Sam wymień ksenony i zaoszczędź sporą sumę
Żarówki ksenonowe wymienia się równie prosto, jak halogenowe. Jeżeli dostęp do lamp jest dobry, to nie warto przepłacać za usługę w serwisie, zwłaszcza ASO.
Ksenony, najmocniejsze obecnie źródła światła w samochodach, mają w postrzeganiu wielu kierowców poważną wadę: gdy przepali się żarówka (prawidłowo: lampa wyładowawcza), trzeba jechać do serwisu i za astronomiczną kwotę zlecić wymianę. Rzeczywiście, ASO potrafią liczyć sobie za nowy ksenon nawet ponad 800 zł (a zaleca się wymianę dwóch naraz) plus nawet kilkaset złotych za operację wymiany.
Tymczasem, jeżeli tylko uzyskanie dostępu do tylnej części reflektora nie wymaga większych zabiegów (typu demontaż zderzaka czy nadkola), operację wymiany żarówki można przeprowadzić samemu. Kupując ksenon poza ASO i montując go samemu da się zaoszczędzić nawet blisko 1000 zł.
Co się psuje
Objawem nadchodzącego "końca życia" żarówek ksenonowych jest zwykle zmiana barwy emitowanego światła. Potem żarówka przestaje działać i trzeba ją wymienić na nową. Oprócz żarówki może się też zepsuć tzw. zapłonnik, a nawet sterownik, nazywany przetwornicą. Jednak najczęściej powodem niedomagania jest właśnie zużyta żarówka ksenonowa. W wersjach mających w oznaczeniu D1 oraz D3, zapłonnik jest zintegrowany z żarówką, więc i tak jest wymieniany razem z nią. W przypadku lamp z oddzielnym zapłonnikiem (D2 i D4) wystarczy przełożyć sprawną żarówkę do drugiego reflektora, aby się upewnić, czy problem tkwi w samej lampie, czy może w zapłonniku.
Jak tanio kupić żarówkę
Statystycznie, najniższe ceny obowiązują w internecie, gdyż tam bitwa cenowa jest najbardziej zażarta. Najtańsze są chińskie zamienniki, dostępne już za 30 zł (wersje D2R, D2S) i od ok. 60 zł w przypadku wersji z integralnym zapłonnikiem (D1R, D1S). Niestety, ich jakość jest loterią. W jednych pojawiają się problemy z zapłonem, w innych niedopasowany jest kolor światła, a jeszcze inne działają teoretycznie bez zarzutu.
Aby jednak uniknąć ewentualnych problemów z rychłą awarią przetwornicy (jej koszt to przynajmniej 300 zł poza ASO), warto wybierać żarówki homologowane, od uznanych producentów (np. GE, Hella, Osram, Philips). Po uwzględnieniu możliwych rabatów, cena takich żarówek pochodzących z polskiej sieci dystrybucji teoretycznie nie powinna być niższa od ok. 170 zł za sztukę, przy czym w sklepach stacjonarnych można je kupić za ok. 200 zł. Samemu nie da się stwierdzić, czy żarówka ze znanym logo za 100 zł to chińska podróbka z wszelkimi oznaczeniami markowego produktu, toteż należy unikać żarówek z niepewnego źródła. Biorąc pod uwagę, że żarówki wymienia się nie częściej niż co ok. 100 tys. km, rozsądnym rozwiązaniem wydaje się unikanie nadmiernie posuniętych oszczędności i kupno żarówki z dobrego sklepu.
To trzeba wiedzieć
W sumie istnieje 8 typów żarówek ksenonowych, w tym 4 do reflektorów soczewkowych i 4 do odbłyśnikowych. W zależności od tego, czy żarówka jest zintegrowana z zapłonnikiem czy też nie, oraz czy jest to produkt konwencjonalny, czy też nowszego typu (bezrtęciowy), żarówka ma określony symbol (wyjaśnienia obok).
Aby nie popełnić pomyłki przy wyborze żarówki, zawsze należy sprawdzić w instrukcji samochodu lub w katalogu, jaki typ jest przeznaczony do konkretnego modelu. Przykładowo do Toyoty Avensis po 2006 r. pasuje wyłącznie żarówka bezrtęciowa D4S, którą można pomylić ze starszą D2S (stosowaną w reflektorach samochodu sprzed liftingu). Ponieważ jednak ta pierwsza pracuje na napięciu dwa razy niższym - przy montażu niewłaściwej żarówki układ nie będzie działać prawidłowo.
Przy wymianie wyłącznie jednej żarówki pojawi się problem z dopasowaniem koloru (nowa emituje światło o nieco innej barwie niż używana). Teoretycznie zaleca się więc wymianę obu żarówek, ale można też skorzystać z opcji tzw. dopasowanych, np. Philips ColorMatch. Nawet kupując dwie żarówki nie warto przesadzać z kolorem. Barwa powyżej 5500 K robi się zbyt fioletowa (oryginalne mają 4100-4300 K).
D1S: do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiem
Moc: 35 W
Napięcie: 85 V
Trwałość: 2000 h
D1R: do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiem
Moc: 35 W
Napięcie: 85 V
Trwałość: 2000 h
D3S: bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, z zapłonnikiem
Moc: 35 W
Napięcie: 42 V
Trwałość: 1500 h
D3R: bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, z zapłonnikiem
Moc: 35 W
Napięcie: 42 V
Trwałość: 1500 h
D2S: do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnika
Moc: 35 W
Napięcie: 85 V
Trwałość: 2000 h
D2R: do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnika
Moc: 35 W
Napięcie: 85 V
Trwałość: 2000 h
D4S: bezrtęciowe do reflektorów soczewkowych, bez zapłonnika
Moc: 35 W
Napięcie: 42 V
Trwałość: 1500 h
D4R: bezrtęciowe do reflektorów odbłyśnikowych, bez zapłonnika
Moc: 35 W
Napięcie: 42 V
Trwałość: 1500 h
Zapewnij sobie dostęp
Rozłącz zasilanie
Otwórz mocowanie
Druga metoda
Nie włączaj zapłonu
Montaż w jednej pozycji
Volkswagen Passat B6 - żeby wymienić żarówkę, trzeba zdejmować cały zderzak z atrapą i listwy pod reflektorami; czas wymiany przez mechanika może sięgnąć nawet 2 godziny.
Opel Vectra C - wymiana wymaga demontażu przedniego zderzaka, czas - nawet 2 godziny.
Porsche Boxster - konieczny demontaż wielu elementów przodu, czas - nawet 3 godziny.
Renault Grand Scenic II - wymiana bardzo kłopotliwa, utrudniony dostęp.
Za pomoc w realizacji materiału dziękujemy firmie xenon-serwis.pl.
Marcin Klonowski
Regulacja świateł ksenonowych - PORADY
Regeneracja matowych kloszy - NADWOZIE