Czy podczas jazdy można pomijać biegi, czyli zmieniać np. z jedynki na trójkę?

W samochodach wyposażonych w manualną skrzynię biegów zwykle zmieniamy przełożenia o jedno w górę lub w dół. Jednak niektórzy kierowcy stosują metodę i przełączają z 2. na 4. bieg lub odwrotnie. Czy można w ten sposób uszkodzić skrzynię biegów?

Manualna skrzynia biegów to coraz rzadziej spotykane rozwiązanie w samochodach. Ma swoich gorących zwolenników oraz zaciekłych przeciwników. Według wielu kierowców takie rozwiązanie zapewnia lepszą kontrolę nad samochodem, ale obsługa jest dużo bardziej skomplikowana niż w przypadku automatu. W dodatku wymaga zgrania kilku elementów.

Przełączenie biegów o dwa stopnie w górę

Podczas kursów prawa jazdy instruktorzy uczą, żeby zmieniać biegi po kolei - z pierwszego na drugi, z drugiego na trzeci. Podczas przełączania biegów na wyższy kierowca uczy się, przy jakich obrotach może wykonać taki ruch.

Reklama

Wrzucenie zbyt wysokiego przełożenia mogłoby doprowadzić do sytuacji, gdy silnik w samochodzie "zdławi się", zacznie szarpać i po chwili zatrzyma. Dotyczy to spokojnej jazdy po mieście lub drogami poza miastem w ramach tzw. ecodrivingu, gdy nie występuje konieczność wyprzedzania bądź zmiany pasa ruchu.

Jednak podczas wyprzedzania lub dynamicznej jazdy często zdarza się, że obroty na trzecim biegu będą tak wysokie, że spokojnie można przełączyć przełożenie o dwa stopnie, bez ryzyka uszkodzenia silnika i zaburzenia dynamiki jazdy. Włączanie co drugiego biegu w górę jest rzadziej stosowaną techniką. Dużo częściej spotykamy się z odwrotną sytuacją.

Przełączanie biegów o dwa stopnie w dół

W przypadku przełączania biegu o dwa stopnie w dół jest niezbędna rozwaga. Dlatego warto mieć opanowaną charakterystykę pracy silnika, żeby robić to w odpowiednim momencie i efektywnie wykorzystywać tzw. hamowanie silnikiem.

Trzeba mieć na uwadze, że zbyt wysoka prędkość obrotowa silnika podczas redukowania przełożeń możne doprowadzić np. do zerwania przyczepności kół napędowych. Szczególnie trzeba na to uważać podczas zmiany najniższych przełożeń.

Wał korbowy zaczyna się wtedy obracać niebezpiecznie szybko, a wskazówka obrotomierza na czerwonym polu oznacza, że silnik jest poddawany sporym obciążeniom. To również wpływa znacząco na żywotność silnika.

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy