Citroen C3 1.2 82 KM. Świeży powiew
Nowy Citroen C3 imponuje stylizacją, ale w testowanej wersji silnikowej pozostawia pewien niedosyt. Oto wrażenia z jazdy jednym z najnowszych i najbardziej ekscytujących modeli w klasie samochodów miejskich.
![Citroen C3 1.2 82 KM](https://i.iplsc.com/0006KX7NY73SSMQT-C322-F4.webp)
To już trzecia generacja Citroena C3. Wygląda trochę jak crossover, ale niczego nie udaje. Jest rasowym reprezentantem segmentu B. Ma jednak spory prześwit i duże koła, co doskonale sprawdza się na nierównych drogach oraz podczas pokonywania krawężników.
Zwraca uwagę
Styliści wykonali kawał dobrej roboty. Nadwozie wydaje się szerokie, niskie i masywne, a szeroka paleta kolorów rozszerzona o możliwość łączenia kilku z nich naraz robi kapitalne wrażenie. Wisienką na torcie są seryjne czarne nakładki zderzaków i nadkoli. Nakładki na drzwi (Airbump) to już opcja, ale nawet bez nich auto prezentuje się doskonale. Do wyglądu naszej testowanej niebieskiej wersji z białym dachem nie mamy żadnych uwag. Producent pokusił się nawet o charakterystyczne przetłoczenie na dachu. Ma swój urok a dodatkowo wzmacnia całą konstrukcję. Auto wygląda jak maluch aspirujący do klasy premium i może okazać się nieoczekiwanym konkurentem prestiżowego DS3.
Podczas wsiadania warto spojrzeć pod nogi. Progi nowego C3 są naprawdę bardzo szerokie co bez wątpienia wzmacnia całą konstrukcję.
Tradycyjnie i szykownie
Wnętrze dotrzymuje kroku temu co widać z zewnątrz. Jest przy tym czytelne, funkcjonalne i pakowne. Owszem, wykończono go twardymi tworzywami sztucznymi, ale są one solidnie zmontowane. Ozdobne wstawki z tkaniny na desce rozdzielczej nie kosztowały producenta majątku i tworzą przyjemny klimat.
![](https://i.iplsc.com/0006KX7PPWFFV7AT-C322-F4.webp)
Po raz pierwszy od niepamiętnych czasów Citroen pokusił się o tradycyjne zegary - klasyczny obrotomierz i prędkościomierz uzupełnione cyfrowym, gustownym wyświetlaczem pomiędzy nimi. Brawo! W dzisiejszych czasach coraz trudniej o takie detale. Kontrowersje budzi jedynie wielki dotykowy ekran wieńczący konsolę centralną, który służy nie tylko do obsługi radia, nawigacji i komputera pokładowego, ale także klimatyzacji. Jest naprawdę wysokiej jakości, działa intuicyjnie, ale niepotrzebnie absorbuje uwagę kierowcy.
To jest bez sensu
Citroen C3 może być wyposażony w fabryczną kamerkę rejestrującą to co dzieje się przed pojazdem. Jest schowana za lusterkiem wstecznym. Szkoda, że nie połączono jej z ekranem centralnego wyświetlacza. Bez smartfona z odpowiednią aplikacją tak naprawdę nie wiadomo co się nagrywa. I jeszcze jedno - kamerka powinna być obsługiwana centralnym panelem dotykowym, a nie przyciskami, które są na jej obudowie. Kierowca podczas jazdy ich nie widzi, więc musi operować nimi po omacku.
Tylko dla cierpliwych
Testowana wersja była wyposażona w trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1199 cm3 i mocy 82 KM. Niestety jednostka generuje spore drgania na biegu jałowym i ma nieproporcjonalnie słaby "dół" w stosunku do dość mocnej "góry". Podczas jazdy nie sprawia to żadnych problemów, ale przy ruszaniu - owszem. A przecież C3 to samochód miejski, który najczęściej porusza się w korkach, więc rusza w kółko.
Citroen C3 1.2
![](https://i.iplsc.com/0006KW6TS0N855AX-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6SGRKIX4RJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6QUX4RIB03-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6OII530T45-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6NCT2V7DCJ-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6MX5XBS0OF-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6LT0KWTDH9-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6J9OPIGPA8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6IECKSB73V-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6HH6DCN854-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6GEKNL3LT9-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6F181JKBVH-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6EIUTKE93P-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6DO280AFA5-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6CQMY194W7-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6B2XIRCDWE-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW6A2IDDPHC8-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW694QDLY04J-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW68HTQ5KD5M-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW67FTURA755-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW66T0IMK088-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW65AR1T2T0G-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW647X60JPXM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW63D0U9R21Y-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW623G59WTDF-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW61P0XPSV2K-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW60CHGV1G8R-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW5Z6C9AOJNP-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW5YI3XGFV2N-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW5XNVEDN5SM-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/0006KW5WARWCWK4T-C322-F4.webp)
W praktyce wygląda to mniej więcej tak: tkwisz w korku, a silniczek pod maską koleboce się i cichutko warkocze. Samochody przed tobą ruszają, a ty próbujesz podążać za nimi. Wrzucasz jedynkę, ale C3 startuje tak niemrawo, jak gdybyś włożył "trójkę". Kiedy wskazówka obrotomierza przekroczy 3 tys. obrotów silnik nagle dostaje skrzydeł i wkręca się jak szalony. Tyle tylko, że trzeba znowu hamować bo auta przed tobą powoli się zatrzymują. Po 20 minutach takiej jazdy można mieć dosyć.
![](https://i.iplsc.com/0006KX7UL89NGFPC-C322-F4.webp)
W trasie jest już bez porównania lepiej, ale nie idealnie. Brakuje nie tylko mocy, ale także 6-go biegu. Niedawno testowaliśmy w redakcji Peugeota 2008 ze 110-konną, doładowaną wersją tego silnika połączoną z automatem i tam jest o niebo lepiej (test ten znajdziesz TUTAJ). Taki sam zespół napędowy znajduje się w gamie C3, więc możemy przypuszczać, że warto będzie do niego dopłacić.
Wróćmy jednak do testowanego C3. Idealnie czuje się podczas jazdy ze stałymi prędkościami w przedziale od 60 do 120 km/h. Jest wówczas najbardziej ekonomiczny. Podczas codziennej eksploatacji w cyklu mieszanym potrzebuje od 6 do 7,5 l benzyny na każde 100 km co nie jest jakimś rewelacyjnym wynikiem.
Podsumowanie
Szkoda, że tak ładny samochód padł ofiarą downsizingu. Naszym zdaniem zasługuje na przynajmniej jeden przyzwoity silnik benzynowy w gamie i opcję w postaci 6-biegowej skrzyni ręcznej. Ale i tak wróżymy mu sukces na rynku pierwotnym. Będzie się cieszył także sporym zainteresowaniem na rynku wtórnym, bo mimo swoich niedoskonałości należy do najciekawszych propozycji w swoim segmencie. Przynajmniej pod względem stylizacji.
Tekst i zdjęcia: Jacek Ambrozik
Citroen C3 1.2 82KM
Silnik: benzynowy, trzycylindrowy o pojemności 1199 ccm
Osiągi:
0-100 km/h: 12,8 s
V max: 173 km/h
Spalanie w teście: 5,5-8,0 l/100 km
Moc max. 82 KM
Max mom.obr.: 118 Nm
Ceny testowanej wersji silnikowej z najtańszym wyposażeniem - od 39 700 zł