Używany Chrysler Voyager II (1995-2001)

W USA – bardzo popularny, tani van. W Europie – samochód legenda. Druga generacja Voyagera kusi przystępną ceną. Problemem są koszty eksploatacji.

Chrysler Voyager II (1995-2001)
Chrysler Voyager II (1995-2001)Motor
W wersji z automatem – dźwignia znajduje się za kierownicą. W „manualach”, długi lewarek wystaje niezgrabnie z podłogi.Motor

Najtańsze Voyagery II generacji kosztują około 6-7 tys. zł. Najdroższe - ok. 14 tys. zł. To naprawdę niewiele, biorąc pod uwagę fakt, że mamy do czynienia z jednym z najlepszych samochodów w swojej klasie. Obszerne, bardzo funkcjonalne nadwozie, trwałe silniki benzynowe, pancerne zawieszenie. Amerykańska konstrukcja ma też oczywiście swoje wady. Należy do nich spore zużycie paliwa widlastych benzynówek, niezbyt trwałe skrzynie automatyczne i awaryjne diesle.

Nadwozie

Przed zakupem możliwie dokładnie ocenić trzeba stan powłoki lakierniczej. Korozja pojawia się w okolicach progów, na poprzecznicach usztywniających podłogę oraz na dolnych krawędziach drzwi. Koniecznie sprawdźmy także działanie przesuwanych drzwi bocznych. Jeśli prowadnice lub zamki są uszkodzone - naprawa będzie skomplikowana i droga.

W starszych egzemplarzach zawodzą mechanizmy składania foteli. Typowym mankamentem są usterki mat podgrzewających fotele (w droższych wersjach wyposażenia).

Jaki silnik?

Z punktu widzenia osoby zainteresowanej "pełnolatkiem" w przystępnej cenie, najlepszym wyborem wydaje się wersja wysokoprężna. Niestety, akurat ta jednostka należy do najbardziej kontrowersyjnych. Na potrzeby rynku europejskiego Chrysler zamówił ją we włoskiej firmie VM. W owym czasie właśnie ten silnik uchodził za jeden z najmocniejszych i najoszczędniejszych w swojej klasie. Niestety z czasem okazało się, że sprawia olbrzymie problemy serwisowe. Kiedy pojawiają się pierwsze wycieki oleju, problemy z uszczelką pod głowicą (a w zasadzie pod głowicami, bo jest ich cztery), oraz z rozrządem (początkowo stosowano trwałe koła zębate, później awaryjny łańcuch), tylko nieliczne warsztaty podejmują się napraw, a ich koszty są naprawdę wysokie.

W tym kontekście, jedyną słuszną alternatywą wydają się wersje benzynowe, które można z sukcesem przerobić na LPG. Jedynym problemem jest sensowne umieszczenie zbiornika. W bagażniku poważnie ogranicza jego funkcjonalność, pod samochodem istotnie zmniejsza prześwit.

Szczególnie polecany jest model sześciocylindrowy 3.0 lub 3.3 wyposażony w samoregulatory luzu zaworowego i pasek rozrządu. Średnie zużycie gazu oscylować będzie pomiędzy 12 a 16 litrów na każde 100 km. Do przeróbki nadaje się także wersja 3.8, a w ostateczności także 2.4.

Z automatem czy bez?

Większość egzemplarzy benzynowych dostępnych jest z automatyczną skrzynią biegów. Automat podnosi zużycie paliwa i zwiększa ewentualne koszty serwisowe, ale jeśli ktoś zna warsztat, który poradzi sobie w razie problemów, raczej nie będzie niemile zaskoczony kosztami napraw. Jak się okazuje usunięcie większości popularnych usterek jakie przytrafiają się automatom Voyagerów zamyka się w kwocie 1000 zł. Skrzynie używane można kupić już za ok. 1000-1500 zł.

Podwoziowa prostota

Jak na europejskie warunki używany Voyager nie dysponuje zbyt wyrafinowanym zawieszeniem. W praktyce spełnia ono jednak swoją rolę i jest bardzo trwałe. Z przodu mamy kolumny McPherson. Z tyłu - w modelach przednionapędowych producent zastosował belkę i resory paraboliczne. Zaznaczamy, że egzemplarze czteronapędowe posiadają z tyłu zawieszenie niezależne.

Chrysler Voyager II (1995-2001)

Używany Chrysler Voyager II (1995-2001) - czytaj więcej

Siedzenia w układzie 2+2+3. Dzięki temu mamy wygodny dostęp do tylnej kanapy. Są też wersje z niezależnymi fotelami.Motor
Tylko takie umieszczenie butli LPG pozwala na montaż trzeciej kanapy. Opcją jest podwieszenie małego zbiornika pod samochodem.Motor
Pod fotelem pasażera „ukrywa” się praktyczna szuflada.Motor
Większość egzemplarzy ma skrzynię automatyczną.Motor
W wersji z automatem – dźwignia znajduje się za kierownicą. W „manualach”, długi lewarek wystaje niezgrabnie z podłogi.Motor
Bardzo często podłokietniki przednich foteli są oberwane.Motor
Seryjnie, z lewej strony nie montowano przesuwnych drzwi. Na szczęście na rynku wtórnym już nie trzeba za nie dopłacać.Motor
Używany Chrysler Voyager II (1995-2001)Motor

Chrysler Voyager II (1995-2001) - podsumowanie

Najlepszym rozwiązaniem jest zakup zadbanego egzemplarza bez instalacji gazowej i przeróbka w zakładzie, który ma doświadczenie z tymi samochodami. Odradzamy diesle - kuszą atrakcyjną ceną, niskim zużyciem paliwa i sporym zasięgiem na jednym baku (ponad 1000 km), ale ryzyko poważnych awarii jest w nich bardzo duże.

Chrysler Voyager II: historia modelu1983: premiera handlowa pierwszej generacji Voyagera.1987: poważny lifting modelu.1991: otwarcie europejskiej fabryki w Austrii.1995: druga generacja modelu.1999: limitowana seria z napędem elektrycznym (EPIC). Oferowana tylko w Nowym Jorku i w Kalifornii.2001: lifting drugiej generacji, niektórzy podają że jest to Voyager III.UWAGA: Voyagera oprócz Chryslera produkował Dodge i Plymouth.

Chrysler Voyager II: typowe usterki i problemy

  • Awarie automatycznych skrzyń biegów w autach sprowadzonych z USA najczęściej wynikają z błędów w serwisowaniu lub eksploatacji. Istotna jest terminowa wymiana oleju i... umiar w rozwijaniu wysokich prędkości na autostradach. Jeśli ktoś musi jeździć szybko, powinien zamontować dodatkową chłodniczkę oleju do skrzyni biegów.
  • Kontrolka "check engine" bardzo często zapala się w samochodach z LPG. Zazwyczaj problemem jest układ wtryskowy lub obwód sondy lambda.
  • Korozja układu wydechowego jest typowa w starszych egzemplarzach. Na szczęście zamienniki są bardzo tanie.
  • Usterki klimatyzacji wynikają najczęściej z powypadkowej przeszłości samochodu, rozszczelnienia tanio wykonanych połączeń lub usterek kompresora. Te ostatnie są najdroższe w naprawach.

Chrysler Voyager II: warto poszukać

  • Wersji z końcówki produkcji, wyprodukowanych w Europie.
  • Zadbanych modeli z napędem na cztery koła.
  • Wersji z odsuwanymi drzwiami po obu stronach.
  • Bazowych, młodych wersji silnikowych z manualnymi skrzyniami biegów.

Chrysler Voyager II: tego unikaj

  • Egzemplarzy, które mają za sobą duży staż z instalacją gazową.
  • Wersji z zaawansowaną korozją - tego typu usterek nigdy skutecznie nie naprawimy.
  • Starych diesli.
  • Egzemplarzy bez fragmentów tapicerki czy tylnych foteli.
Wersja
2.0 16V
2.4 16V
3.0 V6
3.3 V6
3.8 V6
2.5 TD
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
Pojemność skokowa
1996 cm3
2429 cm3
2972 cm3
3301 cm3
3778 cm3
2500 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
V6/12
V6/12
V6/12
R4/8
Moc maksymalna
133 KM
151 KM
152 KM
158 KM
166 KM
116 KM
Maksymalny moment obrotowy
176 Nm
229 Nm
239 Nm
275 Nm
307 Nm
262 Nm
Osiągi (dotyczą wersji krótkiej)
Prędkość maksymalna
175 km/h
180 km/h
180 km/h
180 km/h
180 km/h
166 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,6 s
12,0 s
14,0 s
11,7 s
12,6 s
14,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
10,0
12,0
13,5
15,0
16,0
10,5

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas