Pasy bezpieczeństwa chronią nie tylko w trakcie wypadku. Mogą też pomóc po nim
Pasy bezpieczeństwa to kluczowy element ochrony w samochodzie. Brak ich zapięcia może spowodować, że poduszki powietrzne staną się nie tylko nieefektywne, ale nawet niebezpieczne. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę, że pewien element pasów może również okazać się pomocny w sytuacjach awaryjnych, już po wypadku.
Pasy bezpieczeństwa mają fundamentalne znaczenie dla ochrony osób podróżujących autem. Choć ich główną rolą jest ochrona w czasie wypadku, to mają także inne, mniej oczywiste zastosowania.
Głównym zadaniem pasów jest zabezpieczenie pasażerów przed uderzeniem o elementy wnętrza pojazdu, takie jak szyby, deska rozdzielcza czy kierownica. Pasy stabilizują ciało, co pozwala zmniejszyć ryzyko kontaktu z tymi niebezpiecznymi powierzchniami. Bez ich użycia, podczas kolizji, pasażer może zostać wyrzucony z siedzenia i uderzyć w różne części wnętrza samochodu, co może prowadzić do poważnych obrażeń, w tym głowy i klatki piersiowej.
W trakcie wypadku ciało porusza się z prędkością, z jaką jechał samochód przed zderzeniem. Pasy bezpieczeństwa rozkładają siły działające na ciało w momencie nagłego zatrzymania, redukując ryzyko poważnych obrażeń wewnętrznych, takich jak uszkodzenia narządów czy pęknięcia naczyń.
Poduszki powietrzne są zaprojektowane jako uzupełnienie pasów bezpieczeństwa. Pasy utrzymują pasażera w optymalnej pozycji, dzięki czemu poduszki mogą prawidłowo zadziałać, rozpraszając siłę uderzenia na większą powierzchnię. Gdy pasy nie są zapięte, poduszki mogą funkcjonować nieprawidłowo, a nawet stwarzać dodatkowe ryzyko, gdy ciało uderzy w jeszcze nienapełnioną poduszkę.
Pasy bezpieczeństwa wyposażone są w napinacze i ograniczniki siły. Napinacze automatycznie uruchamiają się w momencie kolizji, ściągając pasy, aby maksymalnie zabezpieczyć pasażera. Z kolei ograniczniki siły zapobiegają zbyt dużemu naciskowi pasów na ciało, co mogłoby prowadzić do obrażeń klatki piersiowej.
Coraz częściej stosuje się też nowoczesne rozwiązania, takie jak pasy z wbudowanymi poduszkami powietrznymi. Poduszki te uruchamiają się w chwili wypadku, zanim napinacze zdążą zadziałać, co zwiększa powierzchnię styku ciała z pasem, a tym samym zmniejsza siłę nacisku na ciało.
Warto także wiedzieć, że klamra pasa bezpieczeństwa, wykonana z twardego metalu, może okazać się pomocna po wypadku. Jeśli drzwi samochodu zostaną zablokowane, klamry można użyć do wybicia szyby, aby móc opuścić pojazd. W autobusach i pociągach stosuje się specjalne młotki do tego celu, natomiast w samochodach osobowych producenci rzadko montują takie narzędzia, dlatego klamra pasa może pełnić podobną funkcję. Metalowa klamra przyda się, gdy otwarcie drzwi od zewnątrz nie jest możliwe, ale pasażerowie muszą awaryjnie opuścić pojazd, na przykład gdy ten znajduje się w wodzie lub doszło do pożaru.