Te nawyki szybko zniszczą silnik. A ma je naprawdę wielu kierowców

Kierowcy mają nawyki, które w szybkim tempie mogą doprowadzić do poważnej usterki silnika. Jeśli tak robisz, postaraj się to szybko zmienić, a samochód i portfel ci podziękują.

Jakie zachowania kierowców mogą doprowadzić do uszkodzenia silnika? Jest ich wiele, a poniżej prezentujemy najgorsze nawyki, które w szybkim tempie zrujnują jednostkę napędową.

Nagłe zgaszenie silnika po szybkiej jeździe

To jeden z popularnych błędów, które mają szczególne znaczenie w przypadku turbodoładowanych silników. W takiej jednostce dolna część nie posiada płaszcza wodnego. W takim przypadku za odprowadzanie ciepła odpowiada olej. Dlatego wyłączanie mocno rozgrzanego silnika nie jest dobrym pomysłem. Zwłaszcza, jeśli chwilę temu jechaliśmy autostrada. Warto schłodzić silnik, pozostawiając go pracującym na biegu jałowym na czas od pół do dwóch minut. To pozwoli schłodzić wszystkie elementy.

Reklama

Ostra jazda na zimnym silniku

Gdy silnik w samochodzie jest zimny, współczynnik tarcia ruchomych części silnika i skrzyni biegów jest wysoki. Lepkość oleju w takich warunkach utrudnia skuteczne smarowanie. Wzbogacona mieszanka zmywa film olejowy z cylindrów. Dlatego należy unikać wykorzystywania pełnej mocy, dopóki silnik nie osiągnie temperatury ok. 80 st. C. Silniki, które są użytkowane "na ostro", zimą mają zwykle poprzycierane płaszcze tłoków i stają się głośniejsze.

Dolewanie oleju do rozgrzanego silnika

Jeśli silnik jest rozgrzany i dolejemy do niego olej o temperaturze otoczenia - może dojść do miejscowego skurczu głowicy wykonanej z metalu. Jeśli pod maską pracuje duży silnik (np. V6 lub V8), bardzo często dochodzi do pęknięcia tego elementu. Silnik zaczyna wtedy nadmiernie zużywać olej, a z wydechu wydostaje się biały dym. Dlatego bezpiecznie jest odczekać około kilkunastu minut przed dolewką oleju. W innym wypadku zapłacimy w tysiącach za naprawę.

Zbyt niskie ciśnienie oleju

Warto regularnie sprawdzać stan oleju i uzupełniać go, w razie potrzeby. Warto mieć na uwadze, że samochód może zakomunikować nagły spadek ciśnienia smarowania (np. na zakręcie). Jeżeli obroty są wysokie, a sytuacja potrwa dłużej niż dwie sekundy, istnieje bardzo poważne ryzyko zatarcia silnika. Inne zagrożenie to przegrzanie (olej odbiera znaczną ilość ciepła).

Częsta jazda na krótkich dystansach

Codzienne użytkowanie samochodu na krótkich odcinkach drogi, nie wróży dużej trwałości silnika. Nierozgrzany olej to gorsze smarowanie i przyspieszone zużycie. Badania prowadzone przez wielu producentów wskazują na to, iż jeden cykl rozruchu i rozgrzewania silnika odpowiada zużyciu, jakie generuje 300-500 km jazdy szosowej. To pokazuje, jak ogromne jest zużycie silnika na zimno.

Utrzymywanie zbyt niskich obrotów silnika

Wielu kierowców stara się jeździć oszczędnie, co w praktyce sprowadza się do jazdy na ekstremalnie niskich obrotach silnika. Podczas normalnych warunków jazdy to nic nadzwyczajnego, ale w przypadku wystąpienia dużych obciążeń (podjazd pod górę, przyspieszanie, wysoki bieg i mocno wciśnięty pedał gazu), niskie obroty szkodzą silnikowi. W układzie korbowo-tłokowym występują przeciążenia. Zniszczeniu mogą ulec panewki, wał korbowy, koło dwumasowe oraz tłoki.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: porady dla kierowców | awaria samochodu
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy