Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance – test
Przestronna i oszczędna – mimo zaledwie 4 m długości Honda Jazz potrafi wywiązać się z obowiązków samochodu rodzinnego. Tyle że bez pośpiechu.
Najnowsza generacja Jazza zadebiutowała już ponad 2 lata temu, ale do Europy trafiła dopiero jesienią ub.r. - priorytetem były dla Hondy rynki Azji i Ameryki Północnej.
Poprzednie generacje modelu nie zrobiły u nas zresztą takiej kariery jak w Japonii czy USA. Mają tu jednak grono wiernych użytkowników, a Honda nie kryje, że liczy na ich lojalność.
Sprawdzona koncepcja
Trzecia odsłona Jazza zachowała swoje dotychczasowe cechy: ma "vanowate" proporcje, niewielkie wymiary oraz umieszczony centralnie zbiornik paliwa.
Powstała jednak na nowej płycie - jest o 10 cm dłuższa od poprzedniczki, z czego 3 cm przypada na odległość między osiami (253 cm). I choć są na rynku większe auta miejskie, kabina Hondy zapewnia zaskakującą przestronność. Na pochwałę zasługują zwłaszcza ilość miejsca na nogi i szerokość siedzeń w drugim rzędzie.
Jazz wyróżnia się też możliwościami przewozowymi: kanapę można nie tylko zwyczajnie złożyć na płasko, ale też podnieść jej siedziska. Wszystko odbywa się intuicyjnie i bez użycia większej siły.
Szybko docenia się też inne walory nadwozia: drzwi otwierają się szeroko, pokrywa bagażnika unosi się wysoko, a próg załadunku biegnie bardzo nisko (60,5 cm).
Za kierownicą Jazza siedzi się przyjemnie nisko, jak w starych Hondach. Fotel jest wygodny, chociaż niezbyt obszerny. W dodatku ma skokową regulację oparcia, a wysokim kierowcom zabraknie większego zakresu regulacji wzdłużnej. Kolejna wada: masywne słupki utrudniają manewrowanie.
Sam kokpit, o ile przyzwyczaić się do dotykowego sterowania niektórymi funkcjami i nadmiaru przycisków na kierownicy, jest łatwy w obsłudze. To samo dotyczy nieskomplikowanego systemu multimedialnego z przejrzystym interfejsem.
Tylko spokojnie
Jazz występuje u nas wyłącznie z jednym silnikiem: benzynowym, 4-cylindrowym 1.3 o mocy 102 KM. To nowa konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa - ma wysoki stopień sprężania (13,5:1) i może pracować w sprzyjającym oszczędzaniu paliwa cyklu Atkinsona (skrócony suw sprężania) - jak silniki w hybrydach.
Faktycznie, Jazz jest bardzo oszczędny (w korkach poniżej 7 l/100 km), ale do dynamicznej jazdy potrzebuje obrotów. I to wysokich - silnik budzi się dopiero, gdy wskazówka obrotomierza przekroczy cyfrę "4". Ma przy tym drażniące, słyszalne już na niskich obrotach brzmienie. Nie pomagają mu nawet krótkie przełożenia 6-stopniowej skrzyni. Plus za precyzyjną pracę samego mechanizmu.
Do temperamentu silnika pasuje zestrojenie podwozia - Honda prowadzi się statecznie i ma względnie ciche, komfortowe zawieszenie. Dopiero na długich nierównościach okazuje się nieco za miękka.
Topowy Jazz kosztuje ponad 70 tys. zł, ale jeśli uwzględnić bogate wyposażenie - w tym niedostępne u wielu rywali systemy wspomagające - cena okazuje się konkurencyjna.
Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance | |
---|---|
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1318 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 102 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 123 Nm/5000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcze wentylowane/tarcze |
Długość/szerokość/wysokość | 400/169/153 cm |
Rozstaw osi | 253 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Masa/ładowność | 1066/539 kg |
Pojemność bagażnika | 354/1314 l |
Poj. zbiornika paliwa | 40 l (Pb 95) |
Opony | 185/55 R16 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 190 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,4 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,5 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,2 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 67,0 dB ↑ |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta* | 6,2/4,5/5,1 |
Teoretyczny zasięg | 780 km |
Dane testowe* | 6,8/4,8/5,8 |
Rzeczywisty zasięg | 690 km |
Cena | 70 700 zł |
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby |
HONDA JAZZ 1.3 i-VTEC ELEGANCE: PLUSY I MINUSY
+ przestronna kabina+ ergonomiczny kokpit+ niezły komfort jazdy+ precyzyjna skrzynia+ niewielkie zużycie paliwa+ bogate wyposażenie
- ograniczona widoczność- ospały silnik- mało zwinne prowadzenie- wygórowana cena
HONDA JAZZ 1.3 i-VTEC ELEGANCE: PODSUMOWANIE
Jazza z powodzeniem mogą rozważyć potencjalni nabywcy Civica - to auto miejskie, ale funkcjonalne niczym kompakt. Niestety, zupełnie pozbawione ikry.
Honda Jazz 1.3 i-VTEC Elegance
Tekst: Marcin Sobolewski; zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 7/2016