Hamulce piszczą przy hamowaniu. Samochód do mechanika?
Układ hamulcowy w samochodzie odpowiada za skuteczne zmniejszanie prędkości pojazdu. Od jego sprawności zależy bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Co robić, gdy hamulce piszczą przy hamowaniu i czy trzeba wtedy oddać samochód do mechanika? Piszczenie przy hamowaniu to sygnał, którego kierowca nie powinien lekceważyć.
Odgłos piszczenia przy hamowaniu zazwyczaj wzbudza w kierowcach negatywne odczucia. Niepożądane dźwięki dochodzące z układu hamulcowego mogą świadczyć o nieprawidłowościach pracy jego elementów, ale nie zawsze musi tak być.
Na drogach mogą znajdować się zanieczyszczenia takie jak błoto pochodzące z pojazdów wyjeżdżających z budowy lub z pojazdów rolniczych poruszających się po drogach publicznych.
Podczas przejazdu takim odcinkiem drobiny elementów szlifujących, np. ziarna piasku, trafiają czasem pomiędzy tarczę hamulcową a klocek. Wtedy przez pewien czas może występować piszczenie przy hamowaniu. Objawy te najczęściej ustępują po krótkim czasie.
Jeśli samochód piszczy przy hamowaniu regularnie, zazwyczaj świadczy to o wysokim stopniu zużycia elementów układu hamulcowego.
Klocki hamulcowe mają najmniejszą żywotność, która w zależności od stylu jazdy kierowcy wynosi od 15 do nawet 60 tys. km. Jeśli grubość okładzin hamulcowych osiągnie wartość ok. 1,5 mm, kwalifikują się one do wymiany.
Spora część nowoczesnych samochodów wyposażonych jest w czujniki zużycia klocków hamulcowych. Gdy grubość elementu ciernego osiągnie graniczną grubość, na tablicy rozdzielczej lub na komputerze pokładowym wyświetli się komunikat o konieczności wymiany klocków.
Niektórzy producenci klocków hamulcowych wyposażają swoje produkty w specjalne blaszki. Poprzez piszczenie przy hamowaniu sygnalizują one zużycie elementów ciernych. Tym sposobem użytkownicy samochodów, które nie mają komputerowych czujników zużycia tego elementu, informowani są o konieczności wymiany.
Niezależnie od sposobu uzyskania informacji o zużyciu klocków hamulcowych nie należy zwlekać z ich wymianą. Jeśli warstwa cierna klocka ulegnie całkowitemu zużyciu, uszkodzeniu ulegną tarcze hamulcowe. Wtedy właściciel pojazdu będzie musiał ponieść koszt wymiany obu części. Klocki i tarcze hamulcowe zawsze wymienia się w komplecie na każdą z osi pojazdu.
Źródłem irytującego piszczenia podczas hamowania okazują się niekiedy tarcze hamulcowe. W czasie eksploatacji elementów układu hamulcowego może dojść do powstania na nich współśrodkowych rowków. Wtedy podczas hamowania klocek hamulcowy nie dociska równomiernie tarczy hamulcowej, a efektem tego zjawiska jest właśnie piszczenie. W takim przypadku należy wymienić tarcze.
Elementy układu hamulcowego muszą ze sobą ściśle współpracować, aby pojazd hamował skutecznie. Dlaczego hamulce piszczą?
Producenci samochodów na przestrzeni lat udoskonalili pracę hamulców w pojazdach. Obecnie piszczenie przy hamowaniu nie jest normalnym zjawiskiem i świadczy o anomaliach w układzie hamulcowym.
Jeśli niepokojące dźwięki występują regularnie, świadczą one o niejednostajnej sile tarcia pomiędzy klockami a tarczami hamulcowymi. W celu sprawdzenia stanu elementów układu hamulcowego najlepiej udać się do serwisu samochodowego lub renomowanego warsztatu.