Jak wybrać okulary dla kierowców? Na te funkcje koniecznie zwróć uwagę
Okulary dla kierowcy muszą być nieco inne, niż okulary do chodzenia na co dzień i nie ma tu znaczenia, czy mówimy o okularach korekcyjnych czy przeciwsłonecznych. Czym więc kierować się wybierając okulary do samochodu? Sprawdźmy.
Kod 01.01, albo 01.06 nie pozostawiają wątpliwości - kierujący pojazdem ma obowiązek nosić w trakcie jazdy okulary korekcyjne. Warto zadbać o to, by to był ten drugi kod, bo daje kierowcy wybór - pozwala na noszenie zarówno okularów jak i soczewek. Pełny zestaw kodów odnoszący się do ochrony wzroku to:01.01 - kierujący ma nosić w trakcie jazdy okulary. 01.02 oznacza soczewki kontaktowe. 01.03 to szkła ochronne, 01.04 oznacza szkło matowe, 01.05 zobowiązuje do noszenia przepaski na oko, 01.06 daje wybór - okulary lub soczewki kontaktowe.
Przed wyborem okularów do jazdy samochodem warto poznać kilka pojęć takich jak filtr UV, polaryzacja, antyrefleks i powłoka hydrofobowa, ale także stopień przyciemnienia.
Filtr UV ma za zadanie chronić oczy przed wpływem szkodliwych promieni ultrafioletowych. Eksperci zalecają, by zarówno w okularach korekcyjnych jak i przeciwsłonecznych stosować szkła z filtrem UV400, który blokuje 100 proc. szkodliwych promieni UVA oraz UVB. Oznaczenie 400 odnosi się do długości fali UVA, która sięga 400 nanometrów.
Uszlachetnienie soczewki okularów korekcyjnych powłoką antyrefleksyjną to bardzo dobry pomysł. To powłoka, która minimalizuje odbicia światła od powierzchni soczewki. Te negatywne zjawiska świetlne przyspieszają męczenie się oczu i poprawiają kontrast widzenia.
Ten dodatek docenimy szczególnie podczas jazdy w niskich temperaturach. Warstwa hydrofobowa sprawia, że okulary są znacznie mniej podatne na zaparowanie. A to oznacza lepszą widoczność - rzecz konieczną w przypadku prowadzenia samochodu.
Przede wszystkim - niezbyt ciemne, tzn. takie, które przepuszczają wystarczającą ilość światła. Parametr ten określa się w pięciostopniowej skali VLT (Visible Light Transmission). Kierowcom zaleca się stosowanie okularów z kategorii co najwyżej trzeciej, tzn. przepuszczających między 8 a 18 proc. światła.
Dodatkowo, do elementów z listy powyżej warto dodać jeszcze filtr polaryzacyjny. Chroni on oczy przed dużą intensywnością światła. Zredukuje odblaski, wzmocni kolorystykę i sprawi, że obraz za okularami stanie się bardziej krystaliczny. Wybierając okulary do prowadzenia samochodu warto zwrócić uwagę, żeby nie były zbyt ciężkie i nie odciskały się na nosie. Nie powinny mieć grubych ramek, które mogłyby ograniczyć pole widzenia.
A jeśli jeździmy często nocą, można rozważyć zakup dodatkowej pary okularów w żółtymi soczewkami. Działają one rozjaśniająco i zwiększają ostrość widzenia.