Renault Austral. Tak wygląda "Renaulution" w praktyce

​Renault Austral to całkowicie nowy kompaktowy SUV, który niedawno trafił do sprzedaży na polskim rynku. Jest drugi model francuskiego producenta, skonstruowany zgodnie z wytycznymi tzw. koncepcji "Renaulution".

Renault Austral
Renault AustralMirosław DomagałaINTERIA.PL

Samochód debiutował w zeszłym roku, dołączając do elektrycznego Megane e-Tech, które było pierwszym modelem zbudowanym zgodnie z nową filozofią.

Renault Austral to drugi model w planie "Renaulution"

Plan "Renaulution" został przedstawiony na początku 2021 roku. Zgodnie z jego założeniami, do 2025  roku w gamie francuskiego  koncernu znajdzie się wiele modeli zelektryfikowanych i z  napędem hybrydowym, ponadto Renault ma stać liderem w zakresie nowych technologii i łączności samochodów. Plan zakłada również dynamiczną elektryfikację gamy modelowej oraz skupienie się na tych segmentach rynku, które mają największy potencjał.

Francuzi planują m.in. zmniejszenie liczby stosowanych płyt podłogowych z ośmiu do trzech, wycofanie szeregu silników spalinowych i zastąpienie ich napędami hybrydowymi.

Renault Austral iconic esprit Alpine

Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL
Renault Austral iconic esprit AlpineINTERIA.PL

W tym kontekście nie dziwi, że przemiany rozpoczęto od modeli kompaktowych. Najpierw zadebiutowało elektryczne Megane e-Tech, a kolejnym modelem jest Renault Austral, dostępne wyłącznie z napędami hybrydowymi. Taki samochód już od pewnego czasu testujemy w naszej redakcji.

Płyta podłogowa CMF-CD

Renault Austral zbudowano na bazie modułowej płyty podłogowej CMF-CD, która w ramach aliansu Renault-Nissan, wykorzystywana jest w szeregu modeli, w tym w Nissanie Qashqai. Co jednak ciekawe, o ile Qashaia można zamówić z napędem 4x4, to Austral jest dostępny wyłącznie z przednim napędem.

Renault Austral dostępny wyłącznie z napędami hybrydowymi

Źródłem mocy Australa są wyłącznie napędy hybrydowe. Od rynkowej premiery dostępne są silniki 1.3 TCe wyposażone w system mild hybrid (12V). Ten układ napędowy jest oferowany w dwóch wersjach. Słabsza generuje 140 KM i 260 Nm (przyśpieszenie do 100 km/h w 10,7 s, prędkość maksymalna 175 km/h), natomiast mocniejsza - 158 KM, 270 Nm (sprint do 100 km/h w 9,7 s, prędkość maksymalna 175 km./h).

Słabszy silnik parowany jest z przekładnią manualną, mocniejszy - z bezstopniową skrzynią automatyczną, wyposażoną w symulowane przełożenia (można je zmieniać łopatkami przy kierownicy. Oba te napędy znajdziemy również w Nissanie Qashqai.

Renault Austral - pierwsza jazda

Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL
Renault AustralMarek Wicher INTERIA.PL

Wkrótce gama napędowa Australa zostanie poszerzona o wersję E-Tech Hybrid, czyli pełną hybrydę (ale bez możliwości ładowania z gniazdka). Taki układ napędowy oparty jest o trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.2 l i mocy 131 KM, który wsparty jest jednostką elektryczną o mocy 69 KM. Moc systemowa takiej hybrydy to 200 KM, co pozwala na rozpędzanie się do 100 km/h w 8,4 s.

Energia elektryczna przechowywana jest w baterii o całkiem sporej, jak na tego typu silnik pojemności, wynoszącej 2 kWh.

Taki układ napędowy pełnię swoich zalet ma prezentować przede wszystkim mieście - podczas jazdy miejskiej nawet 80 proc. czasu trwania ma odbywać się bez udziału silnika spalinowego, a więc bez spalania paliwa i emitowania spalin.

Renault AustralMirosław DomagałaINTERIA.PL

Skrętna tylna oś 4Control Advanced

Renault Austral może być opcjonalnie wyposażone w tylną oś. Jest to system niezależnego zawieszenia, który zastępuje stosowaną bazowo belkę skrętną, wyposażony w technologię skrętnych tylnych kół. W Australu z zawieszeniem 4Control tylne koła mogą skręcać się o 5 stopni podczas manewrów parkingowych i o 3 stopnie podczas jazdy.

Zadaniem tego rozwiązania jest zwiększenie manewrowości, a jednocześnie stabilności jazdy. To dlatego podczas manewrów parkingowych tylne koła skręcają się w przeciwną stronę niż przednie (przez co średnica zawracania zmniejsza się z 11,2 na 10,1 m), a podczas jazdy z wyższymi prędkościami - w tę samą stronę, co koła przednie.

Renault AustralMirosław DomagałaINTERIA.PL

System OpenR, czy Android w samochodzie

Wnętrze Australa jest cyfrowe, przed kierowcą znajdziemy ekran cyfrowych zegarów, a na środku - duży, pionowy ekran systemu OpenR, bazującego na Android Automotive. Jest to koncepcja zastosowana już w Megane E-Tech.

Renault AustralMichał DomańskiINTERIA.PL

Oparcie systemu na Adroidzie to doskonałe rozwiązanie. Od razu po uruchomieniu samochodu, mamy dostęp do map Google czy obsługi głosowej, więc smartfon możemy połączyć wyłącznie po to, by korzystać z zestawu głośnomówiącego. Ponadto możemy się zalogować do swojego konta Google, co dam dostęp np. do historii tras, a także do sklepu Play z aplikacjami dopuszczonymi do użytku w samochodzie.

Renault Austral E-Tech full hybridKrzysztof MocekINTERIA.PL

System działa szybko i stabilnie, a atutem jest również wysokiej jakości ekran.

Mirosław Domagała

***

Daniel Obajtek o paliwie po 5 zł. Moto Flesz - odc. 81
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas