Co to jest funkcja Auto Hold i jak ją włączyć?

Funkcja Auto Hold, czyli automatycznego hamulca postojowego, jest dostępna w coraz większej liczbie samochodów. Czy warto i wygodnie korzystać z niej korzystać? W większości wypadków odpowiedź jest twierdząca, jazda z włączoną funkcją Auto Hold pozwala bowiem kierowcy nie wciskać pedału hamulca w czasie, gdy auto stoi. W zależności od auta uruchamiana jest ona fizycznym przyciskiem lub mocniejszym wciśnięciem hamulca nożnego, coraz częściej także można ją wybrać poprzez ekran dotykowy systemu multimedialnego.

Producenci samochodów na przestrzeni lat wprowadzili wiele rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa czy komfortu, które zwalniają kierowcę z licznych obowiązków lub przynajmniej ułatwiają mu życie - jedną z być może najmniej docenianych, ale najbardziej przydatnych jest funkcja Auto Hold, czyli automatycznego hamulca postojowego.

Co to jest Auto Hold i jak działa?

Funkcja Auto Hold zaczęła masowo pojawiać się w pojazdach mniej więcej 10 lat temu, jest ona dostępna wyłącznie w tych modelach, które wyposażono w elektroniczny, a nie manualny hamulec postojowy. W zamyśle ma zwiększać komfort jazdy po mieście (szczególnie w przypadku modeli z automatyczną skrzynią biegów, choć jest dostępna także w autach z “manualem") oraz niwelować ryzyko stoczenia się samochodu podczas ruszania.

Reklama

Auto Hold działa w oparciu o czujniki systemów ABS i ESP. Po aktywowaniu tej funkcji przyciskiem, zwykle zlokalizowanym w okolicach skrzyni biegów, lub poprzez ekran dotykowy czy mocniejsze wciśnięcie pedału hamulca, czujniki obrotu koła wykrywają, kiedy auto stoi i automatycznie przekazują informację do ESP, który uruchamia zaciski hamulcowe. Gdy czujniki wykryją jakikolwiek ruch od razu podnoszone jest ciśnienie w układzie hydraulicznym, by pojazd nie ruszył się nawet o milimetr.

Funkcja Auto Hold w większości pojazdów jest zapamiętywana przez auto - to znaczy można aktywować ją raz i będzie włączona nawet po kolejnym zgaszeniu i uruchomieniu silnika. Najczęściej znajdziemy też niewielkie podświetlenie przycisku, które oznacza, że Auto Hold działa, poza tym na tablicy przyrządów (zegarach) wyświetla się odpowiednia ikonka. Warto pamiętać, że funkcję Auto Hold przeważnie można aktywować wyłącznie wtedy, gdy kierowca ma zapięte pasy bezpieczeństwa.

Czy jazda z włączoną funkcją Auto Hold jest wygodna?

Kierowcy, szczególnie ci, którzy obawiają się stoczenia pojazdu podczas ruszania na wzniesieniu, będą nią zachwyceni, ale przyda się także w mieście na stosunkowo płaskiej powierzchni. Zwalnia bowiem kierującego z konieczności trzymania nogi na hamulcu nożnym bądź ręcznego wciskania przycisku za każdym razem, gdy pojazd się zatrzymuje.

Funkcja Auto Hold jest zwykle powiązana z systemem Hill Holder, czyli tego, który pomaga ruszyć kierowcy na wzniesieniu. Działają na tej samej zasadzie, ale różnią się tym, że system wspomagania ruszania pod górę trzyma podwyższone ciśnienie w układzie hamulcowym przez kilka sekund ułatwiając kierowcy ruszenie. Ruszanie w aucie z włączoną funkcją Auto Hold jest prostsze, bo mamy pewność, że auto nie stoczy się - wystarczy normalnie wcisnąć pedał gazu, by auto ruszyło.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy