Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro - TEST

Audi A6 po liftingu jest jeszcze bardziej wierne hasłu "przewaga dzięki technice". W odmianie z 320-konnym turbodieslem wyróżnia się też świetnym komfortem.

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattroMotor

Prawda jest taka, że auta o klasycznych bryłach nadwozia, bez zbędnych ozdobników, starzeją się wolno. Jednym z nich jest Audi A6, również w odmianie kombi wyróżniające się ponadczasową elegancją, ładnymi proporcjami i dopracowanymi detalami.

Zmodyfikowany model najlepiej poznać po lampach przednich i tylnych z innym wnętrzem. Nowością są też opcjonalne światła LED Matrix-Beam, działające w oparciu o szereg czujników i kamerę. Potrafią one automatycznie rozpoznawać np. auta nadjeżdżające z naprzeciwka i dostosować strumień, wyłączając pojedyncze diody. Poza tym, subtelnie zmieniono osłonę chłodnicy, zderzaki i progi.

Pierwszorzędna jakość

Deska rozdzielcza pozostała praktycznie bez zmian. Nadal robi wrażenie stylem, materiałami, pracą przełączników i świetnym wykończeniem. Nowość to inna dźwignia automatu.Motor

A6 było i nadal jest wzorem pod względem wykończenia. Działanie przełączników, pokręteł i jakość wszystkiego, co otacza kierowcę - są na absolutnie fenomenalnym poziomie. Kolorystyka kabiny została odmieniona, a standardowo klienci mogą wybrać jedną z czterech barw. Kolejnym wyróżnikiem zmodyfikowanego A6 jest nowa dźwignia skrzyni automatycznej. Czy wygląda lepiej? To już kwestia gustu.

Odnowiony system MMI opiera się teraz na szybszym procesorze o mocy obliczeniowej 8 mld na 1 s. I rzeczywiście, różnica w jego działaniu jest odczuwalna. Najdroższa wersja korzysta z modułu Audi connect, pozwalającego na dostęp do internetu i transmisję danych w standardzie LTE. Nowością jest aplikacja Media Streaming, która daje dostęp online do milionów plików muzycznych. Mimo tej całej staranności, MMI pod względem łatwości obsługi i tak musi uznać wyższość iDrive'a BMW.

Zresztą zarządzanie funkcjami auta nie należy do najbardziej intuicyjnych. Aby ustawić siłę nawiewu, trzeba najpierw wcisnąć odpowiedni przycisk, a następnie użyć pokrętła. Szkoda też, że zmiana ustawień A6 możliwa jest tylko poprzez menu systemu multimedialnego.

Cicho jak makiem zasiał

A6 Avant to wręcz wymarzone auto do długich podróży. Sportowe fotele pakietu S Line zapewniają najwyższy komfort, a kabina - dużo miejsc dla czterech dorosłych pasażerów. Wyśmienicie wykończony bagażnik jest wielki, choć swoją pojemnością (565-1680 l) nie może równać się z tym w Mercedesie klasy E Kombi (695-1950 l). Na dodatek, oparcie kanapy nie kładzie się całkowicie na płasko, co może utrudniać przewożenie długich i ciężkich przedmiotów.

Pneumatyczne zawieszenie adaptacyjne z funkcją podnoszenia i opuszczania dba o najwyższą wygodę jazdy. Szczególnie w trybie Comfort, w którym nie przeszkadzają mu nawet 20-calowe koła z niskoprofilowymi oponami (255/35). Zapewnia wrażenia typowe dla Audi. Nie ma tu miejsca na delikatne bujanie boczne i wzdłużne, jak np. w klasie E z podobnym układem jezdnym.

W A6 czuć po jakiej drodze auto się porusza, tyle że w stopniu ograniczonym. Progi zwalniające połyka bez zająknięcia, a pojedyncze nierówności wygładza tak, jakby między nimi a kołami znalazła się... dodatkowa warstwa miękkiej gumy.

Kropką nad "i" w kwestii wygody podróżowania jest wyciszenie. W kabinie A6 (z opcjonalnymi szybami tłumiącymi dźwięki) przy 100 km/h panuje hałas jedynie 60,8 dB. To wynik osiągany przez Mercedesy S 350 BlueTEC 7G-Tronic i E 350 BlueTEC 9G-Tronic (60,6 dB). Temu drugiemu w uzyskaniu go wyraźnie pomaga 9-biegowa przekładnia, ograniczająca obroty silnika. W Audi, zaopatrzonym w 8-stopnowy automat, przy 100 km/h na 7. biegu wał korbowy obraca się z prędkością zaledwie około 1400 obr./min.

Sportowe osiągi

Znakomity turbodiesel A6 uzyskuje teraz 320 zamiast 313 KM i 650 Nm w zakresie 1400-2800 obr./min. Już przy 1000 obr./min wytwarza 400 Nm, dzięki czemu bez zająknięcia wprawia w ruch to ważące 1900 kg kombi. Na każde wciśnięcie gazu reaguje ochoczo. Jeśli kierowca zechce ostro przyspieszyć, wkręca się na 5200 obr./min, tracąc nieco wigoru dopiero po przekroczeniu liczby 5 na obrotomierzu. Zresztą wigoru ma aż nadto, do 100 km/h rozpędzając A6 w zaledwie 5,2 s!

Silnik Audi odznacza się wysoką kulturą pracy i ma przyjemny dźwięk, który można dodatkowo "podkręcić". W trybie Dynamic (lub Individual) wzmacnia go głośnik systemu Active Sound, umieszczony w puszkach obok tłumików końcowych. Dzięki temu, sportowy gang słychać nie tylko w kabinie, ale i na zewnątrz.

Spokojna jazda w trasie oznacza zużycie paliwa na poziomie 6,5 l/100 km. W mieście to około 10 l/100 km. Częste korzystanie z osiągów winduje oba rezultaty o 4-5 l/100 km.

Tylko przy ruszaniu z miejscu odczuwa się, że skrzynia biegów korzysta z klasycznego konwertera. Później szybko i płynnie zmienia biegi. Sprawnie odpowiada również na kickdown, a różnica w stosunku do dwusprzęgłowego S tronica ujawnia się głównie w nieco wolniejszym trybie ręcznym.

Wady? Z pneumatyką nawet w najsztywniejszym ustawieniu A6 pozwala sobie na zbyt głębokie ruchy nadwozia, np. przy omijaniu przeszkody. Owszem, jest stabilne, dzięki napędowi 4x4 ma wzorową trakcję, ale nie prowadzi się równie sportowo, co inne wersja auta. Ciężki silnik odpowiada z kolei za tendencje do płużenia przodem.

Lifting sprawił, że A6 to jeszcze bardziej dopracowane auto. W testowanej odmianie - równie szybkie, co komfortowe.

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro (czytaj test)

Świetny wygląd A6 Avant z pakietem S Line Exterieur. Obejmuje on m.in. zderzaki i spojler dachowy.Motor
Aktualne wcielenie Audi A6 Avant debiutowało w połowie 2011 r. Lifting praktycznie nie dotknął nadwozia.Motor
Avant ma elektryczną pokrywę bagażnika. Za 4420 zł otwiera się ją też ruszając nogą. Działa to opornie.Motor
Za pośrednictwem systemu nawigacji można skorzystać z Google Street View.Motor
Asystent jazdy nocnej (zdjęcie po lewej) rozpoznaje ludzi oraz większe zwierzęta.Motor
Dużo miejsca dla pasażerów na bardzo wygodnej kanapie. Najlepiej podróżować tu w dwójkę.Motor
Wspaniała pozycja za kierownicą sprzyja dalekim trasom, podobnie jak opcjonalne fotele S Line.Motor
320-konny silnik 3.0 TDI z 2 turbinami wytwarza aż 650 Nm w zakresie 1400-2800 obr./min.Motor
Deska rozdzielcza pozostała praktycznie bez zmian. Nadal robi wrażenie stylem, materiałami, pracą przełączników i świetnym wykończeniem. Nowość to inna dźwignia automatu.Motor
Klimatyzacja 4-strefowa to dodatkowo płatna opcja.Motor
Oparcia kanapy, dzielonej w zakresie 60:40, składa się także od strony bagażnika. Wygodnie.Motor
W trybie Individual kierowca może decydować o pracy wielu podzespołów.Motor
Wielki bagażnik o pojemności 595-1680 l. Funkcjonalny system szyn i uchwytów to wydatek 870 zł.Motor
Zmiana ustawień auta jest możliwa wyłącznie poprzez ekran multimediów.Motor
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattroMotor
Audi A6 Avant 3.0 TDI quattroMotor

Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro: podsumowanie

NADWOZIE I WNĘTRZE+ wysoka jakość wykonania, obszerna kabina, duże bagażnik i ładowność, wygodne fotele i kanapa, bardzo niski poziom hałasu w kabinie;- zawiła obsługa niektórych systemów auta.

UKŁAD NAPĘDOWY+ wysoka kultura pracy silnika, sportowe osiągi, szybka i sprawna przekładnia automatyczna, w pełni akceptowalne zużycie paliwa;- dynamiczna jazda mocno podnosi apetyt silnika.

WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE+ bardzo gładkie wybieranie nierówności, cicha praca zawieszenia, pewne prowadzenie, skuteczne hamulce, wspaniała trakcja;- za duże przechyły nadwozia przy nagłych manewrach.

WYPOSAŻENIE I CENA+ bardzo długa lista wyposażenia dodatkowego;- wysoka cena zakupu, drogie płatne dodatki, aktywne systemy bezpieczeństwa wyłącznie za dopłatą, tylko dwuletnia gwarancja na podzespoły.

Odnowione Audi A6 Avant z 320-konnym turbodieslem i zawieszeniem pneumatycznym to auto bardzo szybkie i jednocześnie komfortowe. W codziennej eksploatacji praktycznie nie sposób tego odczuć, ale na rzecz wygody poświęca trochę ze swoich właściwości jezdnych. Jest wyśmienicie wykonane, ma obszerną kabinę, duży bagażnik i trochę zawiłą obsługę. Ale i tak nie chce się z niego wysiadać.

 
Audi A6 Avant
Silnik
diesel, biturbo
Pojemność skokowa
2967 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
320 KM/3900
Maks. moment obrotowy
650 Nm/1400
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
494/187/146 cm
Rozstaw osi
291 cm
Średnica zawracania
11,9 m
Masa/ładowność
1900/630 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
565/1680 l
Poj. zbiornika paliwa
73 l (ON)
Opony
225/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
33,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
33,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
60,8 dB
Rzeczywista prędkość*
98 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,7/5,7/6,4
Teoretyczny zasięg
1140 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,8/6,4/8,1
Rzeczywisty zasięg
900 km
Cena wersji podstawowej**
279 200 zł
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas