Używane Volvo 740/760 (1982-1992)

Czy to już klasyk, czy wciąż tanie auto na co dzień? Za tym drugim przemawia niezniszczalność serii 700, za pierwszym – słaba dostępność części.

Sedany powoli stają się rzadkością na ulicach. Kombi wciąż się widuje: głównie przy pracy.
Sedany powoli stają się rzadkością na ulicach. Kombi wciąż się widuje: głównie przy pracy.Motor

Zawsze w cieniu Mercedesa, mimo porównywalnej trwałości i funkcjonalności - taki jest status Volvo 740/760 w Polsce. Ten samochód, choć jest niemal równolatkiem Mercedesa W124, wygląda znacznie bardziej archaicznie od niemieckiego konkurenta. Tanie egzemplarze Volvo serii 700 wciąż potrafią służyć do pracy (zwłaszcza jako kombi), ale widzieliśmy też już sedany z początku produkcji z "zabytkowymi" tablicami.

Niektóre elementy są już niedostępne. Czasem można ratować się częściami z nowszego modelu 940/960

Jak na dzisiejsze standardy samochodów klasy wyższej, w Volvo 740/760 jest zaskakująco mało miejsca. Zwłaszcza za kierowcą osoby o wzroście 185 cm lub więcej czują się dość dziwnie, kolanami celując w brodę. W kombi po złożeniu tylnej kanapy uzyskuje się wprawdzie płaską podłogę, ale nie zmienia to faktu, że poprowadzona jest ona wysoko ze względu na tylny most i dyferencjał.

Pozycja za kierownicą jest relaksująca i skłania do spokojnej jazdy. Wnętrze do dziś stanowi wzór czytelności i ergonomii obsługi. Na zdjęciu wersja z końca produkcji z ubogim wyposażeniem.Motor

Twarda sztuka

Egzemplarze wyprodukowane w 1987 r. lub wcześniej korodują dość efektownie, ale rzadko narusza to strukturę nadwozia. Potem wprowadzono cynkowanie blach i samochody z końca produkcji twardo nie poddają się rdzy. Dziury w nadwoziu oznaczają, że wiele lat temu pojazd naprawiano po kolizji. Nadwozie ma solidną i bezpieczną konstrukcję.

Jeśli już pojawia się rdza, to atakuje ramę pomocniczą, w szczególności w miejscach połączeń gwintowych, podstawkę akumulatora i gródź w okolicy pedałów. Rdzewieją też drzwi i błotniki wokół kierunkowskazów. Uwaga na tylną klapę w kombi: jest aluminiowa, więc nie koroduje jak blacha stalowa, natomiast może się pokruszyć.

Wszystkie silniki w 740 i 760 to stosunkowo udane konstrukcje, są jednak takie, których lepiej unikać - nie ze względu na awaryjność, tylko z powodu trudnych napraw. Odradzamy auta gaźnikowe, zwłaszcza z gaźnikiem Pierburg, choć i nowszy Solex-Cisac jest problematyczny. Najmniej problemów sprawia układ wtryskowy Bosch LH-Jetronic, dostępny w silnikach 2.0 (B200F), 2.0 Turbo (B200FT) i 2.8 V6 (B280E/F). Odradzamy też wczesne egzemplarze V6 z nieparzystym zapłonem - zwykle mają już wyrobione wałki rozrządu. Warto podkreślić, że, wolnossące silniki benzynowe R4 mają bezkolizyjny rozrząd paskowy, więc zerwanie nie grozi katastrofą. Jednostki V6, turbo i diesle nie są już tak przyjazne użytkownikowi.

Z punktu widzenia osoby poszukującej youngtimera najciekawszy jest silnik 2.3 Turbo rozwijający 182 KM. Samochód z tym źródłem napędu do ok. 3000 obr. zachowuje się statecznie, a potem przyspiesza jak oszalały. Wrażenie jest niesamowite!

Z busa do limuzyny

Dziś taki manewr by nie przeszedł: diesla do Volvo przejęto z dostawczego Volkswagena LT. To 6-cylindrowa jednostka rzędowa o dużej wytrzymałości, ale podatna na pękanie głowicy, jeśli zaniedba się układ chłodzenia. Zwłaszcza że większość egzemplarzy 740 Diesel ma już przebiegi zbliżone do pół miliona kilometrów. Stosowano wersję turbodoładowaną i wolnossącą: ta druga wytrzyma dłużej, ale czy wytrzymają nerwy właściciela? (17,5 s do 100 km/h). Wersja Turbo jest nieporównanie szybsza.

Volvo 740/760 (1982-1992)

Volvo 740/760 (1982-1992) - więcej informacji

Volvo 940/960 produkowano w latach 1990-1998. W ostatnim roku pod nazwą S90.Volvo
Serię 240 produkowano równolegle z 740 z uwagi na niesłabnący popyt. Koniec: 1993.Volvo
Diesel (z lewej) czy benzyna z LPG? Uważamy, że lepsza jest druga opcja. Diesle mają większe przebiegi i problemy z głowicami.Motor
Przed zakupem sprawdźmy układ kierowniczy na stacji kontroli pojazdów.Motor
Podłogę poprowadzono znacznie wyżej niż w autach z napędem przednim. Składanie siedzeń wymaga i siły, i pewnej wiedzy.Motor
Jak w domu: fotele są szerokie i miękkie, natomiast zaskakująco trwałe. Przetarcia to rzadkość.Motor
Pozycja za kierownicą jest relaksująca i skłania do spokojnej jazdy. Wnętrze do dziś stanowi wzór czytelności i ergonomii obsługi. Na zdjęciu wersja z końca produkcji z ubogim wyposażeniem.Motor
We wczesnych egzemplarzach piąty bieg włączało się przyciskiem na gałce dźwigni.Motor
Ciekawostka z wersji turbodoładowanych: miernik ciśnienia/podciśnienia w kolektorze.Motor
Sedany powoli stają się rzadkością na ulicach. Kombi wciąż się widuje: głównie przy pracy.Motor
Kombi zadebiutowało dopiero 3 lata po sedanie. Na zdjęciu egzemplarz z 1990 roku.Motor
Sedan po liftingu z 1989 r. stracił sporo z pierwotnego uroku. Zwłaszcza tylne lampy nie były już tak wyraziste jak wcześniej.Motor

Volvo 740/760 (1982-1992) - podsumowanie

Z każdym rokiem seria 700 nabiera więcej klasycznego charakteru i coraz mniej nadaje się do codziennej pracy. Tym Volvem można bez przeszkód jeździć na co dzień, ale wcale nie będzie to tanie. I dobrze: dzięki temu więcej aut przejmą pasjonaci, a nie ekipy remontowe.

Volvo 740/760: historia modelu1982: debiut serii 700. Początkowo w ofercie tylko luksusowy model 760.1984: do gamy dołącza 740.1985: wersja kombi.1988: lifting modelu. Zmieniono przód i tył nadwozia.1990: znaczące odświeżenie, nowa nazwa: 940/960.1992: zakończenie produkcji.

Volvo 740/760: typowe usterki i problemy

  • Korozja nadwozia: problem dotyczy samochodów sprzed 1987 r. Rdzewieją podłużnice, gródź, dolne krawędzie drzwi. Uwaga na aluminiową klapę w kombi: nie widać na niej rdzy, ale może się kruszyć ze starości.
  • Wyrobione wałki rozrządu i usterki układu zapłonowego trapią właścicieli wersji V6.
  • Pękające głowice: to problem silników wysokoprężnych. Zwróćmy szczególną uwagę na stan i drożność chłodnicy.
  • Uszkodzenia elektronicznie sterowanego nadbiegu w autach z "piątką" włączaną przyciskiem.
  • Wyjący dyferencjał.
Wersja
2.3
2.3 T
2.9 V6
2.4 D
2.4 TD
Silnik
benz.
t. benz.
benz.
diesel
t.diesel
Pojemność skokowa
2316 cm3
2316 cm3
2849 cm3
2383 cm3
2383 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/8
V6/12
R6/12
R6/12
Moc maksymalna
133 KM
182 KM
170 KM
82 KM
122 KM
Maksymalny moment obrotowy
190 Nm
260 Nm
247 Nm
140 Nm
235 Nm
Osiągi    
Prędkość maksymalna
172 km/h
200 km/h
187 km/h
155 km/h
181 km/h
Przysp. 0-100 km/h
12,2 s
8,5 s
10,0 s
17,5 s
12,0 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km*
9,2
9,8
11,3
8,3
7,9
*dane fabryczne

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Rafał Andrzejewski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas