Ten nawyk ma wielu kierowców. Dla skrzyni biegów nie ma nic gorszego
Wielu kierowców ma fatalny nawyk, który jest najprostszą drogą do uszkodzenia skrzyni biegów. A naprawa tego elementu może naprawdę dużo kosztować. Jak więc ustrzec się usterki na własne życzenie?
Wieli kierowców trzyma rękę na lewarku skrzyni biegów, wychodząc z założenia, nie ma sensu ciągle przekładać jej z kierownicy. Jednak to nie jest dobry nawyk. Wręcz przeciwnie, w końcu skończy się usterką przekładni.
Co na temat trzymania ręki na dźwigni zmiany biegów sądzą eksperci?
Mechanizm zmiany biegów nie jest przystosowany do pracy pod ciągłym obciążeniem., dlatego lewarka zmiany biegów należy dotykać tylko po to, by zmienić przełożenie. To nie jest podstawka dla dłoni kierowcy.
Mechanicy mówią , że banalną metodą na wydłużenie żywotności skrzyni biegów jest delikatna zmiana przełożeń. Wraz ze skracaniem czasu na synchronizację biegu, do kwadratu rośnie wymagana siła synchronizacji. Przełączanie biegów w normalnym tempie i unikanie gwałtownych zmian pozwala wielokrotnie wydłużyć żywotność synchronizatorów, a więc i całej skrzyni. Mechanicy wspominają, że normalna zmiana biegu nie powinna trwać krócej niż pół sekundy.
Oprócz wymienionych nawyków mechanicy doradzają też, by kierowcy pamiętali o kilku dodatkowych rzeczach.
- Wrzucaj R tylko na postoju. Wrzucanie wstecznego podczas toczenia się auta do przodu (nawet powolnego) nie służy skrzyni ręcznej, ale automatyczną wręcz wykańcza. Absolutnie nie wolno tego robić. Kompletnie zatrzymaj auto przed zmianą trybów pomiędzy D oraz R.
- Nie trzymaj nogi na pedale sprzęgła. Mechanizm powstawania usterki jest tu podobny jak przy trzymaniu ręki na lewarku biegów. W przypadku sprzęgła powoduje to dosunięcie łożyska wyciskowego do sprężyny talerzowej i jego ciągłą pracę. Przy wysprzęgniku centralnym samo łożysko może kosztować 800 zł. Pedał sprzęgła służy wyłącznie do "krótkotrwałego użycia".
- Delikatnie puszczaj pedał sprzęgła. To szczególnie istotne w modelach z dwumasowym kołem zamachowym. Jego trwałość bardzo się skraca, gdy kierowca przyspiesza zwalnianie pedału w końcowej fazie ruchu stopy. Wielu kierowców robi ten błąd bezwiednie. Tymczasem powoduje to uderzanie obu mas koła o siebie i przeciążanie sprężyn wewnętrznych. W autach z kołem dwumasowym puszczaj pedał sprzęgła nieco wolniej.
Jak widać, czasem wystarczy jedynie drobna korekta przyzwyczajeń, by wydłużyć żywotność niektórych podzespołów. Pamiętajmy, że powyższe porady mechaników można zacząć stosować natychmiast. Właśnie to zalecamy.