Używana Toyota Starlet (1996-1999)

Starlet oznacza po angielsku gwiazdeczkę, ale ostatnia generacja modelu na pewno nią nie była. Nie licząc brylowania w rankingach niezawodności.

Opinia o wysokiej trwałości sprawiła, że wiele egzemplarzy ponadprzeciętnie wyeksploatowano.
Opinia o wysokiej trwałości sprawiła, że wiele egzemplarzy ponadprzeciętnie wyeksploatowano.Motor

Wzorcowa niezawodność poprzednich generacji małych Toyot zbudowała ich renomę w Europie, chociaż nigdy nie stały się one przebojami rynkowymi. W ostatniej generacji Starlet nic się nie zmieniło, pozostała świetna ergonomia, ale nie pojawiło się nic ponadto. Za to paleta silników skurczyła się do jednego „benzyniaka”. Produkcja w Japonii była gwarancją trwałości, ale przy okazji i zaporowej ceny.

O nadwoziu Starlet można napisać, że po prostu jest, bo nie wyróżnia się absolutnie niczym. Była dostępna odmiana zarówno 3- jak i 5-drzwiowa. Karoseria jest przeciętnie zabezpieczona przed korozją, a części blacharskie są drogie. Również potrzeba wymiany reflektorów lub pękających po latach klamek zewnętrznych (ponad 300 zł za szt.) może zrujnować portfel. Wszystko przez brak zamienników. Więcej dobrego można powiedzieć o dosyć przestronnej kabinie, wyraźnie szerszej niż np. w Nissanie Micra. Jednak zajmowanie miejsc na tylnej kanapie odmiany 3-drzwiowej nie należy do przyjemności. Wkładanie tam fotelika dla dziecka będzie wyjątkowo uciążliwe.

Jakość materiałów wykończeniowych oczywiście dzisiaj nie zachwyca, ale i tak prezentują się one lepiej niż u konkurentów i są wyjątkowo odporne na zużycie. Gorzej jest z wyposażeniem, sporo aut nie ma wspomagania kierownicy, czy drugiej poduszki powietrznej. Co gorsza, jeszcze mniej ma układ ABS, a hamulce nie grzeszą skutecznością. To spory problem, bo Starlet rozpędza się zaskakująco szybko.

Jeden, ale udanyZaadaptowany z Corolli szesnastozaworowy silnik 4E-FE z dwoma wałkami rozrządu w głowicy zapewnia świetną elastyczność i przyspieszenia, które nawet dzisiaj można uznać za bardzo dobre. Ma to swoje odzwierciedlenie w zużyciu paliwa oscylującym w granicach 6,5-8 l/100 km. Stosunkowo często można spotkać małą Toyotę z instalacją LPG. Jeśli właściciel dbał o regulację luzów zaworowych, to takie auto może obalać mity na temat problemów jakie, generują japońskie samochody z instalacjami gazowymi. W wielu publikacjach dotyczących tego modelu można natknąć się na informacje dotyczące diesla 1.5, występującego też pod maską poprzednika. Po pierwsze nie oferowane go w tej generacji w Europie, a po drugie wbrew obiegowej opinii nie był to silnik PSA znany z Citroenów i Peugeotów, montowany też np. w Nissanie Micra K11, a własna konstrukcja Toyoty. Tak samo jak silnik, bezproblemowy okazuje się układ napędowy. Czasami ciężko jest wrzucić bieg wsteczny, co jest raczej normą w Toyotach z lat 90. Sprzęgło jest identyczne jak w Corolli i kosztuje ok. 450 zł. Zaskakująco trwały jest układ wydechowy, w wielu autach jeszcze w pełni oryginalny.

Dziur się nie boiJak na japońskie auto mało problemów sprawia zawieszenie. Prosta belka z tyłu jest w zasadzie bezobsługowa. Z przodu delikatne stuki oznaczają zużyte gumy stabilizatora lub łączniki, czasami też sworznie wahaczy. Ze względu na gigantyczne wręcz przebiegi niektórych egzemplarzy wymiany mogą wymagać górne łożyska przednich kolumn resorujących, warto zweryfikować ich stan podczas wymiany amortyzatorów. Dobra reputacja może po latach okazać się wadą. Wiele aut jest skrajnie wyeksploatowanych, bo nie zawracano sobie głowy ich serwisowaniem. Oczywiście można znaleźć też takie, co do których ciężko mieć zastrzeżenia, ale właściciele niechętnie się ich pozbywają.

PodsumowanieTrudno jednoznacznie polecić ten model, mimo jego niezawodności. Żwawy silnik nie jest zbyt ekonomiczny, a przestronne wnętrze nie rekompensuje braków w wyposażeniu. Części zamienne są stosunkowo drogie.

Toyota Starlet (1996-1999)

Używana Toyota Starlet (1996-1999) - czytaj artykuł

Jednostka napędowa jest taka sama jak w Corolli, ale różni się osprzętem. Niestety spalanie jest tylko minimalnie mniejsze niż w większym modelu.Motor
Opinia o wysokiej trwałości sprawiła, że wiele egzemplarzy ponadprzeciętnie wyeksploatowano.Motor
Czasami hałasują górne łożyska McPhersona, zawieszenie jest trwałe, ale części drogie.Motor
Wzorowa ergonomia, ale wiek auta widać szczególnie po konsoli środkowej z suwakami do sterowania wentylacją. Plastiki są wysokiej jakości i nie wydają żadnych drażniących dźwięków.Motor
Lakier często matowieje, korozja nie atakuje nadmiernie, ale słabe są np. tylne nadkola.Motor
Znany z Corolli silnik zapewnia niezłą dynamikę. Napędzany paskiem rozrząd jest bezkolizyjny.Motor
Niezbyt duży bagażnik (226 l) ma nieregularny kształt. Dobrze, że oparcie kanapy jest dzielone.Motor
Z tyłu siedzi się wygodnie, ale w wersji 3d zajmowanie miejsc jest uciążliwe.Motor
Fotele są obszerne i nie męczą nawet w długiej trasie. Nie widać po nich nawet olbrzymiego przebiegu.Motor
Próżno szukać elektrycznej regulacji lusterek, wyposażenie było ubogie.Motor

Rafał Andrzejewski

Toyota Starlet: historia modelu

Odmiana pięciodrzwiowa jest zdecydowanie bardziej funkcjonalna. Niestety takie auta są rzadsze i wyraźnie droższe.Motor

1996: Premiera piątej generacji modelu. W Japonii dostępna też wersja turbo z silnikiem 1.3 o mocy 133 KM.1998: Lifting nadwozia.1999: Koniec produkcji, początek sprzedaży Yarisa.

Toyota Starlet: typowe usterki i problemy

  • Termostat - często nie działa poprawnie, zimą silnik może się nie nagrzewać.
  • Wycieki oleju - problemem może być uszczelniacz od strony skrzyni biegów, warto go zmienić profilaktycznie przy wymianie sprzęgła.
  • Falujące obroty - czasami przepustnica wymaga czyszczenia, w skrajnych przypadkach trzeba wymienić silniczek krokowy.
  • Wyjące skrzynie biegów wskutek niewymieniania oleju; trzeba to robić co 60 tys. km.

Dane techniczne: Toyota Starlet (1996-1999)

Wersja
1.3
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1332 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
75 KM
Maks. moment obrotowy
115 Nm
Osiągi
 
Prędkość maksymalna
170 km/h
Przysp. 0-100 km/h
11,5 s
Średnie zużycie paliwa w l/100 km
7