Gdzie wyrzucić pojemnik po oleju silnikowym?

Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, co zrobić z odpadami takimi jak bańki po oleju silnikowym, opakowania po płynie chłodniczym lub hamulcowym - czy wyrzucić je po prostu do śmietnika czy może udać się do specjalnego punktu odbioru odpadów lub dostarczyć do serwisu mechanicznego. Tak naprawdę rozwiązań jest kilka, w zależności między innymi od tego, ilu butelek czy opakowań po oleju chcemy się pozbyć.

Butelka po oleju silnikowym to nie jest zwykły śmieć
Butelka po oleju silnikowym to nie jest zwykły śmieć123RF/PICSEL

Dbanie o środowisko powinno być priorytetem wszystkich, dlatego pytania, które napływały do redakcji w temacie tego, gdzie powinno wyrzucać się odpady motoryzacyjne bardzo nas ucieszyły. Aby rozwiać wątpliwości, poniżej opisujemy najważniejsze kwestie z tym związane.

Gdzie wyrzucić pojemnik po oleju silnikowym?

Resztek oleju nie należy pod żadnym pozorem wylewać do kanalizacji czy śmietnika - to podstawa. W wypadku wlania starego oleju do kanalizacji możemy narobić poważnych problemów najbliższej oczyszczalni i doprowadzić do skażenia wody. Wyrzucenie oleju do śmietnika grozi 500-złotowym mandatem. Przepracowany olej, niezależnie od tego, czy jest to olej silnikowy czy przekładniowy, trzeba wyrzucić w miejscu do tego przeznaczonym - na wybranych stacjach paliw, w serwisie mechanicznym, ASO czy Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.

Powinien on znajdować się w opakowaniu przeznaczonym do przechowywania odpadów niebezpiecznych, najlepiej w oryginalnym pojemniku lub kanistrze z tworzywa HDPE. Wybierając się do PSZOK-u dobrze jest najpierw sprawdzić, czy przyjmuje on stary olej, bo nie jest to regułą. Czasem też w PSZOK-ach obowiązuje ograniczenie co do ilości oleju - na przykład do 10 litrów.

W przypadku, gdy prowadzimy firmę i opakowań jest więcej, można skorzystać z usług przedsiębiorstwa, która nie tylko je odbierze, ale też odpowiednio wyczyści czy pozbędzie się resztek oleju.

Co zrobić ze zużytym płynem chłodniczym?

Głównym składnikiem chemicznym płynu chłodniczego jest glikol etylenowy lub glikol propylenowy, które obniżają temperaturę zamarzania płynu i podnoszą temperaturę wrzenia, dzięki czemu płyn nie zamarza zimą i nie przegrzewa się latem. Dodatkowo płyn chłodniczy zawiera inhibitory korozji, które chronią metalowe elementy silnika oraz układu chłodzenia przed rdzą i osadami. W składzie znajdują się również substancje antykorozyjne, zapobiegające tworzeniu się kamienia i osadów wewnątrz układu, a także barwniki, które ułatwiają identyfikację ewentualnych wycieków.

Zużyty płyn chłodniczy najlepiej wywieźć do PSZOK-u, warto pamiętać, że płynów eksploatacyjnych przed utylizacją nie mieszamy - nie wolno na przykład wlać do jednego pojemnika starego oleju i płyny chłodniczego czy hamulcowego.

Gdzie wyrzucić zużyty płyn hamulcowy?

Kolejnym odpadem motoryzacyjnym jest płyn hamulcowy, który powinno się wymieniać co dwa lata - w trakcie eksploatacji mogą się w nim krystalizować cząstki wody, co obniża jego skuteczność. Podobnie jak płyn chłodniczy resztki płynu hamulcowego można w odpowiednio opisanym opakowaniu wywieźć do PSZOK-u lub pozostawić go serwisowi mechanicznemu przy okazji wymiany.

Dacia Bigster już po premierze. Dostanie 140-konny silnik z instalacją gazowąPaweł RygasINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas