Używane Volvo S40/V40 (1995-2004)

Pomysł szwedzki, wykonanie holenderskie, technika z Renault i Mitsubishi. Volvo serii 40 nie jest wzorem niezawodności, ale nie brakuje mu zalet.

Na plus zaliczamy bogate wyposażenie większości egzemplarzy. Na minus – ciasne, niepraktyczne wnętrze.
Na plus zaliczamy bogate wyposażenie większości egzemplarzy. Na minus – ciasne, niepraktyczne wnętrze.Motor

Volvo S40/V40 kusi nie tylko atrakcyjną sylwetką i skandynawską stylizacją wnętrza ale także - a może przede wszystkim - ceną. Najtańsze egzemplarze S40 kosztują ok. 6 tysięcy złotych. Najdroższe - ok. 20 tys. zł. Nie łudźmy się jednak, że chodzi tu o wyjątkową okazję. Małe Volvo tak naprawdę tylko z nazwy jest szwedzkie. W praktyce to wyjątkowy "składak".

Praca zbiorowa

Płyta podłogowa oraz zawieszenie to efekt współpracy z Mitsubishi. Silniki wysokoprężne pochodzą za zaplecza Renault. Jedną z benzynówek (1.8 GDI z bezpośrednim wtryskiem) zaprojektowali Japończycy. Dla optymalizacji kosztów samochód powstawał na jednej linii produkcyjnej razem z bliźniaczym Mitsubishi Carismą w holenderskich zakładach NedCar, które od podstaw zbudowano specjalnie dla tego celu, przy współudziale japońskiego partnera. W myśl założeń, samochody nie stanowiły dla siebie konkurencji. Carisma miała być samochodem popularnym, a S40/V40 celował w segment premium.

Sylwetce S40/V40 trudno odmówić elegancji i indywidualnego stylu. Wnętrze również może się podobać. Niezła ergonomia, przyjemne materiały. Szkoda tylko, że ich pasowanie pozostawia nieco do życzenia. Co ciekawe - w najstarszych egzemplarzach z deski rozdzielczej ściera się lakier. Oczywiście zdarzają się S40 z początku produkcji w stanie idealnym, ale nie jest to zasługa konstrukcji, tylko raczej szczególnej dbałości dotychczasowego użytkownika.

Jakość materiałów, z których wykonano deskę rozdzielczą jest bardzo wysoka. Gorzej z precyzją montażu. Uwagę zwraca oryginalny zestaw audio w rozmiarze 2 DIN z odtwarzaczem kaset i płyt kompaktowych.Motor

Na szczęście z biegiem lat jakość ulegała wyraźnej poprawie. Producent odświeżał karoserię, uszlachetniał wnętrze i modyfikował zawieszenie. Mamy zatem do czynienia z dość dużą liczbą wersji. Osoba zainteresowana zakupem powinna zapamiętać, że pierwszy lifting przeprowadzono w roku 1999 (przednie reflektory z gładkimi szybami, modyfikacja konsoli centralnej), a drugi - w roku 2002. Właśnie wtedy auto otrzymało charakterystyczne lampy przednie z ciemnymi wkładkami wewnątrz oraz zmieniony układ zegarów na tablicy przyrządów. Już w 1998 r. stosowano boczne poduszki powietrzne, a w najbogatszych wersjach mamy do czynienia z atrakcyjną tapicerką skórzano-materiałową.

Volvo S40/V40 (1995-2004)

Używane Volvo S40/V40 (1995-2004) - czytaj więcej

Diesle cierpią na wycieki oleju. Ich usuwanie jest drogie.Motor
Najwięcej problemów sprawiają tylne wahacze.Motor
Jakość skórzanych wykończeń w kabinie jest dosyć niska.Motor
Info center – w opcji montowano komputer pokładowy. Powyżej pokrętło do jego obsługi.Motor
Nowa generacja modelu.Volvo
Klasa premium – najlepiej wyposażone wersje wykończone są wstawkami z drewna i skórą.Motor
Jak na kombi – zbyt wysoka krawędź załadunku, mało regularne kształty. Objętość: 415/1420 l.Motor
Praktyczne rozwiązania – podłoga bagażnika ma uchwyt, który ułatwia wyjęcie koła.Motor
Ortopedyczne fotele – kierowcy cenią sobie wygodne fotele z regulacją części lędźwiowej.Motor
Jakość materiałów, z których wykonano deskę rozdzielczą jest bardzo wysoka. Gorzej z precyzją montażu. Uwagę zwraca oryginalny zestaw audio w rozmiarze 2 DIN z odtwarzaczem kaset i płyt kompaktowych.Motor
Skórzane fotele to atut małego Volvo. Gwarantują wysoki komfort jazdy na dalszych trasach.Motor
S40/V40 jest jednym z najmniejszych modeli w klasie. Jeśli szukamy samochodu rodzinnego, warto o tym pamiętać. Z praktycznego punktu widzenia lepszym wyborem będzie choćby VW Golf IV kombi.Motor
Na plus zaliczamy bogate wyposażenie większości egzemplarzy. Na minus – ciasne, niepraktyczne wnętrze.Motor
Zawiasy klapy nie wchodzą do bagażnika. Ma objętość 471 litrów. Ograniczają go wnęki kół.Motor

Głośne zawieszenie

Volvo S40 na naszych drogach zużywa się tak samo jak większość samochodów tej klasy. Z przodu mamy typowe kolumny McPherson, dolne wahacze trójkątne i drążek stabilizatora. Niestety - sworznie są na stałe zamocowane w wahaczu, a zatem w razie potrzeby należy wymienić cały wahacz. Zaskakująca jest natomiast trwałość łączników stabilizatora, które spisują się lepiej niż u konkurencji. Warto zaznaczyć, że podczas jednej z modernizacji modelu zmieniono przednie amortyzatory i przeprojektowano sposób ich mocowania, a zatem jeśli dokupujemy coś w internecie trzeba przygotować się na ewentualne problemy z dopasowaniem. Z tyłu mamy konstrukcję wielowahaczową, którą Volvo określa jako Multi-link. Zdarza się, że wytrzymuje ona przebieg 100 000 km. Kiedy jednak coś się zużyje, koszty są spore. Przypominamy, że ich kształt, wykonanie i sposób mocowania zmieniał się w zależności od rocznika, czyli znów czekają nas problemy z doborem części. Regeneracja wahacza jest niezgodna z zaleceniami fabrycznymi i mało kto wykonuje ją prawidłowo.

Choć gama S40/V40 jest spokrewniona z Carismą, tylko nieliczne elementy podwozia są współzamienne. Potrafi je dobrać tylko ktoś, kto miał do czynienia z obydwoma autami i wie co do czego pasuje.

Szybko czy oszczędnie?

Gama silnikowa S40/V40 jest bardzo szeroka. Najbardziej polecane są trwałe, wolnossące benzynówki, ale uwaga - "czarną owcą" w gamie jest wersja 1.8i, czyli silnik zapożyczony z Carismy, wyposażony w bezpośredni wtrysk benzyny o mocy 125 lub 121 KM. Akurat ta jednostka sprawia problemy serwisowe a na dodatek nie możemy do niej założyć instalacji LPG, co dla wielu potencjalnych nabywców jest poważną niedogodnością.

Pozostałe wersje benzynowe jak są jak najbardziej godne zainteresowania. Trzeba jednak podkreślić, że warto obsługiwać je w wyspecjalizowanych serwisach, ponieważ mają specyficzną, warstwową budowę.

Uwaga! Jeśli ktoś przymierza się do montażu instalacji LPG, powinien wiedzieć, że w starszych benzynówkach stosowane są hydrauliczne samoregulatory luzu zaworowego (to duży plus), a w egzemplarzach z końca produkcji producent montował już popychacze o stałej grubości, a zatem ewentualne zmiany luzów nie będą samoczynnie skompensowane. Ewentualna korekta (przy LPG obowiązkowa co 20-30 tys. km) będzie kosztowała za każdym razem od 200 do 300 zł.

O ile benzynówki (nawet te z turbodoładowaniem) bez większych problemów potrafią przejechać choćby 400 tys. km, z dieslami bywa już różnie. Wszystkie pochodzą z zaplecza Renault i ich eksploatacja odbywa się według standardów francuskich. Typowym tego objawem są m.in. liczne zawilgocenia silnika już przy pierwszych 100 tys. km. Czasem przy tym przebiegu zdarzają się już poważniejsze, trudne do usunięcia wycieki.

