Wycieraczki są nowe, a i tak zostawiają smugi na szybie. Co robić?

Zła widoczność to jedna z najgorszych rzeczy, jaka może spotkać kierowcę. Niestety, często jest ona spowodowana nie tyle warunkami atmosferycznymi (deszcz, mgła), co… smugami zostawianymi przez wycieraczki. Czy to w ogóle możliwe w przypadku nowych piór? Niestety, okazuje się, że tak, ale my wiemy, skąd to się bierze i doradzamy, jak skutecznie rozwiązać problem.

Wycieraczki zostawiają smugi? Mogą być brudne albo źle dobrane.
Wycieraczki zostawiają smugi? Mogą być brudne albo źle dobrane.123RF/PICSEL

Źle dobrane pióra albo rodzaj wycieraczek

Jednym z najczęstszych powodów, dla których nowe wycieraczki zostawiają smugi, jest to, że są po prostu źle dobrane. Każdy model samochodu ma specyficzne wymagania dotyczące wycieraczek, a pióra muszą idealnie przylegać do szyby - tylko wtedy ich praca ma sens. Nawet jeśli wycieraczki wyglądają podobnie, różnice w ich długości, kształcie czy systemie mocowania generują nierzadko problemy. Dlatego przed zakupem warto sprawdzić, jakie pióra rekomenduje producent pojazdu i trzymać się oryginałów, zamiast eksperymentować z zamiennikami.

Ogólna zasada jest taka, że najdłuższa wycieraczka ma około 600 mm i jest montowana od strony kierowcy, a krótsza, ta od pasażera ma długość około 450 mm. Najkrótsza jest wycieraczka tylna, zazwyczaj ma nie więcej niż 400 mm. Jeśli jednak kupisz wycieraczki uniwersalne, prawdopodobnie będą one mieć nawet nie jeden, a kilka adapterów, co rozwiąże problem z dopasowaniem ich długości do wymiaru szyb samochodowych.

Rozwiązanie: Sprawdź instrukcję obsługi samochodu lub poradź się specjalisty w sklepie motoryzacyjnym. Do wyboru masz wycieraczki przegubowe, płaskie lub hybrydowe, czasami z dodatkowym wyposażeniem w spojler (dla poprawy parametrów aerodynamicznych). Ale uwaga, o ile wiele osób poleca wycieraczki płaskie z uwagi na skuteczność przy dużych prędkościach i cichą pracę, o tyle nie sprawdzą się one w starszych autach z uwagi na kształt ich szyby.

Zanieczyszczona szyba lub/i pióra wycieraczek - czasem wyjaśnienie jest prozaiczne

Czasem problem nie tkwi w wycieraczkach, ale w samej szybie. Nawet nowe pióra nie poradzą sobie, jeśli szyba jest zabrudzona olejami, brudem, pyłem czy resztkami wosku po myciu samochodu. Te zanieczyszczenia utrudniają wycieraczkom skuteczne zbieranie wodyco prowadzi do powstawania smug.

Rozwiązanie: Regularnie myj szyby specjalnymi preparatami do szkła samochodowego. Dobrze jest również co pewien czas dokładnie oczyścić szyby od zewnątrz i wewnątrz, aby usunąć wszelkie ślady tłuszczu czy brudu, które mogą wpływać na widoczność. Nigdy nie czyść szyb, gdy jest na nich piasek, kurz. Nawet mikrocząsteczki mogą uszkodzić zarówno szklaną taflę, jak i pióra wycieraczek.

Pióra wycieraczek, mimo że nowe, mogą szybko się zabrudzić, szczególnie jeśli samochód jest często parkowany na zewnątrz. Kurz, piasek, liście czy insekty w naturalny sposób osadzają się na piórach, a wtedy mamy do czynienia ze skrobaniem po szybie, a nie miękkim, płynnym przesuwaniem się po niej i ściąganiem płynów.

Rozwiązanie: Regularnie czyść pióra wycieraczek miękką szmatką zwilżoną wodą z mydłem lub specjalnym środkiem do wycieraczek (zwłaszcza jesienią). Usuwanie zabrudzeń pozwoli im lepiej przylegać do szyby i skutecznie zbierać wodę, eliminując problem smug.

Niewłaściwe działanie ramion wycieraczek

Czasem problem leży nie w samych piórach, ale w mechanizmie ramion wycieraczek. Jeśli ramiona nie dociskają piór z odpowiednią siłą, pióra nie będą przylegać równomiernie do szyby, co powoduje smugi. Może się to zdarzyć w przypadku zużycia mechanizmu, złego dopasowania długości i profilu wycieraczek do zaokrąglonej szyby, uszkodzenia sprężyn dociskowych lub w przypadku samochodów, które przez dłuższy czas były nieużywane.

Rozwiązanie: Sprawdź stan ramion wycieraczek. Jeśli zauważysz, że są one uszkodzone, krzywe lub nie dociskają piór równomiernie, warto je wymienić. Możesz też spróbować delikatnie je podregulować, ale w przypadku poważniejszych problemów, najlepiej skonsultować się z mechanikiem.

Źle dobrany i użytkowany płyn do spryskiwaczy

Rodzaj używanego płynu do spryskiwaczy też wpływa na dokładność wycierania szyby. Niektóre płyny niskiej jakości, o wątpliwym składzie mogą zostawiać na szybie tłusty film, który utrudnia wycieraczkom prawidłowe działanie. Dodatkowo, zbyt mała ilość płynu w zbiorniku sprawia, że wycieraczki pracują na sucho, a to zdecydowanie przyspiesza ich zużycie.

Rozwiązanie: Używaj wysokiej jakości płynów do spryskiwaczy, które nie tylko skutecznie usuwają brud, ale też nie pozostawiają tłustych śladów na szybie. Pamiętaj też o regularnym uzupełnianiu płynu w zbiorniku.

Nowe wycieraczki, które zostawiają smugi na szybie, nie działają prawidłowo. Problem tkwi albo w nich (słaba jakość wykonania, źle dobrany rozmiar czy pomyłki w montażu), albo w innych czynnikach, np. zanieczyszczenia. Jedno jest pewne - reaguj od razu, gdy coś nie funkcjonuje tak, jak powinno. Priorytetem jest bezpieczeństwo na drodze, które gwarantowane jest wyłącznie przez dobrą widoczność kierowcy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas