Volkswagen Passat, Ford Mondeo czy Opel Vectra - którego wybrać do 10 tys. zł?
Sprawdzamy którym z popularnych niemieckich modeli klasy średniej warto się zainteresować. Pierwszą część zestawienia poświęcamy najstarszym porównywalnym generacjom
Volkswagen Passat B4 (produkcja 1993-1997) - polecamy
Passaty B4 wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym. To najdroższy samochód w swojej klasie i w swojej grupie wiekowej. Jeśli trafi się zadbany egzemplarz, warto go kupić, ponieważ jeszcze długo posłuży.
Nadwozie nie ma problemów z korozją. Zawieszenie jest bardzo wytrzymałe i tanie w naprawach. Podstawowe silniki zasługują na miano długowiecznych. Szczególnie polecamy oczywiście wersje wysokoprężne 1.9 TDI - są bardzo ekonomiczne i wystarczająco dynamiczne. Nawet jeśli ktoś trafi na zajeżdżony egzemplarz, da się go przywrócić do stanu używalności niskim kosztem. Godny uwagi jest także 8-zaworowy silnik benzynowy 1.8 8V. Wytrzymuje olbrzymie przebiegi, jest bardzo tani w naprawach i doskonale współpracuje z instalacjami gazowymi. Ze względu na fakt, że benzynowego Passata łatwiej kupić w dobrym stanie niż diesla, właśnie wersja 1.8 z LPG staje się obecnie nieco lepszym wyborem niż model 1.9 TDI.
Z roku na rok używanych Passatów B4 jest już coraz mniej. Egzemplarze zadbane trzymają wysokie ceny. Stan techniczny jest ważniejszy niż rok produkcji. Jeśli ktoś chce sprowadzić taki samochód z Niemiec, może się zdziwić - tam zapłaci za niego nawet o 20% więcej niż w Polsce. W ogłoszeniach dominują wersje kombi. Nic dziwnego - ten samochód pełni nie tylko rolę auta rodzinnego, ale w razie potrzeby jest także małą ciężarówką. Trzeba wręcz uważać, aby nie kupić egzemplarza, którym poprzedni właściciel woził materiały na budowę domu lub zaopatrywał mały sklepik z warzywami...
Opel Vectra A/A fl (produkcja 1988-1955) - polecamy warunkowo
W ofercie nie występuje kombi (jest tylko sedan i liftback). Polecamy wyłącznie wersje benzynowe - najlepiej trwałe silniki 1.6 8V oraz 1.8 8V - są banalnie proste w naprawach i świetnie współpracują z instalacjami gazowymi. Godna uwagi okazuje się także wersja 2.0 16V GT. Przed zakupem Vectry A należy bardzo wnikliwie obejrzeć jej podwozie w poszukiwaniu korozji (w podłodze pojawiają się czasem dziury na wylot). Na zdjęciach auto po liftingu z 1992 r.
Polecana wersja: 1.8 8V 90 KM OSIĄGI: 0-100 km/h - 12,5 s, prędkość maks. - 183 km/h, średnie zużycie paliwa - 7,4 l na 100 km
Ford Mondeo Mk1 (produkcja 1993-1996) - odradzamy
Mondeo przegrywa porównanie. Godne uwagi są wyłącznie czterocylindrowe wersje benzynowe, ale uwaga - nie lubią instalacji LPG i są dość drogie w obsłudze (nowoczesny 16-zaworowy rozrząd). Przestrzegamy przed zakupem awaryjnych diesli - zimą mają poważne problemy z rozruchem. Tak jak Vectra, Mondeo ma problemy z korozją. Do wyboru trzy wersje nadwozia (4d, 5d, kombi).
Polecana wersja: 2.0 16V 136 KM OSIĄGI: 0-100 km/h - 10,1 s, prędkość maks. - 203 km/h, średnie zużycie paliwa - 8,1 l na 100 km
Podsumowanie
W tym przedziale cenowym nie można zbyt wiele wymagać od samochodu. Najważniejsze, aby miał niezardzewiałe nadwozie i nadawał się do eksploatacji bez większych napraw tuż po zakupie. Przed zakupem trzeba brać także pod uwagę dostępność i ceny części zamiennych.
Miejsce 1. Volkswagen Passat
Naszym zdaniem VW Passat B4 jest najlepszym wyborem, ponieważ po pierwsze - ma niezłe zabezpieczenie antykorozyjne, po drugie - naprawi go każdy mechanik, po trzecie - części do niego dostępne są w każdym sklepie motoryzacyjnym, po czwarte - w gamie silnikowej znajduje się bardzo dobry diesel 1.9 TDI i po piąte - jeśli ktoś woli zasilanie LPG, także bez trudu znajdzie silnik doskonale współpracujący z instalacjami. Szkoda tylko, że walory tego modelu znajdują swoje odzwierciedlenie w cenach - to najdroższy rywal w porównaniu.
Miejsce 2. Opel Vectra
Zajmuje drugie miejsce ponieważ ma problemy z korozją, a diesle trudno komukolwiek polecać. Docenić należy jednak fakt, że do Vectr jest na rynku bardzo dużo tanich części zamiennych, auto ma prostą konstrukcję, a wybrane silniki benzynowe świetnie współpracują z instalacjami LPG.
Miejsce 3. Ford Mondeo
Kiedy był nowy - gwarantował dużą przyjemność z jazdy. Ale czas dał mu się solidnie we znaki. Jest podatny na korozję, diesle 1.8 TD są kosztowne w serwisowaniu i awaryjne (zrywają się paski rozrządu), a silniki benzynowe nie przepadają za LPG. Polecamy wyłącznie zadbane egzemplarze. Można je kupić wyjątkowo tanio, ale to jedyna zaleta. Samochód okazuje się dość drogi w eksploatacji (obsługa silników drenuje portfel).