Jak szybko ruszyć z miejsca samochodem? Ile gazu, jak puszczać sprzęgło
Codzienna jazda nie powinna przysparzać problemów, jednak czasem kierowcy zastanawiają się, jak szybciej ruszyć z miejsca. Jest to szczególnie cenna umiejętność, w sytuacji, gdy na drodze pojawia się nagłe niebezpieczeństwo lub zaistniała konieczność szybkiego przemieszczenia auta, np. przy tworzeniu korytarza życia. Jak prawidłowo wykonać taki manewr?
Odpowiednie przygotowanie do jazdy autem to jeden z najważniejszych kroków jeszcze przed uruchomieniem silnika. Najpierw należy odpowiednio ustawić fotel kierowcy. Powinien on znajdować się w takiej pozycji, aby możliwe było swobodne sięganie stopami do pedałów — sprzęgła, hamulca oraz gazu. Kierujący pojazdem musi mieć pewność, że bez problemu będzie w stanie wcisnąć je do końca.
Równie ważne jest dobre ustawienie kierownicy: należy wyciągnąć ręce, kładąc nadgarstki na górnej części koła, staw łokciowy kierowcy powinien być lekko ugięty, a plecy muszą dokładnie przylegać do fotela. Trzeba także dobrze ustawić lusterka boczne. Dzięki nim będzie lepiej widoczny zarówno obrys auta, jak i wszystko, co się dzieje tuż za naszym pojazdem.
Ruszanie autem na tzw. jedynce sprawia wiele trudności, szczególnie początkującym kierowcom. Wymaga jednoczesnego skoordynowania pracy pedałów gazu, sprzęgła, a czasem i hamulca. Jak prawidłowo ruszyć autem do przodu? Oto kluczowe czynności:
- Należy wcisnąć sprzęgło — aż do podłogi, do momentu wyczucia oporu.
- Nadal trzymając wciśnięty pedał sprzęgła, wrzucamy pierwszy bieg. W każdej skrzyni będzie on w tym samym miejscu - drążek przesuwamy do skrajnie lewej pozycji, a następnie przed siebie. Bieg powinien bardzo wyczuwalnie "wskoczyć" na swoje miejsce, pozostając w tej pozycji.
- Należy zwolnić hamulec ręczny, a następnie powoli puścić sprzęgło. W pewnym momencie będzie można wyczuć, że auto zaczyna ruszać do przodu. Teraz należy lekko dodać gazu, dalej puszczając sprzęgło, aż do momentu całkowitego zwolnienia pedału. Ilość gazu trzeba kontrolować tak, aby pojazd przy ruszaniu nagle nie zgasł. Gdy auto zacznie skakać, trzeba nieco bardziej wcisnąć pedał sprzęgła, a następnie, po chwili, dodać gazu.
Ruszanie sprawia początkującym kierowcom sporo trudności. Odpowiednia liczba spędzonych za kółkiem godzin powinna dodać pewności siebie i pomóc nam doprowadzić do perfekcji ten element jazdy.
Zazwyczaj przy spokojnym ruszaniu nie należy przesadnie dodawać gazu. Dlaczego? Jest to niepotrzebne obciążanie silnika, bez konkretnego przeniesienia mocy na koła. Jeśli jednak kierowcy zależy na szybkim ruszeniu z miejsca, należy mocniej nacisnąć pedał gazu z jednoczesnym, szybszym puszczeniem sprzęgła.
Często zdarza się, że wielu kierowców praktykuje jazdę na tak zwanym półsprzęgle. Mimo dużej popularności takiego stylu przemieszczania się autem nie jest to dobry nawyk. Może prowadzić do degradacji okładziny tarczy sprzęgła — będzie ona ścierać się szybciej, niż podczas normalnej eksploatacji.
Technika ruszania pod górkę wymaga szybkiej zmiany położenia prawej stopy. Wcześniejsze etapy są identyczne, jak w przypadku normalnego ruszania z miejsca, na przykład z płaskiej nawierzchni. Przy równoczesnym puszczaniu sprzęgła, kierowca musi bardzo szybko puścić pedał hamulca, a następnie od razu dodać gazu.
Jest to zadanie zdecydowanie trudniejsze do wykonania, jednak nie niemożliwe. Wystarczy przećwiczyć ten manewr kilka razy. W tym przypadku również przed ruszeniem powinno być wciśnięte sprzęgło i załączony najniższy bieg.
Doświadczeni kierowcy zazwyczaj nie używają hamulca ręcznego podczas ruszania na wzniesieniu. Nie jest to żaden błąd, jednak takie działanie jest obarczone pewnym ryzykiem. Nieprawidłowo wykonany manewr może spowodować stoczenie się auta do tyłu, co z kolei może skutkować kolizją z innym pojazdem. Dlatego też tak ważna jest umiejętność ruszania pod górkę z użyciem hamulca ręcznego.
Kluczowym elementem jest tutaj zapamiętanie prawidłowej sekwencji z użyciem sprzęgła, hamulca ręcznego i gazu. Nie bez powodu manewry te wykonuje się wielokrotnie na kursach przygotowujących do egzaminu na prawo jazdy.
***