Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Blackstorm - test

Aby podnieść atrakcyjność Dustera, producent oferuje liczne wersje specjalne.

Duster imponuje wysokością prześwitu. W wersji 4WD wynosi on aż 21 cm, a w odmianie 2WD – 20,5 cm.
Duster imponuje wysokością prześwitu. W wersji 4WD wynosi on aż 21 cm, a w odmianie 2WD – 20,5 cm.Motor

Pięć lat to spory staż rynkowy w dzisiejszych czasach. Duster ma już za sobą lifting, który zdecydowanie polepszył wnętrze, otrzymał też niedawno nowy silnik TCe (początkowo dostępny tylko z 2WD, teraz także 4WD), dla podniesienia atrakcyjności czas więc teraz na tzw. limitowane wersje wyposażenia.

Media Nav: nie mamy zastrzeżeń do jego obsługi, tylko do umiejscowienia – trzeba schylać głowę żeby widzieć nawigację.Motor

Na zdjęciach prezentujemy odmianę Blackstorm, obecnie zaś z okazji 10. rocznicy powrotu na rynek europejski Dacia oferuje model Celebration.

Małe prezenty

Żółte wstawki cieszą oko, ale nie ukryją zbyt krótkich i zbyt miękkich siedzisk foteli przednich. Motor
Bagażnik ma 408-1636 l, a pod podłogą znalazło się miejsce na pełny „zapas”. System składania tylnej kanapy jest prymitywny, ale wygodny.Motor

Wersje limitowane przeważnie mają sens o tyle, że dzięki nim można otrzymać pewne elementy wyposażenia dodatkowego w standardzie, za które normalnie trzeba byłoby dopłacić. W przypadku prezentowanej odmiany Blackstorm są to m.in. felgi aluminiowe 16'' i elektrycznie opuszczane szyby z tyłu. Oferowana teraz w jej miejsce wersja Celebration ma już w standardzie zmodernizowany układ multimedialny Media Nav i czujniki parkowania. Takie promocje trwają zwykle nie dłużej niż 2 miesiące. Oczywiście za sprawą naklejek czy dodatkowych elementów wyposażenia Duster nie staje się innym samochodem: to nadal najtańszy SUV na rynku, oferujący wyjątkowo korzystny stosunek ceny do jakości.

Zamiast reduktora

Testowaliśmy wersję 1.5 dCi 109 KM z napędem na 4 koła. Nie ma ona reduktora, ale w terenie radzi sobie zaskakująco dobrze dzięki wyjątkowo krótkiej "jedynce". Biegów jest sześć, ale w warunkach jazdy po asfalcie rusza się z "dwójki". Samochód nie ma systemu Start & Stop, co dobrze rokuje trwałości, ale zużycie paliwa w cyklu miejskim wynosi prawie 7 l/100 km - fabryczne 5,7 to wynik czysto laboratoryjny. Do estetycznego i rozsądnie zaprojektowanego wnętrza najmniej pasują fabryczne fotele: za miękkie, ze zbyt krótkimi siedziskami. Z tyłu natomiast jest całkiem wygodnie. Bagażnik nie rozczarowuje, choć pełnowymiarowe koło zapasowe sprawia, że podłoga znajduje się stosunkowo wysoko.

Jako tani SUV z 4x4, Duster nadal nie ma silnej konkurencji, choć cena najdroższej limitowanej wersji z 4x4 to już poziom Suzuki Vitary.

Duster imponuje wysokością prześwitu. W wersji 4WD wynosi on aż 21 cm, a w odmianie 2WD – 20,5 cm.Motor

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Blackstorm: plusy

  • atrakcyjna cena,
  • duży prześwit i realne zdolności terenowe,
  • dobrze działająca nawigacja,
  • mała utrata wartości.

 Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Blackstorm: minusy

  • niewygodne fotele przednie,
  • spore zużycie paliwa w warunkach miejskich,
  • na trasie brakuje mocy.

Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Blackstorm: podsumowanie

Po pięciu latach od debiutu Duster wciąż ma mocne atuty, ale konkurenci są coraz bliżej.

 
Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Blackstorm
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1461 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
Moc maksymalna
109 KM/4000
Maks. moment obrotowy
240 Nm/1750
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Napęd
4x4
Dług./szer./wys.
431/182/170 cm
Rozstaw osi
267 cm
Masa/ładowność
1320/465 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
408/1636 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
Osiągi
Prędkość maksymalna
168 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,9 s
Zużycie paliwa wg producenta*
5,7/5,0/5,2
Zużycie paliwa w teście*
7,1/5,6/6,7
Cena
74 200 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas