Audi RS 3 2.5 TFSI w cenie... 348 140 zł. Warto kupić?

W pierwszym półroczu 2015 r. mieszkańcy Europy kupili około 108 tys. egzemplarzy Audi A3, co dało temu pojazdowi 11 miejsce na liście najlepiej sprzedających się na naszym kontynencie modeli samochodów osobowych. W Polsce ów niemiecki kompakt należy do bestsellerów rynku wtórnego. Wiele osób interesuje się zakupem używanego "audika w tedeiku", który, ich zdaniem, daje nadzieję na w miarę bezproblemową i w miarę tanią eksploatację, a właścicielowi zapewnia prestiż nieco większy niż Renault Megane, Fiat Bravo czy Skoda Octavia.

Audi RS 3 2.5 TFSI
Audi RS 3 2.5 TFSI Informacja prasowa (moto)

Wybór "A-trójki" wynika zatem bardziej z podpowiedzi rozsądku niż głosu serca. Są jednak wyjątki. Niewątpliwie należy do nich oparta na bazie standardowego pięciodrzwiowego Audi A3 Sportback wersja RS 3. Kto wie, czy nie najgorętszy z dostępnych obecnie na rynku hot hatchy...

Audi RS 3 2.5 TFSI Informacja prasowa (moto)

Samochód, który otrzymaliśmy do testów, nie wzbudzał na ulicach specjalnego zainteresowania. Nikt się za nim nie oglądał, nikt nie chciał się na jego tle fotografować. Zaparkowany - nie gromadził tłumu gapiów. Nic dziwnego, bowiem potrzeba dłuższej chwili lub wprawniejszego oka, by dostrzec cechy, które odróżniają    RS 3 od zwykłego A3. A więc przede wszystkim bardzo efektowne, ogromne jak na ten segment pojazdów, dziewiętnastocalowe alufelgi z płaskimi niczym naleśniki oponami. Do tego osłona chłodnicy z charakterystycznym wzorem plastra miodu, duży spojler nad tylną szybą, dyfuzor w zderzaku i owalne końcówki wydechu. Wnikliwy obserwator zwróci także uwagę na ciemnopopielaty, w sumie dość ponury kolor nadwozia. Obserwator wtajemniczony będzie wiedział, że jest to lakier (w oficjalnej nomenklaturze producenta nosi nazwę Nardo grey) zarezerwowany dla najmocniejszych wersji modeli aut z Ingolstadt.

We wnętrzu Audi RS 3 też próżno szukać jakiś nadzwyczajności. Owszem, mamy tu sportową kierownicę ze spłaszczonym u dołu wieńcem; bardzo fajnie się prezentujące  i wygodne, pokryte skórą fotele; czerwone przeszycia tapicerki, takiegoż koloru obramowania pasów bezpieczeństwa i wypełnienia wylotów nawiewu. Są aluminiowe nakładki na pedały. Jest obrotomierz, uzupełniony diodowym wskaźnikiem wykorzystania doładowania silnika, z czerwonym polem, zaczynającym się od poziomu 6800 ob/min. Jest wyskalowany do 300 km/godz. prędkościomierz ze wskazówką, "sportowo" startującą z pozycji "godzina 6". Poza tym kabina RS 3 wygląda jednak podobnie jak wnętrza zwykłych, oferowanych przeciętnym klientom "audików". Na tylnej kanapie, w przeciwieństwie do innych, typowo sportowych samochodów, usiądą dwie, a nawet od biedy trzy osoby, i to dorosłe. Jest też bagażnik o pojemności 280 litrów (o 100 l mniejsza niż w A3 Sportback). Do charakteru auta nieco nie pasują, naszym zdaniem, elektryczny hamulec postojowy i system wyłączający silnik na postoju.

Audi RS 3 2.5 TFSI Informacja prasowa (moto)

Zanim jednak silnik będzie miał okazję się wyłączyć, najpierw należy go włączyć. Czynimy to za pomocą przycisku na środkowej konsoli. I dopiero wtedy czujemy, że siedzimy w pojeździe naprawdę nietuzinkowym, bowiem momentalnie rozlega się ogłuszający, chrapliwy ryk, wzbogacony dojmującym bulgotem i charkotem. I dopiero wtedy zwracamy uwagę przechodniów, z których niejeden jest zapewne przekonany, że owe niezwykłe efekty akustyczne są wynikiem... dziur w tłumikach.

Konstruktorom Audi RS 3 przyświecał jeden cel: dostarczenie maksymalnej przyjemności wymagającemu kierowcy o sportowych ambicjach. Dlatego wyposażyli swój pojazd w bardzo szybką, dwusprzęgłową skrzynię biegów S tronic, stały napęd na cztery koła i sztywne zawieszenie. Pod maskę włożyli pięciocylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 2480 ccm. Jest to jednostka znana już z poprzedniej generacji tego modelu, ale ulepszona, o mocy zwiększonej do 367 KM i maksymalnym momencie obrotowym, wynoszącym 465 Nm.

Audi RS 3 2.5 TFSI Informacja prasowa (moto)

367 KM w kompakcie, ważącym 1595 kilogramów! Na jednego konia mechanicznego przypada 4,35 kg. Gdyby zachować podobną proporcję mocy do masy, stukonny Ford Focus musiałby ważyć 435 kg, a 60-konna Skoda Citigo... 260 kg.

Imponujące parametry techniczne silnika zapewniają wręcz rewelacyjne osiągi. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/godz. w 4,3 sekundy (co oznacza, że jest zrywniejszy na przykład od Porsche 911!) i potrafi rozpędzić się do 280 km/godz. To dwa razy szybciej niż wynosi dopuszczalna prędkość na polskich autostradach. Trzeba też koniecznie wspomnieć o fantastycznie skutecznych hamulcach.

Wrażenia z prowadzenia Audi RS 3 potęguje przestawienie przełącznika trybów jazdy w położenie Dynamic. Auto staje się wówczas jeszcze brutalniejsze, bardziej zwarte, sztywniejsze, a silnik ryczy jeszcze głośniej. Gdy zdejmiemy nogę z gazu wydaje się, że ma ochotę samo wyrwać szybciej do przodu i w ostatniej chwili mityguje się, niczym narowisty, jednak posłuszny rumak. Niezwykłe.

Audi RS 3 2.5 TFSI Zdjęcia: Spheresis Informacja prasowa (moto)

Niestety, chcąc w pełni wykorzystać możliwości hot hatcha z czterema pierścieniami w logo trzeba udać się na zamknięty dla ruchu publicznego tor. Na zwykłych drogach zawsze będzie doskwierało nam poczucie niedosytu. Nie chodzi zresztą tylko o osiągi. Niskoprofilowe opony i twarde zawieszenie powodują, że w codziennym użytkowaniu pojazdu bardzo we znaki daje się też wyboista nawierzchnia wielu polskich ulic. Zużycie paliwa na poziomie 13-15 litrów benzyny na 100 km to w tej sytuacji już drobiazg.

Na koniec kilka słów o pieniądzach. Najtańsze Audi RS 3 2.5 TFSI kosztuje 257 000 zł. Po doposażeniu do poziomu testowanego przez nas egzemplarza jego cena wzrasta do dokładnie 348 140 zł. Powtórzmy: trzysta czterdzieści osiem tysięcy sto czterdzieści złotych za samochód kompaktowy. Dziękujemy, można usiąść...

I jeszcze jedno. Prezentując niedawno Audi TT Roadster podkpiwaliśmy z tłumaczenia na język polski komunikatów, przekazywanych przez pokładowe systemy tego pojazdu. Po wyłączeniu silnika na ekranie ukazywał się napis: "Przestrzegać sejfu". W RS 3 brzmi on trochę inaczej: "Zwrócić uwagę na Sejf. Patrz podręcznik". Też pięknie...

Audi RS 3 2.5 TFSI

Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Audi RS 3 2.5 TFSI Fot. Spheresis 
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas