Używany Volkswagen Garbus 1200 (1973)

Wiek pojazdu wynoszący 39 lat nie jest zbyt wielką przeszkodą w jego codziennej eksploatacji. Żółty Garbus udowadnia, że dobre konstrukcje są ponadczasowe.

Wszystkie Garbusy mają czterocylindrowy silnik bokser umieszczony poziomo za tylną osią. Jest oczywiście chłodzony powietrzem i bardzo łatwo zapala zimą.
Wszystkie Garbusy mają czterocylindrowy silnik bokser umieszczony poziomo za tylną osią. Jest oczywiście chłodzony powietrzem i bardzo łatwo zapala zimą.Motor

Marzeniem pani Aleksandry od dawna był klasyczny Garbus. Okazało się jednak, że w obecnych czasach zakup Garbusa, który będzie jednocześnie niezardzewiały, sprawny technicznie i pozbawiony wad związanych z dokumentacją, jest niezwykle trudne. Jeśli trafiają się takie samochody, zwykle pozostają w kręgu miłośników tego modelu, spotykających się na zlotach.

W samochodach bez wspomagania ogromna kierownica zmniejsza siłę potrzebną do skrętu kół. Ssanie jest oczywiście ręczne. Przed uruchomieniem silnika trzeba je wyciągnąć, a potem wyłączyć.Motor

Długotrwałe poszukiwania zostały uwieńczone zakupem żółtego egzemplarza z roku 1973 w dość oryginalnym stanie za atrakcyjną kwotę 5 tys. zł. Chociaż lata temu Garbus został przemalowany z oryginalnej czerwieni na jaskrawą żółć, właścicielce to nie przeszkadza, podobnie jak kilka innych odstępstw od oryginału. "Garbus nie ma brać udziału w konkursach elegancji aut zabytkowych. Jeżdżę nim do sklepu, na pocztę, czy z dzieckiem do przedszkola".

Po zakupie auto wymagało podstawowych zabiegów naprawczych, ale miały one niewielki zakres. Regulacji wymagał zapłon - rzecz szczególnie newralgiczna w Garbusie, ponieważ źle ustawiony zapłon może spowodować nawet pożar silnika.

Samochodem zajął się znany specjalista od Garbusów starej daty."Chociaż moc silnika 1200 może wydawać się śmiesznie mała, po regulacji zapłonu i gaźnika Garbus jest niesłychanie dynamiczny" - opowiada pani Aleksandra. Dzięki odpowiednio dobranym przełożeniom skrzyni biegów (4-biegowej), zabytkowy Volkswagen w zakresie prędkości "miejskich" nie odstaje od nowoczesnych aut. Zużycie paliwa nie przekracza raczej 9 l/100 km.

Garbus został zakupiony jako samochód do pokonywania krótkich dystansów. Jego silnik jest do tego przystosowany - po uruchomieniu nagrzewa się błyskawicznie, jest bowiem chłodzony powietrzem. Jeśli tylko ma dobry akumulator - zapali nawet przy -25 stopniach.

Od momentu zakupu rok temu żółty klasyk pokonał ok. 5000 km. Istotną modyfikacją w stosunku do oryginału są pasy bezwładnościowe z przodu (z nowszego Garbusa, tzw. "meksyka"), które pozwalają na zgodne z prawem przewożenie dziecka w foteliku przodem do kierunku jazdy.

"Syn uwielbia to auto i stale pyta, kiedy znowu będziemy jechać Garbusem. To prawda, że trzeba trochę siły, żeby manewrować lub hamować, ale można się do tego przyzwyczaić. A przy tym - kiedy raz Garbus zepsuł się na drodze, od razu znalazło się trzech kierowców, którzy chcieli pomóc". Garbus pani Aleksandry udowadnia, że prawdziwie udane konstrukcje samochodów są całkowicie ponadczasowe.

Volkswagen Garbus 1200 (1973)

Volkswagen Garbus 1200 (1973)

Rdza szybko niszczy takie elementy jak błotniki i klapy.Motor
"Kobieta w takim aucie wzbudza dużą sympatię na drodze."Motor
Dzięki obecności bezwładnościowych pasów bezpieczeństwa, z przodu można zgodnie z prawem wozić dziecko.Motor
Tylna część auta nie jest oryginalna - duże lampy pochodzą z modelu 1303.Motor
Wszystkie Garbusy mają czterocylindrowy silnik bokser umieszczony poziomo za tylną osią. Jest oczywiście chłodzony powietrzem i bardzo łatwo zapala zimą.Motor
Bez tych rączek wyjście z tylnego siedzenia przez wąskie przednie drzwi byłoby trudne.Motor
Niektóre Garbusy miały wskaźnik poziomu paliwa, ale były też wersje bez tego elementu.Motor
W samochodach bez wspomagania ogromna kierownica zmniejsza siłę potrzebną do skrętu kół. Ssanie jest oczywiście ręczne. Przed uruchomieniem silnika trzeba je wyciągnąć, a potem wyłączyć.Motor
Z tyłu pasów bezpieczeństwa brak, a wsiadanie jest niewygodne.Motor
Już prościej się nie da: w celu wymiany żarówki wykręca się po prostu cały reflektor.Motor
Większą część symbolicznego bagażnika zajmuje bak. W worku znajduje się płyn do spryskiwacza.Motor
Terkoczącego dźwięku chłodzonego powietrzem boksera nie da się pomylić z żadnym innym.Motor
1998 r. - do produkcji wchodzi następca pod nazwą New Beetle.Motor
2003 r. - ostatni Garbus opuszcza linię produkcyjną w Meksyku.Motor
1973 r. - panoramiczna szyba, z przodu zawieszenie typu McPherson.Motor
1974 r. - model 1303 Cabrio był budowany przez Karmanna.Motor
1953 r. - pierwszy duży lifting po wojnie. Większa, owalna tylna szyba. Motor

PodsumowanieJazda klasykiem na co dzień jest całkowicie możliwa, jeżeli tylko... ktoś to lubi. Użytkowanie Garbusa nie należy do szczególnie kłopotliwych, ale prowadzenie go mocno odbiega od jazdy samochodem współczesnym. W razie kłopotu, kobiecie w Garbusie pomoże prawie każdy kierowca.

Volkswagen Garbus 1200: najważniejsze daty1938: pierwsze seryjne egzemplarze Garbusa.1953: pierwszy lifting.1957: duża tylna szyba.1973: zmienione zawieszenie.2003: zakończenie produkcji.

Volkswagen Garbus 1200: typowe usterki i problemy

  • Rdza - wróg numer jeden właściciela Garbusa. Po zimie blacharz zawsze ma coś do zrobienia.
  • Zapłon - trzeba bardzo uważać na jego regulację. Źle ustawiony zapłon może nawet spowodować... pożar!
  • Zawory - także wymagają regulacji (częstej), są wrażliwe na przegrzanie.
  • Zepsuty czujnik świateł stopu.
Wersja
1200
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1192 cm3
Układ cylindrów/zawory
B4/8
Moc maksymalna
34 KM
Maks. moment obrotowy
75 Nm
Osiągi
 
Prędkość maksymalna
115 km/h
Przysp. 0-100 km/h
28,6 s
Średnie zużycie paliwa
w l/100 km
7,9

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas