Audi A3 2.0 TDI Ambiente - test

Pod wieloma względami, np. jakości czy prowadzenia, A3 może być wzorem do naśladowania w klasie kompaktowej. Ale kupno tego Audi to droga przyjemność.

Właściwości jezdne Audi A3 są znakomite, a komfort jazdy – wysoki.
Właściwości jezdne Audi A3 są znakomite, a komfort jazdy – wysoki.Motor

Trzeba uczciwie powiedzieć że wyłożenie grubo ponad 100 tys. zł na trzydrzwiowy samochód kompaktowy z dwulitrowym turbodieslem wydaje się grubą przesadą. Wypada też jednak przyznać, że w przypadku Audi A3 ma się wrażenie, że to jednak dobrze zainwestowane pieniądze.

Zacząć trzeba od fantastycznej jakości wnętrza: materiały i ich spasowanie nie mają sobie równych wśród aut kompaktowych. Deska rozdzielcza jest niemal ascetyczna, ale w tym właśnie tkwi największy urok A3 - jest nienachalne i nie epatuje luksusem, a mimo to od razu czuje się, że to samochód klasy premium. Ciekawie rozwiązano sterowanie m.in. systemem multimedialnym. Przyciski i pokrętło znajduje się na konsoli obok dźwigni biegów. Okazuje się, że to bardzo wygodne, a po menu (w języku polskim), mimo dużej ilości funkcji, nawiguje się sprawnie.

Fotel i kierownica mają duże zakresy regulacji. Materiały są bardzo dobre.Motor

Za kierownicą bardzo łatwo znaleźć odpowiednią pozycję do jazdy. Fotele są wygodne nawet podczas wyjątkowo długiej podróży, m.in. dzięki doskonałej, ale niestety opcjonalnej, regulacji lędźwiowej. Jedyny mankament to zbyt krótkie siedziska. Tego problemu nie ma w dostępnych za dopłatą siedzeniach sportowych.

Przestronność z przodu jest znakomita, a z tyłu najlepiej poczują się osoby o wzroście poniżej 175 cm.

Audi A3 ma dopracowane zawieszenie, które gwarantuje zarówno wysoki komfort resorowania, jak i doskonałe właściwości jezdne. Auto prowadzi się lekko i pewnie, a układ kierowniczy daje bardzo dobre wyczucie drogi.Wszystko to wręcz zachęca do dynamicznej jazdy.

Do charakteru A3 pasuje silnik 2.0 TDI. Został skutecznie wyciszony i zapewnia więcej niż dobre osiągi. Płynnie rozpędza auto już od bardzo niskich obrotów, ale nie protestuje także gdy chce się pojeździć ostrzej, blisko czerwonej skali na obrotomierzu. Do sześciobiegowej przekładni manualnej nie mamy zastrzeżeń - pracuje lekko i bardzo precyzyjnie.

Audi A3 2.0 TDI Ambiente

Audi A3 2.0 TDI Ambiente (czytaj test)

Turbodiesel 2.0 TDI o mocy 150 KM to silnik, który idealnie pasuje do A3. Jest dynamiczny, cichy i zużywa niewiele oleju napędowego.Motor
Wsiadanie do tyłu jest dość wygodne dzięki daleko odsuwanym przednim fotelom.Motor
Siedzenia można by uznać za doskonałe, gdyby miały dłuższe siedziska.Motor
Opcjonalny, kosztujący 960 zł, system Audi drive Select ma pięć trybów pracy, w których m.in. zmienia się siła wspomagania kierownicy.Motor
Obsługa zintegrowanego systemu MMI sterującego radioodtwarzaczem, nawigacją i ustawieniami auta nie nastręcza problemów.Motor
Fotel i kierownica mają duże zakresy regulacji. Materiały są bardzo dobre.Motor
Podłogę bagażnika można umieścić w dwóch położeniach. Kiedy znajduje się w górnym (fot.), po złożeniu oparć powstaje płaska powierzchnia.Motor
Właściwości jezdne Audi A3 są znakomite, a komfort jazdy – wysoki.Motor
Audi A3 trzeciej generacji nie wygląda tak masywnie, jak poprzednik.Motor

Sprawdziliśmy, jak Audi A3 wypada na tle swojego "brata" z koncernu VW (patrz tabelka poniżej). Audi A3 dostępne jest z silnikiem 2.0 TDI w trzech wersjach wyposażenia, a VW Golf tylko w najdroższej Highline, dlatego do porównania wybraliśmy te najbogatsze. Bez wątpienia rozsądek przemawia za Golfem, który też jest autem fenomenalnie dopracowanym a dużo od A3 tańszym. Są jednak takie przymioty - jak choćby prestiż marki - za które ludzie majętni mogą bez problemu zapłacić. I w przypadku zakupu A3 na pewno nie zostaną nabici w butelkę.

Audi A3 kontra Volkswagen Golf – bratnie konstrukcje, a ceny bardzo różneMotor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
common rail
Moc maksymalna
150 KM/3500
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1355/485 kg
Średnica zawracania
10,7 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
365/1100 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
424/178/142 cm
Rozstaw osi
260 cm
Opony
225/45 R17
Teoretyczny zasięg
1220 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
216 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
4,9/3,6/4,1
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,0 s
Elastyczność 60-100 km/h
9,6 s (5. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
6,4/4,7
Rzeczywisty zasięg
910 km
*opony letnie, temperatura dodatnia, sucho

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas