Tanie auto segmentu B. Yaris, mazda 2, fiesta, fabia a może clio?
Rosnące nieustannie pojazdy segmentu B stanowią dziś coraz poważniejszą konkurencję dla droższych samochodów kompaktowych.
Obecnie, nawet podstawowe wersje, mogą pochwalić się coraz bogatszym wyposażeniem, zwłaszcza z zakresu bezpieczeństwa. To niezwykle istotne zarówno z punktu widzenia klientów indywidualnych, jak i flotowych. Co oferują bazowe odmiany popularnych modeli klasy B, a co wymagać będzie przy zakupie głębszego sięgnięcia do portfeli?
Zmodernizowana Toyota Yaris to rynkowa nowość. Przy okazji liftingu samochód otrzymał nie tylko nowy silnik, ale również nowe pakiety wyposażeniowe. Ceny modelu w wersji trzydrzwiowej zaczynają się od 42 900 zł. Ile trzeba dopłacić za kolejną parę drzwi? Niewiele, bo równy 1 tys. zł. W obu przypadkach samochód wyposażony jest w litrowy silnik o mocy 69 KM i manualną skrzynię o pięciu przełożeniach. Już najtańsza odmiana wyposażona jest w dodatkowe systemy bezpieczeństwa: automatyczne światła drogowe, układy wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia oraz wczesnego ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Standard obejmuje także: 7 poduszek powietrznych (przednie i boczne kierowcy i pasażera, kolanowa kierowcy, kurtyny boczne) i system wspomagający pokonywanie podjazdu.
Ponadto na liście wyposażenia podstawowego znalazł się system monitorowania ciśnienia w oponach, halogenowe światła do jazdy dziennej i czujniki deszczu wraz z automatycznymi wycieraczkami. Yaris w bazowej odmianie Life jest również wyposażony w kilka poprawiających komfort rozwiązań. Należą do nich między innymi: elektrycznie regulowane szyby przednie i lusterka, regulacja wysokości fotela kierowcy, komputer pokładowy, wielofunkcyjna kierownica i system "Follow me home".
Czeski model nie występuje w odmianie trzydrzwiowej. Za najtańszą, pięciodrzwiową wersję należy zapłacić 41 tys. zł. Samochód - podobnie jak Toyota - również napędzany jest jednolitrowym motorem benzynowym. W tym przypadku moc to 60 KM.
Standardowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa obejmuje: sześć poduszek powietrznych oraz hamulec, który ma za zadanie dohamować samochód po wykryciu kolizji, a także system pokolizyjny ACS. Dopłaty wymaga system wspomagania ruszania pod wzniesienia (350 zł) oraz system wykrywający ryzyko wystąpienia kolizji (1200 zł). 150 zł zapłacić trzeba za system Coming Home/Leaving Home. Komputer pokładowy wymaga wyłożenia dodatkowych 250 zł.
Cenniki Clio otwiera kwota 42 400 zł. Nabywca otrzymuje za nią pięciodrzwiowe nadwozie oraz silnik o pojemności 1,2 litra i mocy 75 KM.
Oferowane w standardzie systemy bezpieczeństwa (oprócz obowiązkowych) to m.in.: system wspomagania przy ruszaniu pod górę oraz przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. Na liście opcji zabrakło natomiast elektronicznych asystentów, takich jak np. system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia oraz wczesnego ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Podstawowa wersja oferuje jednak elektrycznie otwierane szyby przednie, światła do jazdy dziennej z diodami LED oraz komputer podkładowy i system kontroli ciśnienia w oponach.
Najtańszą odmianę modelu - Ambiente - wyceniono na 45 550 zł. Niestety - jest to wersja dostępna tylko dla klientów flotowych. Klienci indywidualni za bazową odmianę - Trend - zapłacić muszą wg cennika 47 100 zł. Samochód napędzany jest silnikiem o pojemności 1,25 l i mocy 60 KM. Dopłata do wersji pięciodrzwiowej to 1 tys. zł.
Fiesta standardowo wyposażona jest w siedem poduszek powietrznych, a oprócz obowiązkowych systemów bezpieczeństwa do dyspozycji kierowcy oddano układ IPS - system zarządzający innymi systemami odpowiedzialnymi za ochronę pasażerów. Dodatkowe systemy bezpieczeństwa - układ zapobiegający kolizjom przy małych prędkościach i funkcja wzywania pomocy w momencie wypadku - dostępne są za dodatkową dopłatą. Pierwsza opcja kosztuje 1,6 tys. zł i można ją zamówić dopiero w wyższej wersji wyposażeniowej. Druga to koszt na poziomie 1 tys. zł. Na liście wyposażenia standardowego znalazły się jednak reflektory halogenowe, system "Follow me home" oraz elektryczne sterowanie przednich szyb.
Ceny podstawowej wersji tego modelu zaczynają się od 54 400 zł. W takiej konfiguracji klient otrzymuje silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i mocy 75 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą manualnej skrzyni pięciobiegowej.
Odmiana SkyGo wyposażona jest m.in. w boczne poduszki i kurtyny powietrzne. Niestety - dodatkowe systemy zwiększające bezpieczeństwo są dostępne tylko w wyższych wersjach wyposażeniowych. Przykładowo - chcąc posiadać system ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu - trzeba wybrać wersję SkyEnergy kosztującą 62,4 tys. zł.
Na liście standardowego wyposażenia odmiany bazowej znalazły się jednak takie dodatki, jak np. elektrycznie sterowane przednie i tylne szyby, a także manualna klimatyzacja i komputer pokładowy.