Tajemniczy guzik na pasie bezpieczeństwa. Wiesz, do czego służy?
Plastikowy guzik na pasie bezpieczeństwa to element, który znajduje się dziś w każdym aucie. Mało, kto jednak zdaje sobie sprawę, że ten niewielki detal odgrywa szalenie ważną rolę w komforcie i bezpieczeństwie kierowcy oraz pasażerów.
Pasy bezpieczeństwa są kluczowym elementem wyposażenia każdego pojazdu. Dzięki nim zarówno kierowca, jak pasażerowie są chronieni przed bezwładnością podczas wypadku, co zmniejsza ryzyko uderzenia głową i ciałem w np. deskę rozdzielczą. Chociaż na pierwszy rzut oka wydają się one prostym i dobrze znanym elementem, niewielu kierowców zdaje sobie sprawę z istotnej roli, jaką spełnia mały plastikowy guzik umieszczony na ich materiale.
Wspomniany guzik, pomimo że nie ma realnego wpływu na bezpieczeństwo podczas samej jazdy, jest jednym z elementów poprawiających komfort obsługi pasów bezpieczeństwa. Jego głównym zadaniem jest ograniczenie ruchu klamry pasa, zapobiegając jej zsuwaniu się w dół, gdy pas nie jest zapięty. Zanim wymyślono to rozwiązanie, po zwinięciu nadmiaru pasa w kasetce na słupku środkowym, klamra pasa zjeżdżała na dół i lądowała na podłodze, skutecznie utrudniając jej późniejsze zapięcie.
Obecnie, dzięki temu rozwiązaniu nie musimy już szukać pasa schowanego gdzieś pomiędzy fotelem, a słupkiem. Klamra pozostaje na wysokości barku, co ułatwia jej szybkie odnalezienie i zapięcie. Ponadto nie istnieje w zasadzie ryzyko, że przytrzaśniemy ją drzwiami uszkadzając sobie lakier w samochodzie.
Oczywiście wciąż należy pamiętać o prawidłowym zapięciu pasów. Aby maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo podczas jazdy, niezwykle ważne jest zapamiętanie kilku zasad. Przede wszystkim pas biodrowy powinien przylegać do bioder jak najniżej w stosunku do brzucha, a pas piersiowy powinien przebiegać przez środek barku, bez tendencji do zsuwania się z ramienia.
Jeśli na dworze panuje zima i wsiadamy do auta ubrani w ciepłą kurtkę lub żakiet, pamiętajmy by poprowadzić taśmę pasa jak najbliżej ciała. Po zapięciu klamry nie zaszkodzi naciągnąć pasa piersiowego, żeby skasować ewentualne luzy.
Ukryta funkcja hamulca, o której wie niewielu. Wciśnij i zobacz co się dzieje
Najważniejszą zasadą jest jednak, by w trakcie jazdy pasy zawsze były zapięte. Chociaż korzyści płynące z tego rozwiązania są bezsprzeczne, wciąż zdążają się kierowcy, którzy zapominają, że korzystanie z nich jest także wymagane prawnie.
Warto przypomnieć, że za niezapięcie pasa grozi mandat w wysokości 100 zł, a kierowca może otrzymać dodatkowo punkty karne - 2, jeśli nie zapnie pasów sam i 4 za każdego pasażera w samochodzie, który jedzie bez pasów. Pasażerowie bez pasów również muszą się liczyć ze stuzłotową karą. To jednak niewielka cena w porównaniu do potencjalnego ryzyka utraty zdrowia lub życia.