Używany Chrysler Voyager II (1995-2001)
W USA – bardzo popularny, tani van. W Europie – samochód legenda. Druga generacja Voyagera kusi przystępną ceną. Problemem są koszty eksploatacji.
Najtańsze Voyagery II generacji kosztują około 6-7 tys. zł. Najdroższe - ok. 14 tys. zł. To naprawdę niewiele, biorąc pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z jednym z najlepszych samochodów w swojej klasie. Obszerne, bardzo funkcjonalne nadwozie, trwałe silniki benzynowe, pancerne zawieszenie. Amerykańska konstrukcja ma też oczywiście swoje wady. Należy do nich spore zużycie paliwa widlastych benzynówek, niezbyt trwałe skrzynie automatyczne i awaryjne diesle.
Nadwozie
Przed zakupem możliwie dokładnie ocenić trzeba stan powłoki lakierniczej. Korozja pojawia się w okolicach progów, na poprzecznicach usztywniających podłogę oraz na dolnych krawędziach drzwi. Koniecznie sprawdźmy także działanie przesuwanych drzwi bocznych. Jeśli prowadnice lub zamki są uszkodzone - naprawa będzie skomplikowana i droga.
W starszych egzemplarzach zawodzą mechanizmy składania foteli. Typowym mankamentem są usterki mat podgrzewających fotele (w droższych wersjach wyposażenia).
Jaki silnik?
Z punktu widzenia osoby zainteresowanej "pełnolatkiem" w przystępnej cenie, najlepszym wyborem wydaje się wersja wysokoprężna. Niestety, akurat ta jednostka należy do najbardziej kontrowersyjnych. Na potrzeby rynku europejskiego Chrysler zamówił ją we włoskiej firmie VM. W owym czasie właśnie ten silnik uchodził za jeden z najmocniejszych i najoszczędniejszych w swojej klasie. Niestety z czasem okazało się, że sprawia olbrzymie problemy serwisowe. Kiedy pojawiają się pierwsze wycieki oleju, problemy z uszczelką pod głowicą (a w zasadzie pod głowicami, bo jest ich cztery), oraz z rozrządem (początkowo stosowano trwałe koła zębate, później awaryjny łańcuch), tylko nieliczne warsztaty podejmują się napraw, a ich koszty są naprawdę wysokie.
W tym kontekście, jedyną słuszną alternatywą wydają się wersje benzynowe, które można z sukcesem przerobić na LPG. Jedynym problemem jest sensowne umieszczenie zbiornika. W bagażniku poważnie ogranicza jego funkcjonalność, pod samochodem istotnie zmniejsza prześwit.
Szczególnie polecany jest model sześciocylindrowy 3.0 lub 3.3 wyposażony w samoregulatory luzu zaworowego i pasek rozrządu. Średnie zużycie gazu oscylować będzie pomiędzy 12 a 16 litrów na każde 100 km. Do przeróbki nadaje się także wersja 3.8, a w ostateczności także 2.4.
Z automatem czy bez?
Większość egzemplarzy benzynowych dostępnych jest z automatyczną skrzynią biegów. Automat podnosi zużycie paliwa i zwiększa ewentualne koszty serwisowe, ale jeśli ktoś zna warsztat, który poradzi sobie w razie problemów, raczej nie będzie niemile zaskoczony kosztami napraw. Jak się okazuje usunięcie większości popularnych usterek jakie przytrafiają się automatom Voyagerów zamyka się w kwocie 1000 zł. Skrzynie używane można kupić już za ok. 1000-1500 zł.
Podwoziowa prostota
Jak na europejskie warunki używany Voyager nie dysponuje zbyt wyrafinowanym zawieszeniem. W praktyce spełnia ono jednak swoją rolę i jest bardzo trwałe. Z przodu mamy kolumny McPherson. Z tyłu - w modelach przednionapędowych producent zastosował belkę i resory paraboliczne. Zaznaczamy, że egzemplarze czteronapędowe posiadają z tyłu zawieszenie niezależne.
Chrysler Voyager II (1995-2001)
Używany Chrysler Voyager II (1995-2001) - czytaj więcej
Chrysler Voyager II (1995-2001) - podsumowanie
Najlepszym rozwiązaniem jest zakup zadbanego egzemplarza bez instalacji gazowej i przeróbka w zakładzie, który ma doświadczenie z tymi samochodami. Odradzamy diesle - kuszą atrakcyjną ceną, niskim zużyciem paliwa i sporym zasięgiem na jednym baku (ponad 1000 km), ale ryzyko poważnych awarii jest w nich bardzo duże.
Chrysler Voyager II: historia modelu1983: premiera handlowa pierwszej generacji Voyagera.1987: poważny lifting modelu.1991: otwarcie europejskiej fabryki w Austrii.1995: druga generacja modelu.1999: limitowana seria z napędem elektrycznym (EPIC). Oferowana tylko w Nowym Jorku i w Kalifornii.2001: lifting drugiej generacji, niektórzy podają że jest to Voyager III.UWAGA: Voyagera oprócz Chryslera produkował Dodge i Plymouth.
Chrysler Voyager II: typowe usterki i problemy
- Awarie automatycznych skrzyń biegów w autach sprowadzonych z USA najczęściej wynikają z błędów w serwisowaniu lub eksploatacji. Istotna jest terminowa wymiana oleju i... umiar w rozwijaniu wysokich prędkości na autostradach. Jeśli ktoś musi jeździć szybko, powinien zamontować dodatkową chłodniczkę oleju do skrzyni biegów.
- Kontrolka "check engine" bardzo często zapala się w samochodach z LPG. Zazwyczaj problemem jest układ wtryskowy lub obwód sondy lambda.
- Korozja układu wydechowego jest typowa w starszych egzemplarzach. Na szczęście zamienniki są bardzo tanie.
- Usterki klimatyzacji wynikają najczęściej z powypadkowej przeszłości samochodu, rozszczelnienia tanio wykonanych połączeń lub usterek kompresora. Te ostatnie są najdroższe w naprawach.
Chrysler Voyager II: warto poszukać
- Wersji z końcówki produkcji, wyprodukowanych w Europie.
- Zadbanych modeli z napędem na cztery koła.
- Wersji z odsuwanymi drzwiami po obu stronach.
- Bazowych, młodych wersji silnikowych z manualnymi skrzyniami biegów.
Chrysler Voyager II: tego unikaj
- Egzemplarzy, które mają za sobą duży staż z instalacją gazową.
- Wersji z zaawansowaną korozją - tego typu usterek nigdy skutecznie nie naprawimy.
- Starych diesli.
- Egzemplarzy bez fragmentów tapicerki czy tylnych foteli.
Wersja | 2.0 16V | 2.4 16V | 3.0 V6 | 3.3 V6 | 3.8 V6 | 2.5 TD |
Silnik | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | benzynowy | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1996 cm3 | 2429 cm3 | 2972 cm3 | 3301 cm3 | 3778 cm3 | 2500 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | V6/12 | V6/12 | V6/12 | R4/8 |
Moc maksymalna | 133 KM | 151 KM | 152 KM | 158 KM | 166 KM | 116 KM |
Maksymalny moment obrotowy | 176 Nm | 229 Nm | 239 Nm | 275 Nm | 307 Nm | 262 Nm |
Osiągi (dotyczą wersji krótkiej) | ||||||
Prędkość maksymalna | 175 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 180 km/h | 166 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,6 s | 12,0 s | 14,0 s | 11,7 s | 12,6 s | 14,5 s |
Średnie zużycie paliwa w l/100 km | 10,0 | 12,0 | 13,5 | 15,0 | 16,0 | 10,5 |
Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski