Mazda MX-5 1.8 Spring Edition - test

Legendarny roadster Mazdy to gwarancja wyjątkowej radości z jazdy. Wersja Spring Edition, poza emocjami, zapewnia jeszcze wyjątkowe wyposażenie.

Mazda MX-5 - ten sam, ponadczasowy styl od 1989 roku.
Mazda MX-5 - ten sam, ponadczasowy styl od 1989 roku.Motor

Mazda MX-5 to klasyk - produkowany od 1989 roadster doczekał się już trzech generacji. Obecnie do salonów trafia wydanie specjalne o nazwie Spring Edition.

Zwinnie po zakrętachKto choć raz zasiadł za kierownicą Mazdy MX-5 wie, że jest to auto stworzone do sprawiania przyjemności kierowcy. Nieco spartańskie wnętrze zupełnie nie przeszkadza. Tu można poczuć nieosiągalną dla innych, dużo droższych, aut precyzję kierowania i świetnie zestrojone zwieszenie. MX-5 momentalnie reaguje nawet na niewielkie ruchy kierownicą - ma w sobie coś ze zwinności gokarta, a napęd na tył pozwala na niewielkie, kontrolowane poślizgi.

Oczywiście, niedobory mocy nie pozwalają na jakieś specjalne pokazy driftu, jednak na mokrej nawierzchni i przy wyłączonym ESP można poczuć sporą dawkę adrenaliny.

Nie dla każdegoWersja Spring Edition jest bogato wyposażona. Ma automatyczną klimatyzację, nawigację, podgrzewane fotele czy układ stabilizujący ESP. Dach składa się elektrycznie - wystarczy odblokować dźwignię mocującą i już po 12 sekundach znika w schowku pomiędzy bagażnikiem a fotelami.

Niestety MX-5 to nie jest auto dla każdego - kabina pasażerska jest niewielka, samochód dosyć niski. Wyżsi kierowcy czasem mają problem ze zmieszczeniem się wewnątrz roadstera Mazdy. Podobnie z niewielkimi osobami - nisko umieszczone fotele powodują, że mogą mieć problemy z obserwacją drogi.

Mówiąc krótko - wsiądź do środka, jeżeli poczujesz się dobrze za kierownicą MX-5, to już nigdy nie będziesz chciał z niej wysiąść.

Mocy przybywajMazda MX-5 Spring dostępna jest z silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 126 KM. Napęd na tylne koła przekazywany jest za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej. Jak na auto sportowe, 126 KM to nieco za mało. Jednak idealnie sprawdza się w codziennej jeździe - samochód dosyć sprawnie przyspiesza (0-100 km w 10 s) i rozpędza się do 194 km/h. Tak naprawdę, do jazdy bez dachu nie potrzebujemy nic więcej - i tak najprzyjemniej jeździ się nim po krętych drogach z prędkością ok. 80 km/h.

Kto potrzebuje nieco więcej mocy, może kupić wersję MZR o pojemności 2.0 i mocy 160 KM. Różnica w cenie jest niewielka i dopłacić za MZR trzeba jedynie 4 tysiące złotych.

Mazda MX-5 1.8 Spring Edition

Mazda MX-5 1.8 Spring Edition

Wykończenia drzwi ze skórzanymi elementami Havana Brown.Motor
Pedały z aluminiowymi nakładkami oraz czerwonym podświetleniem.Motor
Zegary i wloty powietrza mają chromowane obwódki.Motor
Tapicerka w kolorze Havana Brown z oryginalnym, szarym szwem.Motor
Nawigacja pojawiła się po raz pierwszy jako element wyposażenia.Motor
Przytrzymując dłużej ten przycisk można całkowicie wyłączyć kontrolę trakcji.Motor
Regulacja kolumny kierownicy w MX-5 jest symboliczna - porusza się minimalnie w pionie, nie można jej niestety przesunąć do siebie. Dźwignia hamulca ręcznego po stronie pasażera.Motor
Niewielka tylna klapa kryje bagażnik o pojemności 150 l. Na weekendowy wyjazd powinno wystarczyć.Motor
Felgi aluminiowe w kolorze Gunmetal o rozmiarze 17 cali.Motor
1. generacja MX-5 zadebiutowała 23 lata temu. Obecnie w sprzedaży znajduje się 3. wcielenie roadstera Mazdy. Na zdjęciu aktualny model i auto z 2001 roku.Motor

Plusy:świetne prowadzenie, niewielka cena jak za sportowe auto, bogate wyposażenie, twardy dach, precyzyjna skrzynia biegówMinusy:wygórowana cena w porównaniu do wersji 2.0 MZR Sport (160 KM), 5-biegowa skrzynia biegów, brak "szpery"

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1798 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
126 KM/6500
Maks. moment obrotowy
167 Nm/4500
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
Pojemność bagażnika
150 l
Opony
205/50 R17
Wymiar (dł./szer./wys.)
402/172/126 cm
Rozstaw osi
233 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
194 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
9,8/5,6/7,1
Średnie zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
10,3/7,2

Grzegorz Kordas

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas