Używany Mercedes 500 E/E 500 (1990-1995)
Mercedes W124 z silnikiem 5.0 to samochód niezwykły pod każdym względem. Od ręcznej produkcji aż po kontrast między wyglądem a możliwościami.
MERCEDES 500 E/E 500lata produkcji: 1990-1995ceny: od 35 000 zł
Zarząd Mercedesa od połowy lat 80. zdawał sobie sprawę, że w lata 90. główny rywal, czyli BMW, wejdzie z nową generacją modelu M5 (chodziło o E34). I że potrzebny jest samochód, który odbierze mu klientów.
Zwrócono się o pomoc do Porsche: firma ta w owych czasach borykała się z kłopotami finansowymi i chętnie przyjmowała zlecenia zewnętrzne, opracowując np. silnik do Seata Ibizy. Porsche wzięło "na warsztat" bestseller Mercedesa, czyli model W124 i stworzyło zeń pożeracza autostrad.
Najważniejszy był oczywiście silnik. Tu Porsche miało niewiele do powiedzenia: w nowiutkiej, 5-litrowej V-ósemce przeprojektowano kolektory dolotowe i zmieniono układ wtryskowy z LE-Jetronic na LH-Jetronic o większych możliwościach. Zmiany zaowocowały podniesieniem momentu obrotowego z 450 do 480 Nm.
Mocowanie silnika zostało obniżone dla polepszenia środka ciężkości. Akumulator trafił do bagażnika, powiększono też zbiornik paliwa aż do 90 l - samochód miał jeździć po autostradach i to pozbawionych ograniczenia prędkości, potrzebował więc dużego zasięgu. Szeroko stosowano części z modelu SL R129 (zaprezentowanego w 1989 r.): pochodziły z niego elementy zawieszenia przedniego, dyferencjał, a później także hamulce.
Z zewnątrz możliwości 500 E zdradzały tylko poszerzone błotniki z przodu i z tyłu. Seryjnie stosowano automatyczną skrzynię biegów o 4 przełożeniach.
Pełne zaskoczenie
500 E (i E 500, czyli wersja po liftingu) zadziwiają przede wszystkim zwinnością i niezwykłym zestrojeniem zawieszenia. To nie jest samochód, którym można ćwiczyć efektowne poślizgi. Neutralność to jego drugie imię. Nie daje się wytrącić z równowagi nawet przy ciasnych i gwałtownych manewrach, do których przecież nie został stworzony. Nie ma "szpery" w mechanizmie różnicowym, ma za to niewyłączalną kontrolę trakcji.
Producentowi nie zależało na tym, by stworzyć nieokiełznaną, ryczącą maszynę, która potrzebuje silnej ręki. Takie było już BMW M5. 500 E rozwija moc w sposób elegancki. Nie wydaje nawet z siebie charakterystycznego dla V8 "bulgotania". Zapewnia takie same wrażenia przy 100, 150 i 200 km/h: stabilność i ciszę.
Tam i z powrotem
Jeszcze jedno decyduje o wyjątkowości tego modelu: wykonywano go praktycznie ręcznie. Każdy egzemplarz kilkakrotnie podróżował z montowni Porsche w Rössle do fabryki Mercedesa w Sindelfingen i z powrotem. Z niezwykłą starannością auto lakierowano i zabezpieczano antykorozyjnie. Cały proces produkcji trwał aż 18 dni. I kosztował krocie. Był jednak obiektem dumy Mercedesa: potencjalnych klientów wabiono właśnie ekskluzywnym charakterem 500 E.
Cena natomiast przerażała: jeden 500 E kosztował tyle, co dwie sztuki 300 E. I o 1/5 więcej niż BMW M5. A dokładniej 134 tys. marek niemieckich.
Do 1995 r. powstało 10 479 sztuk. Dziś specjaliści od rynku aut zabytkowych są zgodni: ceny 500 E (i E 500) będą wyraźnie rosły. Kto kupił to auto kilka lat temu, ma szansę na nim zarobić, pod warunkiem że utrzymał je w naprawdę nienagannym stanie. A to nie powinno być takie trudne: 500 E nie tylko zachwyca jakością wykonania i dopracowania detali, ale ma też części w zupełnie umiarkowanych cenach.
500 E | E 500 | |
Silnik | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 4973 cm3 | 4973 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32 | V8/32 |
Moc maksymalna | 326 KM/5700 | 320 KM/5600 |
Maksymalny moment obrotowy | 480 Nm/3900 | 470 Nm/3900 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,1 s | 6,1 s |
Średnie zużycie paliwa* | 13,5 l/100 km | 13,0 l/100 km |
*według norm paliwowych z lat produkcji modelu |
MERCEDES 500 E/E 500 (1990-1995): HISTORIA MODELU
1990: prezentacja 500 E, auto powstaje w kooperacji z Porsche1991: początek eksportu do USA1992: wersja 400 E (także V8, ale bez poszerzeń nadwozia)1993: lifting wizualny, zmiana nazwy na E 5001995: zakończenie produkcji
MERCEDES 500 E/E 500 (1990-1995): TYPOWE USTERKI
- Zwarcia w instalacji elektrycznej, erozja izolacji.
- Uszkodzenie systemu samopoziomowania zawieszenia.
- Awarie skrzyni biegów.
MERCEDES 500 E/E 500 (1990-1995): SYTUACJA RYNKOWA
MODEL | STAN 1 | STAN 2 | STAN 3 | STAN 4 | STAN 5 |
500 E/E 500 | 120 000 zł | 85 000 zł | 60 000 zł | 35 000 zł | brak ofert |
Ceny podajemy w zależności od stanu (1 - fabrycznie nowy, 5 - jeździ o własnych siłach). W Polsce można znaleźć zaledwie 3-4 sztuki w ogłoszeniach, w Niemczech jest ich nawet kilkadziesiąt. Ceny: podobne.
MERCEDES 500 E/E 500 (1990-1995): PODSUMOWANIE
Największe zaskoczenie w W124 E 500 stanowi to, że ten samochód wygląda jak taksówka, a jeździ jak Porsche. A także to, że tak naprawdę nie jest to samochód sportowy, tylko superszybka limuzyna na autostradę pozbawioną ograniczeń prędkości. Potencjał kolekcjonerski tego modelu rośnie z roku na rok: to ostatnia chwila na zakup w sensownej cenie.OCENA 5/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Mercedes E 500 (1993-1995)
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski; "Motor" 22-23/2015