Poradnik prywatnego importera, cz. II
Najwięcej samochodów sprowadza się do Polski z Niemiec. A może warto wybrać się do Włoch?
Coraz częściej słychać, że sprowadzanie samochodu z Niemiec już się nie opłaca, bo auta w dobrym stanie są już tam wykupione, a znalezienie atrakcyjnej oferty nie jest takie proste. Jednak z kraju naszych zachodnich sąsiadów w dalszym ciągu Polacy sprowadzają najwięcej samochodów używanych.
Dobre musi kosztować
Rzeczywiście analizując rynek samochodów używanych oferowanych do sprzedaży w okolicy wschodniej granicy Niemiec można odnieść wrażenie, że ciężko znaleźć tam auto w dobrym stanie. Komisy zlokalizowane w okolicach Berlina zdominowane są często przez nieuczciwych Polaków, Rosjan lub Turków, którzy nie wahają się cofać liczniki bądź sprzedawać niefachowo naprawione samochody powypadkowe. Jednak wystarczy wybrać się w oddalone od Polski regiony takie jak np. okolice Monachium by przekonać się, że w dalszym ciągu można tam znaleźć dobre samochody. Nie należy jednak liczyć, że kupi się tam dobrze wyposażone auto, w dobrym stanie tanio. Zwłaszcza prywatni sprzedający oraz komisy przy salonach dealerskich wysoko cenią atrakcyjne samochody. Analizując ceny takich aut, które są zwykle porównywalne, a czasami nawet wyższe od podobnych, oferowanych w Polsce, wiele osób odnosi mylne wrażenie, że import z Niemiec się nie opłaca. Jednak w praktyce często zdarza się, że sprowadzony z za Odry samochód, pomimo że finalnie kosztował nawet nieco więcej, jest o wiele lepiej wyposażony, posiada udokumentowany przebieg i historię napraw, a na dodatek jest bezwypadkowy.
Włoski temperament
Coraz popularniejszym kierunkiem wypraw po samochody stają się Włochy. Kupujących przyciągają tam niższe niż w Niemczech ceny, duży wybór i warunki klimatyczne pozwalające utrzymać auta bez korozji. Warto jednak wiedzieć, że z punku widzenia dbania o samochody i uczciwości Włosi są przeciwieństwem Niemców. Wiele pojazdów sprzedawanych w Italii jest porysowanych, a usterki nadwozia są fachowo ukrywane w ogłoszeniach. Dodatkowo warto wiedzieć, że procedura powrotu kupionym we Włoszech autem na kołach jest skomplikowana i kosztowna.
Czytaj dalej: Poradnik prywatnego importera, cz. II - Niemcy
Odległość z centralnej Polski: 480-1400 km
Koszt rejestracji samochodu: 80-150 euro
Czas załatwiania formalności: 1 dzień
Sąsiadujący z Polską kraj, w którym jeżdżą ponad 43 miliony samochodów. Urzędowym językiem jest niemiecki, jednak większość osób mówi po angielsku. Ze względu na odległość Niemcy to najpopularniejszy kierunek wyjazdów po auta.
Specyfika rynku
Na niemieckim rynku samochodów używanych królują auta rodzimej produkcji, ale coraz częściej można tam spotkać samochody francuskie, a nawet koreańskie. Oferowane do sprzedaży pojazdy mają co prawda, na tle innych europejskich rynków, najwyższe ceny, jednak Niemcy znani są z wzorowego podejścia do samochodów. Łatwiej niż w innych państwach trafić tam na auta regularnie serwisowane bez oszczędzania na częściach. Ze względu na dużą powierzchnię kraju i gęstą sieć autostrad oraz zamiłowanie Niemców do podróżowania, sprzedawane tam samochody używane często mają duże przebiegi. Handel tanimi autami zdominowany jest przez niezależne komisy prowadzone najczęściej przez obcokrajowców.
Jakie auta kupować
Pomimo że niemiecki rynek samochodów używanych jest mocno przebrany, można tam wciąż znaleźć interesujące oferty. Co prawda ceny samochodów są dość wysokie, jednak auta często są zadbane i utrzymane w dobrym stanie, pomimo wysokich przebiegów. Najczęściej sprowadzane są niemieckie auta za 15-25 tys. zł, ale coraz więcej osób decyduje się na kupno w Niemczech droższych, kilkuletnich samochodów.
Najczęściej sprowadzane modele
- VW Passat
- VW Golf
- Opel Astra
- Audi A4
- BMW serii 3
- Ford Mondeo
- Ford Focus
- Mercedes klasy C
Gdzie szukać samochodów
Auta w dobrym stanie najłatwiej znaleźć w rejonach oddalonych od wschodniej Europy, czyli na południowym zachodzie kraju. W serwisach internetowych zamieszczane są oferty prywatne oraz licznych komisów. Kilkuletnich aut warto szukać w centrach poleasingowych i komisach przysalonowych.
Dokumenty i formalności
Samochodem, który nie ma aktualnego badania technicznego trzeba z Niemiec przyjechać na tablicach z żółtym paskiem. Można je kupić wraz z wypełnianym odręcznie dowodem rejestracyjnym oraz ubezpieczeniem w Polsce za ok. 100 euro lub w niemieckim odpowiedniku wydziału komunikacji (KFZ-Zulassungstelle) za ok. 80 euro. Takie tablice są ważne 5 dni. Jeżeli auto ma przegląd, trzeba udać się nim ze sprzedającym do KFZ-Zulassungstelle i tam załatwić wyrejestrowanie oraz rejestrację i wyrobienie wywozowych tablic z czerwonym paskiem, ważnych 14-30 dni. W takim przypadku niemieckie formalności rejestracyjne kosztują ok. 150 euro w zależności od regionu. Procedura nie trwa dłużej niż 2-3 godziny.
Import z Niemiec - za i przeciw
Pomimo wzrostu popularności innych rynków większość Polaków w dalszym ciągu decyduje się na import samochodów z Niemiec. Do zakupów u naszych sąsiadów zachęca głównie nieduża odległość do pokonania oraz możliwość powrotu na kołach autem bez przeglądu.
Plusy:
- nieduża odległość od Polski,
- łatwość komunikacji w języku angielskim,
- duża liczba oferowanych do sprzedaży samochodów,
- proste formalności rejestracyjne, które można załatwić jednego dnia
Minusy:
- wiele atrakcyjnych ofert kupowanych jest przez handlarzy,
- wysokie ceny samochodów,
- duże przebiegi nawet kilkuletnich aut,
- komisy zdominowane przez obcokrajowców
Czytaj dalej: Poradnik prywatnego importera, cz. II - Włochy
Odległość z centralnej Polski: 1100-2800 km
Koszt rejestracji samochodu: około 300 euro
Czas załatwiania formalności: 1-2 dni
Duży kraj leżący na południu Europy, w którym zarejestrowanych jest ponad 37 mln samochodów. Urzędowy język włoski. Na północy kraju często zrozumiały jest angielski i niemiecki, na południu ze znajomością tych języków jest gorzej.
Specyfika rynku
Włochy oferują ogromny wybór samochodów używanych, co przyciąga tam kupujących z różnych krajów. Warto jednak wiedzieć, że lokalni handlarze działają podobnie do polskich, próbując niejednokrotnie naciągnąć klienta. Oglądając auto we włoskim komisie, trzeba szczególnie wnikliwie ocenić je pod kątem przebiegu, ponieważ cofanie liczników jest tam popularne. Dodatkowo na stronie https://servizi.aci.it można sprawdzić, czy auto nie jest w leasingu albo kredycie. Powszechnie znane są przypadki prób sprzedaży takich samochodów.
Jakie auta kupować
Co prawda włoski rynek jest zdominowany przez auta koncernu Fiat, jednak dobre modele tej marki, takie jak Punto II, są już stare i nie opłaca się ich sprowadzać. Wśród nowszych aut rodzimej produkcji importowanych do Polski króluje Grande Punto i Alfa Romeo 159. Jednak wbrew pozorom we Włoszech opłaca się też szukać Mercedesów klasy A i C oraz BMW serii 3.
Najczęściej sprowadzane modele
- Mercedes klasy C
- BMW serii 3
- Audi A4
- Fiat Grande Punto
- Fiat Stilo
- Opel Astra
- VW Golf
- Alfa Romeo 159
Gdzie szukać samochodów
Zarówno samochody sprzedawane przez prywatnych właścicieli, jak i przez komisy oferowane są najczęściej w dużych portalach ogłoszeniowych, np. www.autoscout24.it. Osoby szukające samochodu od prywatnych sprzedawców powinny szukać na mniejszych serwisach ogłoszeniowych, takich jak np. www.bazar.it.
- www.autoscout24.it
- www.autosupermarket.it
- www.bazar.it
- www.autoshopping.it
- www.oacl.it
- www.secondamano.it
Dokumenty i formalności
Powrót na kołach samochodem kupionym we Włoszech wiąże się z koniecznością załatwienia kosztownych formalności na miejscu. Po zawarciu transakcji sprzedający musi wyrejestrować auto w biurze Automobilklubu Włoskiego (ACI) i w obecności notariusza spisać umowę sprzedaży. Kupujący otrzymuje wtedy dowód rejestracyjny z adnotacją, że samochód jest przeznaczony na eksport i certyfikat własności auta. Procedura kosztuje 170 euro. Dodatkowo w odpowiedniku wydziału komunikacji (Motorizacione Civile) trzeba kupić za 30-50 euro wyjazdową tablicę rejestracyjną i za 100 euro ubezpieczenie. Rejestracja ma postać kartki, którą trzeba nakleić na tylną szybę auta. Warto ją skopiować i umieścić także z przodu samochodu, w koszulce foliowej.
Import z Włoch - za i przeciw
Za wyprawą do Włoch przemawia niewątpliwie duży wybór samochodów używanych. Kolejnym atutem jest fakt, że na włoskim rynku można znaleźć wiele aut, nawet starszych, w których nie rozwinęła się korozja. Fakt, że większość samochodów jest porysowanych i poobijanych może być wadą, ale i zaletą, bo dzięki temu można się targować. Na miejscu trzeba uważać na nieuczciwych sprzedających, próbujących naciągnąć lub oszukać zagranicznych klientów.
Plusy:
- duży wybór aut używanych,
- warunki klimatyczne ograniczające rozwój korozji,
- atrakcyjne ceny
Minusy:
- duża liczba porysowanych aut,
- możliwość trafienia na handlarzy - oszustów,
- na południu kraju często zdarzają się auta z wypłowiałym od słońca lakierem
Podstawowe zwroty
Wiele osób zna podstawowe zwroty w języku niemieckim, a często na miejscu da się też porozumieć po angielsku. Gorzej jest z językiem włoskim, który dla wielu osób jest niezrozumiały, dlatego warto zapoznać się ze słowniczkiem podstawowych zwrotów ogłoszeniowych. Dobrze wiedzieć, że duże serwisy internetowe, takie jak www.mobile.de czy www.autoscout24.it, można obsługiwać także w języku polskim.
Zlecenie transportu spedytorowi
Osoby planujące kupno samochodu we Włoszech powinny wiedzieć, że przyjechanie autem do Polski wiąże się z większymi wydatkami niż w przypadku Niemiec. Na wyrejestrowanie i zarejestrowanie kupionego auta wraz z ubezpieczeniem trzeba wydać ponad 1200 zł. Dodatkowo, w przypadku konieczności oczekiwania na dokumenty, koszty podnosi nocleg. Warto więc rozważyć skorzystanie z usług firm zajmujących się przewozem samochodów na ciężarówkach. Za ubezpieczony transport auta z Włoch płaci się ok. 1200 zł - to mniej niż trzeba wydać na miejscu.
Czytaj dalej: Poradnik prywatnego importera, cz. II - Rejestracja w Polsce
Załatwienie formalności za granicą i sprowadzenie samochodu nie kończy przygody z importem. Po przyjechaniu do Polski trzeba przejść czasochłonną procedurę rejestracji auta. Zanim jednak otrzyma się w wydziale komunikacji polskie tablice rejestracyjne, trzeba odwiedzić inne urzędy i instytucje. Poniżej wyjaśniamy, gdzie należy się udać i jakie dokumenty uzyskać, żeby sprawnie zarejestrować sprowadzony samochód. Powinno się udać w 3-4 dni.
1. Badanie techniczne
Auta z aktualnym zagranicznym badaniem technicznym nie muszą przechodzić przeglądu w Polsce. Jeżeli badanie za granicą wykonywane było do 2 lat wstecz dla samochodów nie starszych niż 3 lata i do roku wstecz dla pozostałych aut, przegląd jest honorowany przez polskie wydziały komunikacji. W większości przypadków trzeba jednak odwiedzić stację kontroli pojazdów, ponieważ w zagranicznych dowodach rejestracyjnych nie ma zwykle wszystkich danych potrzebnych do rejestracji w Polsce. Na przykład w niemieckich dokumentach nie jest umieszczony rok produkcji auta. W przypadku kiedy sprowadzany samochód nie ma aktualnego przeglądu, po powrocie do kraju należy się udać na badanie techniczne. Przegląd kosztuje 98 zł, a za ustalenie dodatkowych danych płaci się nie więcej niż 60 zł. Gdy importowany samochód ma instalację gazową, koszt badania technicznego wzrasta o 63 zł.
2. Tłumaczenia
Zagraniczne dokumenty samochodu (prezentowane w ramkach dla poszczególnych państw) oraz umowę lub fakturę zakupu trzeba przetłumaczyć u tłumacza przysięgłego właściwego języka. Zwłaszcza w przypadku niepopularnych języków, takich jak np. niderlandzki czy włoski, może to trwać nawet kilka dni, dlatego tłumaczenia warto zlecić możliwie szybko po przyjechaniu samochodem do Polski. Koszt przetłumaczenia kompletu zagranicznych dokumentów zależy od języka oraz liczby stron i waha się w granicach 120-250 zł.
3. Zwolnienie z podatku VAT
Na wydanie zaświadczenia o braku obowiązku uiszczenia podatku VAT pracownicy urzędu skarbowego mają aż tydzień. W urzędzie trzeba złożyć wniosek VAT-24 i wypełnić oświadczenie o przeznaczeniu pojazdu, będące załącznikiem do wniosku. Do dokumentów należy dołączyć kserokopię umowy lub faktury zakupu wraz z kopią jej poświadczonego tłumaczenia, jeżeli dokument został sporządzony wyłącznie w obcym języku. Dodatkowo trzeba złożyć kopię dowodu rejestracyjnego oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 160 zł, płatnej na konto urzędu miasta. Podczas składania wniosku i załączników trzeba mieć oryginały skopiowanych dokumentów do wglądu urzędników. Zaświadczenie VAT-25 jest gotowe do odbioru w urzędzie skarbowym najczęściej po 2-3 dniach.
4. Opłata recyklingowa
Obowiązek uiszczenia opłaty recyklingowej spoczywa na sprowadzającym samochód do Polski, dlatego kupując auto od handlarza warto upomnieć się, by ten zapłacił 500 zł. Opłatę recyklingową trzeba wpłacić na konto Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Potwierdzenie przelewu jest niezbędne podczas rejestracji, dlatego wpłaty warto dokonać co najmniej dzień przed wizytą w wydziale komunikacji.
5. Opłacenie akcyzy
Po sprowadzeniu auta, w terminie 14 dni od przekroczenia granicy, trzeba złożyć we właściwym dla miejsca zameldowania urzędzie celnym deklarację nabycia wewnątrzwspólnotowego AKC-U, a przed upływem 30 dni zapłacić naliczoną akcyzę. W tym celu należy złożyć w urzędzie wypełnioną deklarację AKC-U oraz wniosek o wydanie dokumentu potwierdzającego zapłatę akcyzy. Stawka akcyzy wynosi 18,6 proc. dla samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2 litrów i 3,1 proc. dla pozostałych aut. Po wyliczeniu przez urzędnika akcyzy można ją zapłacić gotówką, w kasie urzędu celnego. Dodatkowo na konto urzędu miasta właściwego dla urzędu celnego trzeba wpłacić 17 zł opłaty skarbowej. Potwierdzenie zapłaty akcyzy wydawane jest zwykle tego samego lub następnego dnia.
6. Rejestracja pojazdu
Do wydziału komunikacji należy zabrać oryginalne zagraniczne dokumenty oraz umowę lub fakturę zakupu i ich tłumaczenia. Trzeba mieć zaświadczenia ze stacji kontroli pojazdów, urzędów skarbowego i celnego oraz potwierdzenie uiszczenia opłaty recyklingowej. Należy też oddać zagraniczne tablice rejestracyjne i wypełnić wniosek o rejestrację auta. Urzędnik wydaje pozwolenie czasowe oraz docelowe tablice rejestracyjne i nalepkę identyfikacyjną na przednią szybę. Stały dowód rejestracyjny i kartę pojazdu odbiera się po około 3-4 tygodniach. Koszt rejestracji samochodu sprowadzonego z zagranicy to 256 zł.
7. Ubezpieczenie
Najpóźniej w dniu rejestracji trzeba wykupić ubezpieczenie OC na samochód. Nawet jeżeli auto na zagranicznych tablicach rejestracyjnych miało opłacone, ważne 30 dni ubezpieczenie graniczne, w dniu rejestracji w Polsce trzeba zawrzeć roczne ubezpieczenie OC. Dlatego procedurę rejestracji warto zacząć rano, tak by wyrobić się z opłaceniem OC.
Tekst: Paweł Tyszko, zdjęcia: Shutterstock, archiwum
Nie oszukuj, prawda wyjdzie na jaw - PORADY
10 pewniaków za 10 tys. zł - OPINIE O SAMOCHODACH UŻYWANYCH
Luksusowe auta w atrakcyjnej cenie - OPINIE O SAMOCHODACH UŻYWANYCH