Stać nas tylko na używane

Jak wynika z danych opublikowanych przez Ministerstwo Finansów, w ubiegłym roku sprowadzono do Polski 718 286 aut.

Mimo prognoz analityków, z których wynikało, że import pojazdów używanych wyraźnie zmaleje, wynik jest o 3,6 procenta lepszy niż przed rokiem. Dla porównaniu - w roku 2009 - do Polski wwieziono 693 tys. pojazdów.

Reklama

Dynamika wzrostu prywatnego importu - jak co roku - znacznie spadła w ostatnich miesiącach. Jak wylicza instytut Samar, na koniec marca wzrosty wynosił jeszcze 29 procent, w październiku było to już tylko 5,75 procenta, w listopadzie 4,98 procenta. Zjawisko takie jest jednak typowe, każdego roku - wraz z pogorszeniem się warunków pogodowych - sznur lawet ciągnących do Polski zza zachodniej granicy wyraźnie topnieje.

Jakie auta przyjeżdżały do nas w 2010 roku najczęściej? Najliczniej sprowadzaną grupę pojazdów stanowią auta w przedziale wiekowym od 4 do 10 lat. W 2010 roku było to 45,91 procenta wszystkich sprowadzonych do kraju samochodów.

Niestety, bardzo liczną grupę - o niemal 2 procent większą niż przed rokiem - wciąż stanowią pojazdy stare - w wieku powyżej 10 lat. To aż 43 procent wwiezionych do Polski aut.

W imporcie nieznacznie - o ok. pół procenta - spadł udział pojazdów najmłodszych, w wieku do lat czterech. W minionym roku było to dokładnie 11,07 procenta.

Powyższe dane wskazują, że - chociaż wynik był nieco lepszy niż przed rokiem - handlarze nie zaliczą go jednak do zbyt udanych. Mimo tego import pojazdów używanych i tak był o przeszło dwa razy większy niż sprzedaż samochodów nowych, która w 2010 roku zamknęła się rekordową liczbą 333 552 sztuk.

Trzeba też pamiętać, że dobry wynik zanotowany przez dealerów to zasługa paniki przed zmianą przepisów dotyczących podatku VAT - przeszło połowa zakupionych w Polsce jako nowe pojazdów trafiła do firm.

Główną siłą napędową rynku motoryzacyjnego pozostają więc pojazdy używane, i nic nie wskazuje na to, by wkrótce sytuacja ta miała się zmienić. Niepokoić może jedynie fakt, że wyraźnie zwiększył się udział w imporcie najstarszych pojazdów w wieku powyżej 10 lat.

Dane te przestają jednak dziwić, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że średni wiek samochodu w Polsce przekracza 14 lat.

Od kilku miesięcy w pierwszej piątce nie dochodzi do żadnych zmian. Polacy wciąż najchętniej sprowadzają: volkswageny, ople, renault, fordy i audi. W pierwszej dziesiątce znajdują się również: peugeoty, BMW, seaty, mercedesy i toyoty. Chętnie decydujemy się też na: mazdę, citroena, fiata, nissana i - zamykającą zestawienie 15 najczęściej sprowadzanych marek - skodę.

Zostań fanem naszego profilu na Facebooku. Tam można wygrać wiele motoryzacyjnych gadżetów. Wystarczy kliknąć w "lubię to" w poniższej ramce.

Dowiedz się więcej na temat: używana

Reklama

Reklama

Reklama