Porównanie: Peugeot 2008, Renault Captur

Captur i 2008 bazują na autach miejskich, ale mają styl SUV-ów. Który z nich lepiej przeprawił się do segmentu crossoverów?

Obie nowości z Francji reprezentują dynamicznie rozwijającą się grupę aut międzysegmentowych.
Obie nowości z Francji reprezentują dynamicznie rozwijającą się grupę aut międzysegmentowych.Motor
Peugeot 2008: kokpit 2008 jest bardzo elegancki i dobrze wykonany, ale nie każdy kierowca polubi jego układ – niektórym po przyjęciu odpowiedniej pozycji kierownica zasłoni dolną część wskaźników.Motor

W dzisiejszym świecie każdy dokonuje oceny według wyglądu. Dlatego wypuszczone dopiero co na rynek francuskie crossovery marki Peugeot i Renault zaprojektowano jako bardzo atrakcyjne, awangardowe, ale i eleganckie pojazdy.

Są co prawda wysoko zawieszone i dzięki dodatkom karoseryjnym robią wrażenie bojowych, ale bazują technicznie na zwykłych miejskich samochodach - Peugeocie 208 i Renault Clio. Tak jak "dawcy genów", mają napęd tylko na przednie koła, nadają się więc bardziej do miasta niż w choćby lekki teren.

W bazowych wersjach oba są napędzane benzynowymi silnikami 3-cylindrowymi. Pod maską Peugeota pracuje wolnossąca, 82-konna jednostka o pojemności 1,2 l, zaś w Renault - mały, ale bardzo dzielny dzięki turbodoładowaniu silnik 0.9 o mocy 90 KM.

Małe, ale wielkie

Renault Captur: kokpit Renault jest przejrzysty, a przy tym całkiem oryginalny, ale i on nie spodoba się każdemu. Kontrowersje budzą wstawki na kierownicy – śliskie, plastikowe i z nieprzyjemnie ostrymi krawędziami.Motor

W klasie aut miejskich rzadko zdarzają się takie, w których od siedziska do dachu jest ponad metr przestrzeni. A tak jest w obu tych samochodach. Dzięki temu prowadzić mogą je nawet bardzo wysocy kierowcy. Ale nie tylko wysocy - w obu jest także sporo miejsca na szerokość. Co prawda Peugeot jest o 2 centymetry szerszy z tyłu, ale wrażenie psują silnie wnikające do wnętrza elementy drzwi oraz grubsze tylne słupki. Nie pomaga też wąska przestrzeń na nogi z przodu.

Wnętrze Renault uformowano sprytniej, przez co sprawia wrażenie przestronniejszego. Najbardziej odczuwalne jest to z tyłu, gdzie nie tylko jest węziej, ale w dodatku dach poprowadzono niżej o 2 cm - ale inaczej przebiegająca linia siedzeń i wyżej wycięta framuga drzwi pozwalają wygodniej wsiąść.

W obu autach jest za to równie dużo (co najmniej wystarczająco) miejsca na choćby i spore stopy pod przednimi fotelami. W obu także siedzi się wyraźnie wyżej niż w "cywilnych" odpowiednikach. Jest to o tyle ważne, że pozwala lepiej ocenić przestrzeń wokół karoserii podczas manewrowania. Niemniej tzw. przejrzystość obu nadwozi jest słaba - w Capturze warto dokupić czujniki cofania (Peugeot oferuje je w wyposażeniu standardowym). Do Captura można dokupić także kamerę cofania - a do Peugeota system automatycznego parkowania.

Jak to u Francuzów

Obsługa kokpitów nie jest do końca intuicyjna, ale i nie stwarza jakichś szczególnych problemów; po prostu trzeba się przyzwyczaić. Ekrany wyświetlaczy dotykowych powstały w tej samej technologii, oba wymagają nie tyle dotyku, co nacisku, ale prawidłowo obsługiwane nie sprawiają kłopotu.

W Peugeocie zupełnie na opak wobec zamierzeń projektantów większość kierowców odbiera zarówno wielkość (jest maleńka), jak i położenie kierownicy, a także umieszczonych na szczycie deski rozdzielczej zegarów. Wiele osób, ustawiwszy sobie do swoich potrzeb fotel i kierownicę, ma problem z obserwacją wskazań.

Oba wnętrza wykończono dobrze, oba robią wrażenie solidnych. To w Capturze jest uatrakcyjnione wizualnie kolorowymi, nawiązującymi do lakieru nadwozia wstawkami.

Renault punktuje też dzięki większej pojemności bagażnika i przesuwnej kanapie. Również jego teoretyczna ładowność jest wyższa - niestety, o wiele (aż 9 cm!) wyższy jest też jego próg załadunkowy.

Porównanie: Peugeot 2008, Renault Captur

Porównanie: Peugeot 2008, Renault Captur (czytaj test)

Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi Allure, Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi Allure, Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi Allure, Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi Allure, Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor

Na miękkich fotelach Peugeota siedzi się bardzo wygodnie, ale nie należy się po nich spodziewać wsparcia podczas pokonywania ostrych zakrętów.

Bardzo wygodnie siedzi się też na wyraźnie twardszych miejscach z tyłu. Podobnie wykonaną kanapę w Renault oceniliśmy jednak wyżej ze względu na optymalne poprowadzenie siedzisk - lepiej podpierają uda, pozwalają rozluźnić mięśnie nóg.

Captur zapunktował również wielością schowków i uchwytów, w pierwszej chwili zachwyty wzbudziła także spora szuflada zamiast tradycyjnego schowka przed pasażerem. Tę ostatnią musieliśmy jednak uznać za niepraktyczną - jeśli z przodu wieziemy pasażera, koliduje ona z jego kolanami. Jeśli nie, kierowca samodzielnie (choć z trudem) otworzy szufladę i ją zamknie.

"2008" nie zaimponuje nikomu "rodzinnością" - schowków jest tu mniej, a w konsoli środkowej nie przewidziano uchwytów na napoje.

Tak różne, jak to możliwe

Kolejne punkty Peugeot traci podczas zestawiania napędów. Jego silnik jest hałaśliwy, co w połączeniu z wyższym poziomem szumów aerodynamicznych daje już przy 50 km/h aż o 5 dB wyższe natężenie dźwięku! Renault to samochód dużo lepiej wyciszony.

Porównanie: Peugeot 2008, Renault Captur

Porównanie: Peugeot 2008, Renault Captur (czytaj test)

Miękkie fotele zapewnią komfort nawet w bardzo długiej podróży – ale nie pewność podparcia.Motor
Jako taka, szuflada zamiast klapki to dobry pomysł. Gorzej z jego realizacją: okazuje się niepraktyczna.Motor
Kokpit Renault jest przejrzysty, a przy tym całkiem oryginalny, ale i on nie spodoba się każdemu. Kontrowersje budzą wstawki na kierownicy – śliskie, plastikowe i z nieprzyjemnie ostrymi krawędziami.Motor
Więcej miejsca, ale wysoki próg. Tylne siedzenia są przesuwne, jednak nie składają się na płasko.Motor
Dźwignia hamulca ręcznego 2008 jest bardzo nietypowa nie tylko z wyglądu, także w użyciu.Motor
Obie nowości z Francji reprezentują dynamicznie rozwijającą się grupę aut międzysegmentowych.Motor
Francuskie crossovery to awangardowy wygląd, eleganckie wykończenie i technika z aut miejskich.Motor
Miękkie, bardzo wygodne fotele, wbrew swemu wyglądowi nie najlepiej podpierają boki.Motor
Kokpit 2008 jest bardzo elegancki i dobrze wykonany, ale nie każdy kierowca polubi jego układ – niektórym po przyjęciu odpowiedniej pozycji kierownica zasłoni dolną część wskaźników.Motor
Znacząco mniejszy bagażnik, ale aż o 9 cm niższa krawędź załadunkowa i płaska podłoga.Motor
Peugeot 2008 1.2 VTi AllureMotor
Renault Captur 0.9 TCe IntensMotor

Jest też autem o bardziej komfortowym zawieszeniu, choć tu już nie ma tak dużej przewagi. Ale i tak wyraźnie skuteczniej tłumi nierówności jezdni. Jego karoseria nie buja się też tak jak w "2008".

Silnik Peugeota rozwija moc 82 KM i maksymalnie 118 Nm. W teście wystarcza to, by ważące zaledwie 1135 kg auto rozpędzić do 100 km/h w 13,2 s. Mocniejsze i o wiele silniejsze Renault, choć waży od rywala o 34 kg mniej, okazuje się dużo mniej żwawe, potrzebuje aż o 0,6 s więcej do "setki". To efekt zastosowania skrzyni biegów o bardzo długich przełożeniach. Jeździ się co prawda zdecydowanie dostojniej (wyższy moment obrotowy pozwala na leniwe operowanie lewarkiem biegów), ale zwinność samochodu bardzo na tym traci.

Peugeot ma o wiele lepiej dobrane do charakteru silnika przełożenia. Szkoda, że jego układ przełączania biegów jest niemile nieprecyzyjny: haczy, a przy szybkiej zmianie nie ma pewności, w który bieg się trafi.

Renault doposaża swój silnik w system start-stop, Peugeot - nie. Jednak choć technika w "2008" jest starsza, to Captur zużył w teście więcej paliwa. Także zachowanie napędu, reakcja na ruchy gazu, bardziej się nam podobały w Peugeocie.

Prowadzenie obu jest równie pewne i przyjemne. Jednak Peugeot wyraźnie pokonał Captura na torze, a to dzięki lepiej zestrojonemu systemowi ESP (w obu modelach jest on nieodłączalny), przez co tam, gdzie Renault było przez elektronikę już wstrzymywane, Peugeot dalej sprawnie wił się po zakrętach. "2008" ma też precyzyjniejszy, dający więcej czucia układ kierowniczy.

Także jego układ hamulcowy jest mile sprawny, ale tu Renault okazuje się znacząco lepsze, i to mimo że na tylnej osi ma bębny, a nie tarcze.

Tanio być nie może

Modne produkty nigdy nie są tanie. Także te dwa crossovery nie są wyjątkiem. Jednak jak rzadko, w zamian dostajemy bogate wyposażenie i z zakresu komfortu, i bezpieczeństwa.

 
Peugeot
Renault
Model
2008
Captur
Wersja
1.2 VTi Allure
0.9 TCe Intens
Silnik
benzynowy
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1199 cm3
898 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
R3/12
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
82 KM/5750
90 KM/5250
Maks. moment obrotowy
118 Nm/2750
135 Nm/2500
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
416/174/156 cm
412/178/157 cm
Rozstaw osi
254 cm
261 cm
Średnica zawracania
11,2 m
10,4 m
Masa/ładowność
1135/447 kg
1101/557 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
350/1194 l
377/1235 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
45 l (Pb 95)
Opony
195/65 R15
205/60 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
169 km/h
171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,5 s
12,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,2 s →
13,8 s ↓
Elastyczność 60-100 km/h
10,4 s (4. bieg)
11,2 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h
15,8 s (5. bieg)
20,5 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,1 m
35,2 m ↑
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,6 m
34,7 m ↑
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,0 dB
64,0 dB →
Okrążenie toru testowego
1:58,1 min →
2:01,3 min ↓
Prędkość w slalomie (co 18 m)
61,4 km/h →
59,8 km/h →
Zużycie paliwa
 
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,0/4,3/4,9
6,0/4,3/4,9
Teoretyczny zasięg
1020 km
920 km
Dane testowe (cykl mieszany w l/100 km)
6,7
6,8
Rzeczywisty zasięg
750 km
660 km
Cena wersji podstawowej*
54 500 zł
53 900 zł
Cena
67 700 zł
63 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby;
*z tym samym silnikiem

Najbogatszy Captur jest o 3800 zł tańszy od topowego "2008" (w innych wersjach różnica jest mniejsza, ale też na korzyść Renault). Wyposażenie obu jest zbliżone, a gdy je zrównamy (do Captura dokupimy czujniki cofania i dojazdowe koło zapasowe, a do "2008" 17-calowe felgi) - różnica zmaleje, jednak tylko do 3490 zł.

Punktacja - segment aut miejskich

Punktacja - segment aut miejskichMotor

Renault jest lepiej dopracowane jako całość, stąd zdecydowana wygrana.

Tekst: M. Kryka, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas