Te dane w CEPiK-u powinny być aktualne. Wielu kierowców musi je poprawiać
W ostatnich latach, wraz z zaostrzeniem regulacji ekologicznych, szczególnie w dużych miastach, coraz więcej kierowców zwraca uwagę na klasę emisji spalin swoich pojazdów. Niższa norma emisji może ograniczać wjazd do stref czystego transportu, a także wpływać na wartość pojazdu przy jego sprzedaży. Zdarza się, że norma emisji spalin jest błędnie przypisana do pojazdu w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Jak zatem zmienić tę informację i upewnić się, że Twój pojazd ma odpowiednie dane w systemie?
Dane w bazie CEPiK od 2018 roku zawierają także informację o normie emisji spalin, jaką spełnia dany pojazd zarejestrowany w Polsce. Z kolei we wrześniu 2023 roku baza została zaktualizowana w przypadku aut, które nie miały dopisanej normy. Problem w tym, że w wielu przypadkach algorytm przypisał błędne do samochodu, czego niektórzy właściciele aut mogą nie być świadomi.
Na razie nie jest to duży problem - informacje o normie emisji spalin z elektronicznej bazy będą jednak wykorzystywane przez gminy do ustalenia, czy dany pojazd może wjechać do strefy czystego transportu. Jeśli więc informacja w CEPiK-u jest błędna, kierowca może narazić się na mandat. Algorytm bazuje przede wszystkim na roczniku danego pojazdu, ale Ministerstwo Cyfryzacji zapewnia, że bierze też pod uwagę wersję silnikową i nadwoziową. Problem w tym, że identyczny model z tego samego roku może posiadać trzy różne normy emisji:
- Aktualną dla danego rocznika.
- Poprzednią dla aut z tzw. końcowej partii produkcyjnej.
- Wyższą niż wynika to z roku produkcji (np. dla samochodów po liftingu z nową paletą silników).
Jest to możliwe przez stronę historiapojazdu.gov.pl lub poprzez aplikację mObywatel. (w zakładce Moje Pojazdy). Dobrze jest zweryfikować te dane z serwisem (podając nr VIN) lub sprawdzając informacje zawarte w dowodzie rejestracyjnym. Czasem można je odnaleźć także w instrukcji obsługi. Oczywiście, istnieją też bazy danych w internecie, ale nie zawsze są one dokładne.
Co, jeśli okaże się, że norma wpisana do Centralnej Ewidencji Pojazdów jest błędna? Jak informuje Ministerstwo Cyfryzacji: "Raz przypisana przez algorytm norma nie może zostać automatycznie zmieniona. Organem zobowiązanym do zasilania danymi o pojeździe jest organ właściwy do rejestracji pojazdu - w przypadku korekty danych na wniosek właściciela zostaną w CEP zaktualizowane wyłącznie dane dotyczące tego konkretnego pojazdu, którego dotyczył wniosek."
Pierwszym krokiem jest zebranie wszystkich dokumentów związanych z pojazdem, które mogą potwierdzić jego rzeczywistą normę emisji spalin. Zazwyczaj informacja o normie znajduje się na:
- Świadectwie homologacji - potwierdza ona zgodność pojazdu z normami środowiskowymi.
- Dokumencie COC (Certificate of Conformity) - certyfikat zgodności, wydawany przez producenta pojazdu, który zawiera szczegóły dotyczące emisji.
- Dowodzie rejestracyjnym - czasami zawiera oznaczenie normy, choć nie jest to regułą.
Jeżeli nie posiadasz tych dokumentów, możesz uzyskać ich kopię u producenta lub autoryzowanego dealera. Często oznacza to skontaktowanie się bezpośrednio z importerem danej marki na rynku polskim, czyli z centralą. Takie zaświadczenie czasem da się uzyskać za darmo, ale czasem niektóre marki liczą sobie za wydanie duplikatu COC od kilkudziesięciu do nawet 1,1 tys. zł. Po uzyskaniu odpowiednich dokumentów należy udać się do wydziału komunikacji i tam złożyć wniosek o zmianę danych w bazie CEPiK.