Audi A5 2.0 TFSI quattro S tronic - test

211-konne Audi A5 z napędem quattro i skrzynią S tronic to auto na każdą porę roku. A jego ponadczasowa linia nadaje się na każdą okazję.

Z napędem na cztery koła (quattro) Audi prowadzi się pewnie i nie ma problemów z przeniesieniem mocy na asfalt.
Z napędem na cztery koła (quattro) Audi prowadzi się pewnie i nie ma problemów z przeniesieniem mocy na asfalt.Auto Moto
Kształt deski rozdzielczej jest taki sam jak w modelu sprzed modyfikacji. Kokpit nadal można stawiać za wzór solidności wykonania.Auto Moto

Cztery lata na rynku to czas, po upływie którego nawet najciekawszy model powinien zostać delikatnie zmodyfikowany. Nie dlatego, że aktualnie oferowany jest już stary, ale po to, by podtrzymać zainteresowanie potencjalnych klientów. Jednak im materiał wyjściowy bardziej udany, tym modyfikacje są mniejsze. A że Audi A5 Coupé od początku istnienia przyciągało nie tylko ponadczasową sylwetką, ale i zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi, więc i przeprowadzone pod koniec 2011 r. zmiany były niewielkie.

We wnętrzu drobiazgi

O ile delikatne modyfikacje stylizacji nadwozia, dzięki którym sylwetka auta wydaje się bardziej dynamiczna, są jeszcze zauważalne, o tyle we wnętrzu naprawdę trudno doszukać się zmian. Dopiero wprawne oko zauważy, że z konsoli pomiędzy fotelami zniknęły cztery funkcyjne przyciski systemu multimedialnego MMI. Miało to uprościć jego obsługę, ale w praktyce nadal nie jest ona intuicyjna. Tym bardziej że system może być teraz mocno rozbudowany. Za dopłatą rozszerzymy go o nawigację z mapą Google Earth i bezprzewodowy internet - rozwiązania znane z bardziej luksusowych modeli A6 i A8.

Pod maską A5 Coupé pracować może jeden z trzech zmodyfikowanych silników wysokoprężnych (2.0 TDI: 177 KM, 3.0 TDI: 204, 245 KM), przekonstruowany 170-konny silnik benzynowy 1.8 TFSI, 6-cylindrowy 3.0 TFSI (272 KM) lub montowany w A5 sprzed modyfikacji 2.0 TFSI.

Idealne połączenie

Z tyłu kształt kloszy pozostał bez zmian. Zmodyfikowano jednak rodzaj ich podświetlenia.Auto Moto

Do testu trafiła właśnie wersja z tą znaną jednostką. Na tle konkurencji nadal wyróżnia się wysoką kulturą pracy i płynnością rozwijania mocy. Jest jej niemało, bo aż 211 KM, więc i osiągi nie pozostawiają wiele do życzenia - do 100 km/h auto przyspieszyło w 6,6 s. Wpływ na tak dobrą dynamikę mają dwa czynniki - szybko działająca, 7-biegowa skrzynia S tronic (w innych markach koncernu VW nazywana DSG) oraz stały napęd na cztery koła (quattro), który dba o to, by koła nie traciły przyczepności podczas ostrego ruszania. I wychodzi na to, że właśnie ta wersja A5 jest idealnym połączeniem osiągów, bezpieczeństwa prowadzenia i komfortu - bo auto także nieźle radzi sobie z tłumieniem nierówności.

Podsumowanie

Specjaliści z Audi dobrze opanowali sztukę małych zmian i... niczego nie zepsuli. A5 skutecznie broni się przed upływającym czasem.

211 KM i napęd quattroAuto Moto
silnik
benzynowy, turbo, R4, 16V
pojemność
1984 cm3
maks. moc
przy
155 kW/211 KM
4300-6000/min
maks. mom. obr.
przy
350 Nm
1500-4200/min
przeniesienie napędu
napęd stały na cztery koła,
skrzynia automatyczna,
7-biegowa (S tronic)
zawieszenie
przód i tył:
wielowahaczowe,
sprężyny śrubowe,
amortyzatory,
stabilizator; system
kontroli toru jazdy
hamulce
przód: tarcze went.
tył: tarcze;
wspomaganie hamowania
opony testowe
245/40 R18 97H
dł./szer./wys.
462,6/185,4/137,2 cm
rozstaw osi
275,1 cm
bagażnik
455 l
Dane fabryczne
0-100 km/h
6,5 s
prędkość maks.
245 km/h
śr. zużycie pal.
7,5 l/100 km
rodzaj paliwa
benzyna 95-okt.
emisja dwutlenku węgla
174 g/km
norma emisji
Euro 5
masa własna
1550 kg
ładowność
500 kg
przyczepa
1900 kg
obciąż. dachu
80 kg
Przyspieszenie
0-100 km/h
6,6 s
Dobry wynik! Gorszy od podawanego przez producenta jedynie o 0,1 sekundy.
Hamowanie (0-100 km/h)
hamulce zimne
36,2 m
hamulce rozgrz.
36,0 m
Do najlepszych wyników aut sportowych brakuje Audi jednego-dwóch metrów.
Zużycie paliwa
średnie
9,8 l/100 km
poj. zbior. paliwa
64 l
zasięg
653 km
Wynik podawany przez Audi (7,5 l/100 km) jest zaniżony. W mieście A5 potrafi zużyć ponad 12 l, na trasie niecałe 8 litrów.
wybrane wyposażenie standardowe
reflektory ksenonowe z dziennymi światłami LED, klimatyzacja automat., radio CD z MP3 + 8 głośników, skórzana kierownica, dzielona i składana kanapa z tyłu, aluminiowe felgi 7,5x17 cali
wybrane opcje
system MMI Navigation plus z ekranem kolorowym 7”
11 780 zł
aluminiowe felgi 8,5x18”
4690 zł
tempomat adaptacyjny
6210 zł
lakier metalik/perłowy
3850 zł
przeglądy
wg komputera
gwarancja
2 lata/b.o.
cena
186 000 zł

Tekst: Maciej Smoleń, zdjęcia: Robert Brykała

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas