Czy znasz te przepisy?

Nowe znaki i zasady pierwszeństwa oraz sposoby kontroli – zobacz, co przez ostatnie 15 lat zmieniło się w przepisach.

Motor

Przepisy ruchu drogowego niemal co roku są zmieniane. Czasem z punktu widzenia kierowcy modyfikacje są nieistotne. Jednak niektóre nowelizacje kodeksu ruchu drogowego przynoszą wręcz rewolucje. Tak stało się wiosną 2011 r., kiedy rowerzyści dostali sporo przywilejów na drodze, w tym pierwszeństwo przed pojazdem skręcającym w drogę poprzeczną. Kierowca, który nie słyszała o zmianie przepisów, może nieświadomie spowodować wypadek lub kolizję z cyklistą. Niestety, brak znajomości nowych przepisów nie będzie żadnym usprawiedliwieniem. Taki problem mogą mieć głównie osoby, które zdawały swój egzamin na prawo jazdy już dość dawno i od tego czasu nie interesowały się przepisami.

Z tego powodu "Motor" przypomina najważniejsze zmiany w przepisach drogowych jakie miały miejsce przez ostatnie 15 lat, czyli od wejścia w życie obecnego kodeksu ruchu. Wybrane zostały najważniejsze przepisy z punktu widzenia kierowcy, które uległy zmianom, ale są obowiązujące oraz aktualne. Z tego powodu została pominięta historia np. przesuwania okresu, kiedy trzeba jeździć na światłach mijania, ponieważ w 2007 r. został wprowadzony obowiązek poruszania się na światłach przez cały rok, co oczywiście zostało ujęte w zestawieniu.

1 stycznia 1998 r.

  • Nowe przepisy zabroniły parkowania w odległości mniejszej niż 10 metrów przed przejściem dla pieszych. Wcześniej obowiązywał zakaz zatrzymywania w odległości mniejszej niż 5 metrów.
  • Kierowca, który zmienia pas ruchu, musi ustąpić pierwszeństwa pojazdom jadącym po pasie ruchu, na który zamierza wjechać.
  • Samochód, który zawraca nie zawsze ustępuje pierwszeństwa przejazdu.
  • Wprowadzono zasadę, że pojazd uprzywilejowany (ma włączone sygnały świetlne i dźwiękowe) nie może być wyprzedzany tylko w obszarze zabudowanym.
  • Zwiększony został limit punktów karnych za naruszenie przepisów ruchu drogowego do 24.

13 maja 2002 r.

  • Każde dziecko do 12 lat, które ma mniej niż 1,5 metra wzrostu musi być przewożone w foteliku. Dzieci starsze lub wyższe niż 150 cm mogą używać pasów bezpieczeństwa. Przed zmianą przepisów to kierowca oceniał, czy dziecko jest wystarczająco duże, aby skorzystać z pasów zamiast fotelika.
  • Zlikwidowano obowiązek przeprowadzania badań samochodów jedynie w stacji kontroli położonej na terenie województwa, w którym jest zarejestrowany pojazd.
  • Prawo jazdy kat. B może dostać osoba pełnoletnia. Przed zmianą już w wieku 17 lat.
  • Droga żwirowa została zakwalifikowana do dróg gruntowych. W związku z tym kierowca wyjeżdżający z niej jest włączającym się do ruchu i powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu innym.

1 maja 2004 r.

  • Ograniczenie prędkości w obszarze zabudowanym zostało zmienione z 60 km/h do 50 km/h. Z prędkością do 60 km/h można się poruszać się jedynie od godz. 23 do godz. 5.
  • Pojazd wyposażone w tablicę rejestracyjną z polską flagą jest zwolniony z obowiązku korzystania z naklejki "PL". Pozostałe pojazdy podczas wyjazdu za granicę muszą posiadać nalepkę "PL".

1 stycznia 2006 r.

Biały znak "obszar zabudowany" z nazwą miejscowości, przestał obowiązywać. Pojawił się nowe oznakowanie, z konturami zabudowań.Motor

17 kwietnia 2007 r.

Wprowadzono obowiązek jazdy na światłach mijania przez cały rok. Wcześniej kierowca miał obowiązek poruszać się na światłach przez całą dobę od 1 października do ostatniego dnia lutego.Motor

30 czerwca 2009 r.

Kierowca, który nie ma przy sobie ubezpieczenia OC, płaci mandat - 50 zł. Wcześniej jego pojazd trafiał na lawecie na parking depozytowy. Auto można było odzyskać po okazaniu polisy i opłaceniu kosztów holowania i parkowania.Motor

4 września 2010 r.

Mundurowi dostali możliwość karania kierowców, którzy na "drogach wewnętrznych" nie stosują się do znaków i sygnałów drogowych, np. widocznego na zdjęciu "zakazu wjazdu". Jednak już za pozostałe wykroczenia (o ile nie jest to zagrożenie dla bezpieczeństwa) wciąż nie można wypisać mandatu. Przed zmianą przepisów osiedlowe uliczki były niemal całkowicie poza kontrolą służb mundurowych.Motor

31 grudnia 2010 r.

  • O 10 km/h zwiększono limity prędkości na drogach szybkiego ruchu. Po autostradach można się poruszać do 140 km/h, a po drogach ekspresowych (dwujezdniowych) 120 km/h.
  • Inspekcja Transportu Drogowego dostała prawo używania fotoradarów oraz kontroli wszystkich kierowców, w tym aut osobowych.
  • Każdy fotoradar stacjonarny oraz urządzenia przenośne należące do straży miejskich, muszą być poprzedzone znakiem "Kontrola prędkości. Fotoradar".
  • Wprowadzono zasadę, według której fotoradar nie może wykonać zdjęcia, jeśli kierowca przekroczył dozwoloną prędkość do 10 km/h włącznie.
  • Wydłużono czas na ukaranie mandatem z fotoradaru do 180 zamiast 30 dni.
  • Pojawiły się wytyczne dotyczące lokalizacji fotoradarów. Nowo ustawiane fotoradary stacjonarne nie mogą być umieszczone w obszarze zbudowanym gęściej niż co 500 m, a poza nim minimalna odległość to 2 km.

14 maja 2011 r.

Na ulicach osiedlowych pojawił się nowy znak "strefa ruchu". W odróżnieniu od "drogi wewnętrznej", policja czy straż miejska może na takiej drodze karać za wszelkie wykroczenia.Motor

21 maja 2011 r.

  • Rowerzysta legalnie może wyprzedzać pojazdy jadące w korku także z prawej strony.
  • Rowerzystom, motorowerzystom i motocyklistom dano możliwość korzystania ze środkowej części pasa ruchu (a nie tylko z prawej strony) podczas przejeżdżanie przez rondo i skrzyżowanie.
  • Kierowca skręcający w drogę poprzeczną musi przepuścić rowerzystę, który jedzie prosto. Dotychczas trzeba było ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jedynie na przejeździe dla rowerzystów.
  • Nowelizacja kodeksu ruchu usankcjonowała jazdę rowerzystów obok siebie.

19 stycznia 2013 r.

  • Po zmianie przepisów nowo wydawany dokument prawa jazdy jest ważny tylko 15 lat (wcześniej dożywotnio). Kierowca, który zgubi dotychczasowy dokument lub z powodu zmiany adresu wystąpi o wymianę prawa jazdy, będzie musiał już je wymieniać co 15 lat.
  • Posiadaczom kat. B1 zlikwidowano możliwość poruszania się "odchudzonym" do 550 kg samochodem osobowym.
  • Osoba, która skończyła 18 lat po 18 stycznia 2013 r., aby poruszać się motorowerem, musi posiadać prawo jazdy. Wcześniej wystarczał dowód osobisty.
  • Pojawiły się nowe testy na prawo jazdy, które nie są już jawne.
  • Wprowadzono nowe kategorie praw jazdy. Pierwsza to AM, czyli uprawnienia do kierowania motorowerami i quadami (lekkimi), które można uzyskać w wieku 14 lat. Wcześniej kartę motorowerową można było uzyskać w wieku 13 lat. Pojawiła się także kategoria A2, którą można zdobyć, po ukończeniu 18 lat. Z kolei kat. A można otrzymać w wieku 24 lat lub po dwóch latach posiadania kat A2.

Sebastian Sulowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas