Używana Toyota Corolla IX generacji. Wady, zalety, polecane silniki
Pokonując kilka/kilkanaście kilometrów w ciągu dnia można rozważyć kupno samochodu w niskiej cenie, na przykład do 10 tysięcy złotych. Takie auto sprawdzi się przede wszystkim podczas dojazdów do pracy czy szkoły lub sklep, pod warunkiem, że jest nieskomplikowane, mało awaryjne i tanie w naprawach. Takim właśnie samochodem może być Toyota Corolla dziewiątej generacji. Co warto wiedzieć przed jej zakupem?
Spis treści:
- Tani samochód na dojazd do pracy. Szukamy auta do 10 tys. zł
- Używana Toyota Corolla IX (E12 - 2001-2007)
- Używana Toyota Corolla IX (E12) - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika (5-drzwiowy hatchback)
- Używana Toyota Corolla IX - typowe usterki, na co zwrócić uwagę?
- Używana Toyota Corolla IX - ceny na rynku
Tani samochód na dojazd do pracy. Szukamy auta do 10 tys. zł
Jeśli odległość od naszego miejsca pracy nie jest zbyt duża, możemy zdecydować się na zainwestowanie w samochód w stosunkowo niskiej cenie, np. do 10 tys. złotych (trzeba jednak pamiętać, by założyć sobie również cenę minimalną, ponieważ zmniejszy to ryzyko zakupu pozornie taniego auta, które w rzeczywistości okaże się prawdziwą skarbonką na kołach). Tani samochód może okazać się lepszy na dojazdy do pracy niż np. komunikacja miejska, która w zimie często jest spóźniona lub skuter, którego komfort użytkowania bywa niski. Czasem lepiej więc zainwestować kilka tysięcy, by cieszyć się w miarę bezawaryjnym autem, którym będziemy kręcić się wokół przysłowiowego komina.
Pokonując niewielkie przebiegi nie opłaca się szukać modeli z silnikiem Diesla, bo jego większy stopień skomplikowania oraz dłuższy czas potrzebny do osiągnięcia temperatury roboczej nie zostanie zrekompensowany na krótkim dystansie przez niższe zużycie paliwa. Odpadają też pojazdy z benzynowymi silnikami turbodoładowanymi - osprzęt turbosprężarki może w tak tanim aucie być już awaryjny i kosztowny w naprawie. Najlepszym wyborem byłby stosunkowo prosty konstrukcyjnie samochód, nie większy niż kompakt. Bardzo dobrym przykładem takiego auta jest Toyota Corolla dziewiątej generacji.
Używana Toyota Corolla IX (E12 - 2001-2007)
Toyota Corolla IX generacji to samochód, który rzadko kiedy trapią poważne awarie. Jej silniki benzynowe to konstrukcje wolnossące (poza topowym wariantem 1.8 wspomaganym przez kompresor), auto nadal wygląda w miarę współcześnie i może mieć wystarczające wyposażenie (klimatyzacja, komputer pokładowy, poduszki powietrzne, elektryczne szyby). Do dojazdów do pracy wystarczy już podstawowy silnik 1.4 VVT-i o mocy 97 KM, który był dostępny przez cały okres produkcji. Jego dynamika okazuje się wystarczająca, choć silnik jest dość anemiczny przy niskich obrotach. Minusem jest też duży hałas w kabinie wynikający m.in. z krótkiego zestopniowania poszczególnych biegów.
Do tego silnika nie polecamy raczej instalacji LPG, która ze względu na konieczność regulowania luzów zaworowych, może okazać się kłopotliwa, szczególnie, jeśli poprzedni właściciel o to nie dbał. Ergonomia kabiny okazuje się bardzo dobra, czytelność zegarów także. Co prawda Corolla nie jest tak przestronna jak np. VW Golf - nie ma też tak dużego bagażnika - ale dla jednej osoby będzie wystarczająca. Jeśli nie planujemy przewozić pasażerów można rozejrzeć się za 3-drzwiowym hatchbackiem. Podczas jazdy Corolla nie wywołuje niemal żadnych wrażeń - jest idealnym samochodem do spokojnego przemieszczania się z punktu A do B. To "zasługa" m.in. układu kierowniczego o słabym wyczuciu i miękko zestrojonego zawieszenia, które zapewnia niezły komfort jazdy.
Używana Toyota Corolla IX (E12) - wymiary nadwozia i pojemność bagażnika (5-drzwiowy hatchback)
- Dł./szer./wys.: 4180/1710/1470 mm
- Rozstaw osi: 2600 mm
- Pojemność bagażnika: 289/1190 l
Używana Toyota Corolla IX - typowe usterki, na co zwrócić uwagę?
W autach z pierwszych lat produkcji z silnikami benzynowymi mogło dochodzić do nadmiernej konsumpcji oleju, ale wraz z biegiem lat problem ten został zażegnany. Silnik 1.4 VVT-i ma rozrząd napędzany łańcuchem i jeśli tylko dbamy o regularne wymiany oleju nie powoduje on żadnych kłopotów. Jeśli natomiast słychać jego pracę (grzechotanie) to znak, że mogą wystąpić problemy.
Awaryjne bywają cewki zapłonowe i sonda lambda, korodują elementy podwozia. Za to zawieszenie okazuje się proste w naprawie (z tyłu mamy belkę skrętną, z przodu kolumny McPhersona), choć ceny części mogą być nieco wyższe niż w przypadku europejskich rywali. Największe problemy może wywołać skrzynia biegów, w której zużywają się łożyska, co najczęściej prowadzi do problemów z wrzuceniem trzeciego biegu (najczęściej przy redukcjach). Dość często przepalają się żarówki świateł mijania, a ich wymiana jest utrudniona (Corolla IX nie miała świateł do jazdy dziennej).
Używana Toyota Corolla IX - ceny na rynku
10 tysięcy złotych to kwota, która pozwala już szukać modeli po face liftingu, czyli od 2004 w górę w dobrze wyposażonej wersji Sol. Zdarzają się pojazdy pochodzące od pierwszych właścicieli, a przynajmniej kupione w polskich salonach. Większość egzemplarzy ma przebieg powyżej 200 tys. km.
Toyota Corolla IX - plusy:
- stosunkowo rzadko zdarzające się awarie
- ergonomia wnętrza na dobrym poziomie
- w cenie do 10 tys. zł można trafić na dobrze wyposażone egzemplarze (m.in. w automatyczną klimatyzację)
Toyota Corolla IX - minusy:
- "anemiczność" podstawowej jednostki napędowej przy niskich obrotach
- duży hałas w kabinie
- ceny części mogą być nieco wyższe w porównaniu z europejską konkurencją
Wersja
|
1.4 VVT-i
|
---|---|
Silnik
|
Benz., R4
|
Pojemność skokowa
|
1398 cm3
|
Moc maksymalna przy obrotach
|
97 KM przy 6000/min
|
Maksymalny moment obrotowy przy obrotach
|
130 Nm przy 4400/min
|
Masa własna/ładowność
|
1125/530 kg
|
Przyspieszenie 0-100 km/h
|
12,0 s
|
Prędkość maksymalna
|
185 km/h
|