Używane BMW 540i (2000)

​Przez dziewięć lat to BMW pokonało ponad 170 tys. km na gazie LPG. Koszty eksploatacji okazały się nad wyraz rozsądne jak na V8.

Idealne w trasę. Jazda BMW relaksuje. Na niemieckiej autostradzie można ustawić tempomat na 160 km/h - auto jest całkowicie stabilne przy dużych prędkościach.
Idealne w trasę. Jazda BMW relaksuje. Na niemieckiej autostradzie można ustawić tempomat na 160 km/h - auto jest całkowicie stabilne przy dużych prędkościach.Motor

Przewrotny tytuł parafrazuje oczywiście popularne rozwinięcie skrótu BMW jako "Będziesz Miał Wydatki". Okazuje się bowiem, że nawet w przypadku wersji z wielką "V-ósemką" koszty eksploatacji da się utrzymać na rozsądnym poziomie.

Obecny właściciel kupił swoje BMW w 2002 r. Nie było to jego pierwsze E39 - wcześniej jeździł modelem 525 tds z 1997 r., jednak z pracy jego silnika był wybitnie niezadowolony. Gdy trafiła się wyjątkowa okazja w postaci dwuletniego E39 w wersji 540i z sześciobiegowym "manualem" za jedyne 40 tys. zł, długo się nie zastanawiał. Zwracamy uwagę, że konfiguracja silnika V8 ze skrzynią ręczną trafia się naprawdę rzadko. A szkoda, bo to zestawienie słynie z niezawodności.

Kierownica z M-Pakietu jest obszyta skórą. Drewno nie wygląda już zbyt dobrze - widać na nim pęknięcia. W standardzie: tempomat i automatyczna klimatyzacja.Motor

Decyzja: zakładamy LPGW momencie zakupu auto miało na liczniku 130 tys. km (przez pierwsze lata służyło do pokonywania dużych odległości po niemieckich autostradach). Gdy skończył się leasing, niemiecki użytkownik zamówił debiutujący właśnie model E60, a E39 zostało sprzedane pośrednikowi, który przyprowadził je do Polski. Oprócz sporego przebiegu (jak na 2-latka), auto nie miało żadnych wad - nie przeszło nawet stłuczki.

W Polsce właściciel już po miesiącu eksploatacji zamontował instalację gazową typu sekwencyjnego. Rozważał także instalację z wtryskiem gazu w fazie ciekłej, ale okazało się, że problemy techniczne nie pozwalają na jej montaż. Taki układ trzeba przygotować indywidualnie dla każdego typu auta, a do BMW z silnikiem M62 akurat nie jest oferowany. Dodatkowo trzeba montować pompę wspomagającą do LPG, która słynie z niskiej trwałości, nieprzekraczającej 20 tys. km.

Koszt wybranej instalacji wyniósł 4500 zł. Co ciekawe, po jej zamontowaniu zużycie paliwa wcale nie wzrosło - według komputera pokładowego spalanie benzyny wynosi średnio 16,8 l/100 km, a zużycie LPG to ok. 17-17,5 l/100 km (pomiar własny). Wszystko dawało więc nadzieję na szybki zwrot inwestycji, zwłaszcza że właściciel planował spore przebiegi. Warto dodać, że od lat użytkował on duże, tylnonapędowe sedany i w żadnym razie nie planował "katowania" swojego BMW, z czego niestety słyną młodzi kierowcy tego modelu.

Czy zastałem awarię?Przez 170 tys. km pokonanych na LPG, auto ani razu nie odmówiło posłuszeństwa w taki sposób, że nie dawało się uruchomić. Oczywiście przytrafiały się drobne usterki, ale miały raczej charakter eksploatacyjny. Okazało się, że listwa wtryskiwaczy LPG (w silniku tym są dwie) wytrzymuje ok. 60 tys. km przebiegu i potem nadaje się do wymiany, co kosztuje ok. 400 zł.

Przy ok. 240 tys. km wymieniono także parownik LPG. Wytrzymał tyle samo co listwy, ale właściciel mówi, że mógłby działać dalej, gdyby nie wlanie niewłaściwego płynu chłodniczego, którym parownik jest ogrzewany. Wskutek tego doszło do jego zniszczenia.

Filtry i olej były zmieniane co 15 tys. km, a od kilku już lat auto jeździ na oleju mineralnym i praktycznie go nie zużywa. Przy ok. 170 tys. km zdecydowano o wycięciu katalizatorów - po tej operacji samochód przez jeden dzień szarpał, nie miał mocy, a obroty wahały się w niekontrolowany sposób. Potem wszystko wróciło do normy, z wyjątkiem kontrolki silnika "check engine", która od tego czasu świeci się w sposób ciągły - prawdopodobnie z powodu błędnego odczytu na dwóch z czterech sond lambda.

Przeciętne zawieszenieChociaż BMW wiele kilometrów pokonało po zachodnioeuropejskich autostradach, praktycznie po każdej zimie trzeba było wymienić coś w zawieszeniu. Ciekawostką jest to, że żadnego wahacza nie wymieniano, ani nie regenerowano dwukrotnie. Za każdym razem kupowano części w popularnej hurtowni, ale wybierano te droższe, produkcji europejskiej. Trzeba przyznać, że zaopatrzenie w zamienniki jest w przypadku tego modelu znakomite i nawet najdrobniejsze elementy podwoziowe kupimy od ręki w rozsądnej cenie. Brak tu skomplikowanej pneumatyki, hydrauliki czy napędu na cztery koła, przez co naprawy podwozia nie drenują portfela aż tak jak w przypadku niemieckich rywali. W kwestii ogumienia: w sumie zostały zużyte dwa komplety opon letnich i jeden komplet "zimówek" w rozmiarze 225/55 R16.

Przy przebiegu 286 tys. km wymieniono sprzęgło. Koszt po raz kolejny mile zaskoczył użytkownika: części wyceniono na 900 zł, robociznę na 600 zł. Dwumasowe koło zamachowe obecne w tej wersji zostało poddane szczegółowej kontroli, która wykazała jego znakomity stan. Bardzo trwały jest wał napędowy i jego elementy, takie jak krzyżaki czy przegub przy skrzyni biegów - wszystkie są jeszcze oryginalne. O oczywistościach, czyli wymianach klocków i tarcz hamulcowych nie wspominamy. Jedynie ostatnio hamulce zaczęły "bić", ale okazało się, że to wina złego mocowania tarcz hamulcowych i wystarczyło oczyścić brud spod nich.

Ogólnie koszty eksploatacji BMW kształtują się na bardzo akceptowalnym poziomie, choć oczywiście jeśli ktoś sądzi, że można nim jeździć tak samo tanio jak Oplem Astrą II, jest w głębokim błędzie.

Oględziny po 300 tys. kmZ pewnością sporego przebiegu nie da się ukryć - siedzenia są dość przetarte i popękane, kierownica "wyślizgana", a i drewniane wykończenia wyglądają już nie tak estetycznie. Z drugiej strony, tak jak opisywane auto, prezentują się oferty komisowe, w których sprzedający zaklinają się na wszystkie świętości, że przebieg 140-170 tys. km jest prawdziwy. Zresztą zużycie wnętrza wynika w tym egzemplarzu raczej z braku czasu właściciela na zabiegi pielęgnacyjne. Technicznie samochód nie ma większych wad. Przy kurku LPG, zamontowanym pod klapką wlewu paliwa, pojawiła się korozja na skutek różnicy potencjałów elektrycznych dwóch rodzajów metali. Jej zaczątki znajdują się także w zawiasach drzwi i klap. Nie działa podnośnik szyby kierowcy (był naprawiany - bez skutku), na dobre zepsuły się wyświetlacze komputera pokładowego (zarówno przy wskaźnikach, jak i na konsoli centralnej).

Największym problemem jest nieszczelny przewód od płynu wspomagania kierownicy, który opryskuje okolice miski olejowej i połączenia silnika ze skrzynią biegów, zmuszając użytkownika do uzupełniania środka ATF. Przewód oczywiście można byłoby wymienić zwłaszcza że kosztuje ok.120 zł, ale znów na drodze staje brak czasu.

Właściciel podsumowuje swoje auto w kilku trafnych słowach: "kiedy patrzę na znajomych, którzy kupili fabrycznie nowe auta podobnej klasy i od 3 lat męczą się z ciągłymi awariami, odechciewa mi się wymieniać moje BMW na cokolwiek nowszego. Jeśli coś działa, nie próbuj tego zmieniać!".

BMW 540i (2000)

BMW 540i (2000)

Sześciobiegowa skrzynia manualna to rzadkość w modelu 540i.Motor
Idealne w trasę. Jazda BMW relaksuje. Na niemieckiej autostradzie można ustawić tempomat na 160 km/h - auto jest całkowicie stabilne przy dużych prędkościach.Motor
BMW ma seryjny M-pakiet: z zewnątrz wyróżniają się felgi i progi, w kabinie - kierownica i gałka.Motor
Instalacja z butlą w miejscu koła zapasowego kosztowała ok. 4500 zł. Ta kwota zwróciła się właścicielowi z nawiązką.Motor
Wygodne w trasie podparcie ud można rozsuwać. Pęknięcia tapicerki: to normalne.Motor
Na wyświetlaczach gasną linie. Nie da się ich trwale naprawić.Motor
Kierownica z M-Pakietu jest obszyta skórą. Drewno nie wygląda już zbyt dobrze - widać na nim pęknięcia. W standardzie: tempomat i automatyczna klimatyzacja.Motor
Z zewnątrz nie ma żadnych oznaczeń modelu, nie widać też zaworu od LPG, bo ukryto go pod klapką wlewu paliwa.Motor
Rdza: okolice wlewu paliwa rdzewieją na skutek styku dwóch rodzajów materiału: blachy i mosiądzu (z zaworu LPG).Motor
Silnik 4.4 V8 o mocy 286 KM.Motor
133, 2 tys. km: spalanie ustabilizowane. W korkach osiąga do 20 l/100 km, w trasie spada nawet o połowę. Średnio - ok. 17 l/100 km.Motor
145 tys. km: ile wejdzie? Do 65-litrowej butli w miejscu koła zapasowego wchodzi ok. 55 litrów gazu. To wystarcza na 300 km jazdy.Motor
Po lampach ksenonowych widać już mocne zużycie. Są nieodwracalnie zmatowiałe.Motor
287 tys. km: stłuczka parkingowa. Nie z winy właściciela i na szczęście uszkodzono tylko przedni zderzak oraz błotnik.Motor
Wyciek płynu atf: nieszczelny przewód od wspomagania kierownicy opryskuje płynem dół silnika. Doskonale wiadomo, który element jest temu winny, bo już dwa razy go wymieniano.Motor
Zawieszenie przednie: choć pracują tu dwa wahacze, w rzeczywistości jest to układ typu McPherson. Plus przyznajemy za tanie i dostępne części. Trwałość jest raczej przeciętna.Motor
Układ wydechowy: to wręcz nie do wiary, jak dobrze wygląda wydech w samochodzie od lat użytkowanym na gazie. W porównywalnych modelach tłumiki często są już dziurawe jak sito.Motor
Zawieszenie tylne: masywny wahacz tylny dolny jeszcze nie wymagał wymiany. Górne już tak, podobnie jak poduszki widoczne u góry zdjęcia.Motor
Tylny dyferencjał: przegub wału napędowego jest bardzo trwały, ale okolice przegubów wewnętrznych półosi są zapocone olejem. Zwracamy uwagę na nietypowy kształt tłumika środkowego.Motor
Ocena stanu technicznego w warsztacie po 300 tys. kmMotor
Tapicerki nie da się już doczyścić. Tu nic się nie wylało, po prostu obicia tak chłoną brud.Motor

PodsumowanieStereotypowe hasło "Będziesz Miał Wydatki" związane z BMW, tym razem nie znalazło uzasadnienia. Okazało się też, że wersja z dużym silnikiem benzynowym wcale nie musi być koszmarnie droga w utrzymaniu, zwłaszcza jeżeli zainwestujemy w dobrą instalację gazową. Można pokusić się o stwierdzenie, że przy obecnych proporcjach cen paliw model 530i czy 540i z LPG będzie o wiele tańszy w utrzymaniu niż diesel. Dosyć prosta i niezawodna elektronika to mocny atut modelu E39.

BMW 540i: miłe zaskoczenie

  • Bardzo wysoka niezawodność zespołu napędowego.
  • Szeroki wybór części zamiennych dostępnych w umiarkowanych cenach.
  • Akceptowalne zużycie paliwa.
  • Spory zasięg na LPG, możliwość montażu dużej butli.

BMW 540i: rozczarowanie

  • Oznaki korozji na nadwoziu.
  • Zawieszenie wymaga dość częstych wymian.
  • Niska jakość tapicerki (jest podatna na zabrudzenie, nie da się jej doczyścić).
  • W środku stale czuć zapach gazu LPG.

Silnik

4.4 V8Motor

Opis: aksamitnie pracująca V-ósemka nie wydaje rasowego dźwięku, ale jest niezwykle trwała. Cztery wałki rozrządu są tu napędzane przez dwa łańcuchy. Nie zaszła potrzeba ich wymiany.

Dane eksploatacyjne: typ napędu rozrządu: łańcuch, interwał wymiany: nie dotyczy, zalecany interwał wymiany oleju: 15 tys. km, zalecany olej: 5W-30, pojemność układu smarowania: 7,5 l.

Silnik
benzynowy/LPG
Pojemność skokowa
4398 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
286 KM/5400
Maks. moment obrotowy
440 Nm/3600
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa własna/ładowność
1630/540 kg
Pojemność bagażnika
460 l
Poj. zbiornika paliwa/LPG
70 l/65 l
Opony
225/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
477/180/144 cm
Rozstaw osi
283 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
18,4/8,8/12,3

Ocena stanu technicznego w warsztacie po 300 tys. kmPrezentowane BMW zostało poddane oględzinom w autoryzowanej stacji obsługi. Mechanik zwrócił przede wszystkim uwagę na dobry stan układu wydechowego mimo długotrwałej eksploatacji na LPG. Jednak jego niepokój wzbudziła dolna część silnika opryskana płynem o nieznanym pochodzeniu. Bliższe oględziny wykazały, że to nie olej silnikowy, a płyn z układu wspomagania kierownicy, który cieknie przez nieszczelny przewód. W zakamarki nadwozia powoli wkrada się korozja - na razie jest jej niewiele.

1. Opłaty
Ubezpieczenie (składka roczna AC, OC, NW, Assistance) za okres dziewięciu lat
10800 zł
2. Koszty
Przebieg
Opis czynności
Koszt
130000 km
Montaż instalacji gazowej
4500 zł
138000 km
Wymiana tarcz i klocków hamulcowych
700 zł
144000 km
Wymiana przewodu wspomagania kierownicy
120 zł
149000 km
Zakup opon letnich w rozmiarze 225/55 R16
1400 zł
157000 km
Wymiana listwy wtryskiwaczy LPG
500 zł
163000 km
Wymiana płynu chłodniczego
300 zł
171000 km
Usunięcie katalizatorów
120 zł
172000 km
Wymiana akumulatora
650 zł
178000 km
Wymiana klocków hamulcowych
350 zł
188000 km
Naprawa podnośnika szyby kierowcy
200 zł
199000 km
Wymiana przewodu wspomagania kierownicy
120 zł
208000 km
Wymiana końcówek drążków kierowniczych i regulacja zbieżności
300 zł
218000 km
Wymiana listwy wtryskiwaczy LPG
500 zł
229000 km
Usterka parownika LPG - wymiana na nowy
500 zł
241000 km
Zakup opon zimowych w rozmiarze 225/55 R16
1500 zł
245000 km
Wymiana wahaczy przednich
1700 zł
246000 km
Wymiana klocków hamulcowch
350 zł
252000 km
Zakup opon letnich w rozmiarze 225/55 R16
1560 zł
264000 km
Wymiana górnych wahaczy tylnych
960 zł
286000 km
Wymiana sprzęgła (tarcza, docisk, łożysko)
1500 zł
288000 km
Usunięcie rdzy z okolic wlewu paliwa
200 zł
299000 km
Zdjęcie i wyczyszczenie tarcz hamulcowych, wymiana klocków
450 zł
co 15 tys. km
Wymiana oleju i filtra (12 razy)
2640 zł
-
Inne koszty: wymiana żarówek, filtrów LPG itp.
1500 zł
Suma kosztów serwisowych
22620 zł
3. Koszty paliwa
Na dystansie 170 tys. km (średnie spalanie 17 l/100 km,
ilość zużytego paliwa: 28 900 l, średnia cena LPG: 2,50 zł)
72250 zł
Podsumowanie kosztów
Suma wydatków z pkt. 1, 2 i 3 (ubezpieczenie, naprawy, paliwo)
105670 zł
Utrata wartości (zakup: 39 tys. zł, obecna wartość: 20 tys. zł)
19000 zł
Łączny koszt na dystansie 170 tys. km
124670 zł
Koszt 1 km bez utraty wartości
0,62 zł
Koszt 1 km z utratą wartości
0,73 zł

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas