Mazda MX-5 1.8 Spring Edition - test
Legendarny roadster Mazdy to gwarancja wyjątkowej radości z jazdy. Wersja Spring Edition, poza emocjami, zapewnia jeszcze wyjątkowe wyposażenie.
Mazda MX-5 to klasyk - produkowany od 1989 roadster doczekał się już trzech generacji. Obecnie do salonów trafia wydanie specjalne o nazwie Spring Edition.
Zwinnie po zakrętachKto choć raz zasiadł za kierownicą Mazdy MX-5 wie, że jest to auto stworzone do sprawiania przyjemności kierowcy. Nieco spartańskie wnętrze zupełnie nie przeszkadza. Tu można poczuć nieosiągalną dla innych, dużo droższych, aut precyzję kierowania i świetnie zestrojone zwieszenie. MX-5 momentalnie reaguje nawet na niewielkie ruchy kierownicą - ma w sobie coś ze zwinności gokarta, a napęd na tył pozwala na niewielkie, kontrolowane poślizgi.
Oczywiście, niedobory mocy nie pozwalają na jakieś specjalne pokazy driftu, jednak na mokrej nawierzchni i przy wyłączonym ESP można poczuć sporą dawkę adrenaliny.
Nie dla każdegoWersja Spring Edition jest bogato wyposażona. Ma automatyczną klimatyzację, nawigację, podgrzewane fotele czy układ stabilizujący ESP. Dach składa się elektrycznie - wystarczy odblokować dźwignię mocującą i już po 12 sekundach znika w schowku pomiędzy bagażnikiem a fotelami.
Niestety MX-5 to nie jest auto dla każdego - kabina pasażerska jest niewielka, samochód dosyć niski. Wyżsi kierowcy czasem mają problem ze zmieszczeniem się wewnątrz roadstera Mazdy. Podobnie z niewielkimi osobami - nisko umieszczone fotele powodują, że mogą mieć problemy z obserwacją drogi.
Mówiąc krótko - wsiądź do środka, jeżeli poczujesz się dobrze za kierownicą MX-5, to już nigdy nie będziesz chciał z niej wysiąść.
Mocy przybywajMazda MX-5 Spring dostępna jest z silnikiem o pojemności 1,8 litra i mocy 126 KM. Napęd na tylne koła przekazywany jest za pomocą 5-biegowej skrzyni manualnej. Jak na auto sportowe, 126 KM to nieco za mało. Jednak idealnie sprawdza się w codziennej jeździe - samochód dosyć sprawnie przyspiesza (0-100 km w 10 s) i rozpędza się do 194 km/h. Tak naprawdę, do jazdy bez dachu nie potrzebujemy nic więcej - i tak najprzyjemniej jeździ się nim po krętych drogach z prędkością ok. 80 km/h.
Kto potrzebuje nieco więcej mocy, może kupić wersję MZR o pojemności 2.0 i mocy 160 KM. Różnica w cenie jest niewielka i dopłacić za MZR trzeba jedynie 4 tysiące złotych.
Mazda MX-5 1.8 Spring Edition
Mazda MX-5 1.8 Spring Edition
Plusy:świetne prowadzenie, niewielka cena jak za sportowe auto, bogate wyposażenie, twardy dach, precyzyjna skrzynia biegówMinusy:wygórowana cena w porównaniu do wersji 2.0 MZR Sport (160 KM), 5-biegowa skrzynia biegów, brak "szpery"
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1798 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 126 KM/6500 |
Maks. moment obrotowy | 167 Nm/4500 |
Napęd | tylny |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Pojemność bagażnika | 150 l |
Opony | 205/50 R17 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 402/172/126 cm |
Rozstaw osi | 233 cm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 194 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,9 s |
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 9,8/5,6/7,1 |
Średnie zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 10,3/7,2 |
Grzegorz Kordas