Do wyboru mamy trzy wersje: 1.9 o mocy 90 KM z tradycyjnym pośrednim wtryskiem paliwa (niezbyt szybki, o przeciętnej ekonomice, wrażliwy na stałe obciążenie w warunkach autostradowych), 1.9 o mocy 95 KM (z bezpośrednim wtryskiem, stanowi rozsądny kompromis pomiędzy ceną zakupu, osiągami i spalaniem) oraz 1.9/102-115 KM z układem common rail - najnowocześniejszy w gamie, najcichszy, gwarantuje najlepsze osiągi, ale jest jednocześnie najdroższy w naprawach.

Wszystkie silniki benzynowe i wysokoprężne mają rozrząd napędzany paskiem. Koszt obowiązkowej wymiany (w 1.8i co 70 tys. km a w pozostałych co 100 tys. km) to zwykle ok. 1000 zł.

Volvo S40/V40 (1995-2004) - podsumowanie

Volvo S40/V40 należy do tych samochodów, które kupuje się raczej sercem niż z rozsądku. Owszem - jest starannie zabezpieczone przed korozją, praktyczne, funkcjonalne i dobrze wyposażone, ale pod względem jakości wykonania i zaopatrzenia w części zamienne nie wytrzymuje porównania z najbardziej popularnymi rywalami dostępnymi na naszym rynku. Polecamy go zatem wyłącznie tym, którzy szukają oryginalnego samochodu za przystępną cenę.

Volvo S40 (1995-2003)

Sedan S40 debiutował we wrześniu 1995. Egzemplarze z początkowego okresu produkcji są dobrze zabezpieczone przed korozją, ale użytkownicy narzekają na jakość wykonania.Motor

Volvo V40 (1995-2004)

Kombi oznaczone jako V40 debiutowało z opóźnieniem – pokazano je w grudniu. W produkcji pozostało natomiast prawie o rok dłużej niż sedan.Motor

Volvo S40/V40: modernizacja modelu

Volvo S40/V40 było wielokrotnie modernizowane. Poprawiano zawieszenie, wykończenie wnętrza. Odświeżano go także z zewnątrz. Mamy zatem do czynienia z dość dużą liczbą odmian.Samochód zadebiutował w roku 1995, a po raz pierwszy zmodernizowano go 5 lat później. Zmiany najłatwiej rozpoznać po gładkich szkłach reflektorów przednich. Kolejny lifting nastąpił bardzo szybko - już na przełomie 2001/2002. Znowu najłatwiej rozpoznamy to po reflektorach przednich, które otrzymały czarne wstawki wewnątrz. Zmieniono także wygląd zderzaków, przeprojektowano wlot powietrza do chłodnicy. Przekonstruowano m.in. kierunkowskazy i lampy przeciwmgłowe. W opcji dodano światła ksenonowe. W modelach z końcówki produkcji powiększono rozstaw kół przednich o 18 mm, a rozstaw osi o 12 mm. Widoczne z zewnątrz są także nowe koła 15- lub 16-calowe z szerszym niż dotąd ogumieniem - 185/65 lub 195/60.

Po liftingu

Motor
W roku 2002 po raz ostatni zmodernizowano konsolę centralną. Poprawiła się jakość.Motor

Rocznik 1995

Motor

Rocznik 2002

Motor

Rocznik 1995

Motor

Rocznik 2002

Motor

Volvo S40/V40: historia modelu1995: prezentacja Volvo S40 w wersji sedan (wrzesień) i kombi V40 (grudzień).1997: nowe wersje silników.1999/2000: pierwszy istotny lifting (gładkie lampy przednie).2000: turbodiesel z wtryskiem common rail.2002: drugi poważny lifting - czarne obramówki w lampach i nowy grill nawiązujący do sportowych modeli Volvo.2003: nowa generacja modelu

Volvo S40/V40: typowe usterki i problemyVolvo S40/V40 jest samochodem trwałym, ale już z niezawodnością bywa różnie. Użytkownicy skarżą się na szereg denerwujących drobnych usterek, które okazują się drogie w naprawach. Najwięcej powodów do zmartwień mają użytkownicy diesli, oraz benzynówek ze starymi instalacjami gazowymi.

  • Uszczelki pod głowicą przepalają się zaskakująco często w silnikach wysokoprężnych I generacji (90 KM).
  • Głośna praca zawieszenia - najwięcej problemów sprawiają tylne wahacze (tzw. "cukierki"). Uwaga - wraz z upływem lat ich konstrukcja była modyfikowana, stąd osobom niezorientowanym trudno będzie dobrać odpowiednie zamienniki. Ponadprzeciętnie awaryjne są także piasty kół przednich.
  • Awaryjny układ zasilania w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
  • Brak części do obsługi starych, oryginalnych, holenderskich instalacji gazowych.

Volvo S40/V40: warto poszukać

  • Zadbanych benzynówek sprzed liftingu. Dobrze znoszą sekwencyjne instalacje LPG.
  • Egzemplarzy z końcówki produkcji, kupionych w kraju.
  • Diesli common rail.

Volvo S40/V40: tego unikaj

  • Starszych egzemplarzy z silnikami wysokoprężnymi. Są zwykle w fatalnym stanie.
  • Benzynówek z bezpośrednim wtryskiem. Nie zamontujemy w nich LPG, są awaryjne i drogie w naprawach.
Wersja
1.6
1.7
1.8
1.8i
2.0
2.0 T
2.0 T4
Silnik
benz.
benz.
benz.
benz.
wtr. bezpośr
benz.
benz.,
turbo
benz.,
turbo
Pojemność
skokowa
1587 cm3
1731 cm3
1783 cm3
1834 cm3
1948 cm3
1948 cm3
1948 cm3
Układ
cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc
maksymalna
109 KM
115 KM
122 KM
122/125 KM
100/140 KM
165 KM
200 KM
Maksymalny
moment
obrotowy
145 Nm
165 Nm
170 Nm
174 Nm
183/190 Nm
240 Nm
300 Nm
Osiągi
Prędkość
maksymalna
190 km/h
195 km/h
200 km/h
200 km/h
201/205 km/h
220 km/h
235 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
12,5 s
11,2 s
10,4 s
10,5 s
9,7/10,2 s
8,5 s
7,3 s
Średnie zużycie
paliwa w l/100 km
8,7
9,3
9,5
9,0
10,5
11,2
11,5
Wersja
1.9 TD
1.9 TD
1.9 TD
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1870 cm3
1870 cm3
1870 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
R4/8
Moc maksymalna
90 KM
95 KM
102/115 KM
Maksymalny moment obrotowy
176 Nm
190 Nm
215/265 Nm
Osiągi     
Prędkość maksymalna
180 km/h
180 km/h
185/195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
13 s
12,5 s
12/10,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
8,0
7,5
7,0

Volvo S40/V40: popularne silniki

Benzynówki wolnossące: wszystkie z wyjątkiem wersji 1.8i są trwałe. Ze względu na nietypową budowę głowicy wymagają doświadczenia podczas dokonywania napraw.DANE EKSPLOATACYJNE: interwał wym. rozrządu: 100 tys. km, interwał wym. oleju: 20 tys. km, zalecany olej: 10W40, pojemność układu smarowania: 5,5 l.

Benzynówki turbodoładowane: zasadnicza budowa identyczna jak wersji wolnossących. Turbosprężarki okazują się bardzo trwałe. Unikajmy egzemplarzy z LPG.DANE EKSPLOATACYJNE: interwał wym. rozrządu: 100 tys. km, interwał wym. oleju: 15 tys. km, zalecany olej: 10W30 lub 5W30, pojemność układu smarowania: 5,5 l.

Diesle: w zależności od rocznika pod maską mamy 3 rodzaje: z pośrednim wtryskiem, z bezpośrednim oraz z bezpośrednim common rail. Wszystkie produkcji Renault.DANE EKSPLOATACYJNE: interwał wym. rozrządu: 90 tys. km, interwał wym. oleju: 10 tys. km, zalecany olej: 10W40, pojemność układu smarowania: 5,0 l.

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas