Ta droga pochłania spaliny. Rewolucyjne testy w Polsce

Polscy naukowcy opracowali asfalt, który pochłania zanieczyszczenia powietrza. Zanim zostanie zastosowane na szeroką skalę, trzeba przeprowadzić intensywne testy praktyczne. Asfalt pochłaniający spaliny położono już na pierwszej drodze w Polsce.

Asfalt oczyszcza powietrze z tlenków azotu

Rozwiązanie opracowane przez centrum Badawczo-Rozwojowe Orlenu, we współpracy z Politechniką Gdańską, ma redukować poziom szkodliwych substancji pochodzących ze spalin samochodowych, ale także tych, które są efektem ubocznym ogrzewania domów paliwami stałymi. Badania laboratoryjne, które wykonano w komorze rekreacyjnej Politechniki Gdańskiej, wykazały redukcję m.in. aż 40-proc. redukcję zawartości tlenków azotu (NOx) i 25-proc. spadek stężenia rakotwórczego benzo(a)pirenu. Według naukowców są to wyniki lepsze, niż w przypadku innych dostępnych na rynku produktów.

Pierwsza droga w Polsce z ekologicznym asfaltem

Reklama

Koncern Orlen wskazuje, że ten innowacyjny asfalt ma znaleźć zastosowanie głównie w obszarach miejskich o wysokim stężeniu zanieczyszczeń. Przeygotowano już eksperymentalny fragment drogi o długości 1 km - znajduje się on  w Kajkowie niedaleko Ostródy. Miejsce to wybrano ze względu na sąsiedztwo z trasą S7 i bliskie sąsiedztwo domów ogrzewanych w tradycyjny sposób - z pomocą paliw stałych, co zwykle oznacza podwyższone stężenie pyłów zawieszonych. Celem badań, które potrwają do końca tego roku, jest ocena wpływu asfaltu na środowisko w realnych warunkach, Po ich zakończeniu Orlen zadecyduje o ewentualnym wdrożeniu nowego asfaltu do produkcji.

Spółka Orlenu pracuje nad specjalną mieszanką asfaltową

Ekologiczny asfalt to tylko jedna z inicjatyw Orlenu w dziedzinie innowacyjnych rozwiązań drogowych. Spółka Orlen Asfalt testuje technologię umożliwiającą wykorzystanie znacznych ilości materiałów odzyskanych z demontażu starych nawierzchni - asfaltu i kruszyw - w nowych projektach drogowych. Pod koniec ubiegłego roku zrealizowano pilotażowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 505 w okolicach Fromborka, wykorzystując specjalnie opracowaną mieszankę. Proces ten może pozwolić na osiągnięcie oszczędności rzędu ponad 400 mln złotych rocznie, zakładając, że recykling może stanowić do 60% materiału nowej nawierzchni.

Prace nad asfaltem na całym świecie

Na całym świecie trwają prace nad innowacyjnymi technologiami asfaltowymi, mającymi na celu zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i poprawę ekologiczności nawierzchni drogowych. Badacze eksperymentują z wykorzystaniem materiałów takich jak biochar czy dodatki pochodzące z biomasy, które mają za zadanie redukować emisje lotnych związków organicznych. Testuje się też m.in. porowaty asfalt, pozwalający na przenikanie wody deszczowej do gleby, a także nawierzchnie fotokatalityczne wykorzystujące tlenek tytanu do neutralizacji zanieczyszczeń powietrza. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Orlen
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy