Używana Toyota Avensis III (2008-)

Avensisa wybiera się z rozsądku - może niczym specjalnym nie zachwyca, ale też nie ma poważnych wad. Do tego łatwo go kupić - podaż aut na rynku wtórnym jest wyjątkowo duża.

Toyota Avensis III
Toyota Avensis IIIMotor

TOYOTA AVENSIS IIIw produkcji: od 2008 r.ceny: do 28 000 zł

Producent miał wiele do poprawienia, tworząc aktualną generację Avensisa. Drugie wcielenie tego modelu z lat 2003-2009 naruszyło reputację Toyoty jako auta w stu procentach niezawodnego. Jednak to już przeszłość: Avensis III rzeczywiście okazał się znacznie lepszy.

Problem w tym, że niedługo minie 10 lat od jego debiutu i nie bardzo widać następcę, co najbardziej martwi polski oddział Toyoty. W naszym kraju ten model sprzedaje się świetnie, co przekłada się na późniejszą dużą podaż na rynku wtórnym. Avensisa nietrudno kupić w dobrym stanie i z kompletną historią serwisową. Będzie miał zapewne przeszłość firmową, ale niekoniecznie oznacza to ubogie wyposażenie.

Avensis nie należy do najprzestronniejszych. Ma najmniejszy rozstaw osi w porównaniu z konkurencyjnymi Hondą Accord i Mazdą 6 oraz wnętrze węższe aż o 8 cm od kabiny w Maździe. Nie oznacza to, że jest ciasny, ale do klasowych liderów w rodzaju Skody Superb nie ma podejścia. Sporym atutem dla osób jeżdżących z tyłu jest płaska podłoga - tunel centralny udało się całkowicie wyeliminować.

Niestety, w odróżnieniu od 2 poprzednich generacji, aktualny Avensis nie występuje już jako 5-drzwiowy liftback.

Nie ma tu zbyt dużo miejsca – rywale są przestronniejsi. Mają też ładniejsze wykończenie. Na wyposażenie nie można narzekać – stosunkowo często pojawia się kamera cofania i nawigacja.Motor

Prosty, ale skuteczny

W podwoziu zastosowano prosty, ale skuteczny układ kolumn McPhersona z przodu i zawieszenie wielowahaczowe z tyłu. Konstrukcja taka jak w poprzedniku, ale zestrojenie wyraźnie lepsze: Avensis jest odpowiednio sztywny i nie pochyla się w długich łukach, można więc śmiało jechać nim w długą podróż po autostradzie. Przy okazji zawieszenie okazuje się trwałe, a jedyna usterka dotycząca podwozia to ściąganie w prawo w niektórych egzemplarzach - powód jest trudny do ustalenia.

Nadwozie zabezpieczono przed korozją, w tym szczególnie wrażliwe nadkola, które pokryto specjalną masą.

Kombi wydaje się niezbyt sztywne - przy przejeżdżaniu przez wyboje w autach z większym przebiegiem stuka tylna klapa. Nie jest to dowód przeszłości powypadkowej. Prędzej należy przyjrzeć się lakierowi - jeśli jest idealny i bez rys, to może wzbudzać podejrzenia, bo przy normalnej eksploatacji rysuje się szybko.

Wszystkie silniki benzynowe pochodzą z serii ZR. To inne jednostki niż w Avensisie II: żadna nie ma bezpośredniego wtrysku paliwa (nawet 2.0), a ponadto wyposażono je w hydrauliczną kompensację luzów zaworowych. Można więc zamontować LPG: w kombi mieści się aż 70-litrowa butla. Jednak ze względu na skomplikowane sterowanie silnikiem trzeba liczyć się z kosztem instalacji sięgającym 4000 zł.

Usterki w silnikach benzynowych należą do rzadkości. Po dużych przebiegach czasem trzeba wymienić łańcuch rozrządu i ewentualnie dolewać do litra oleju między wymianami.

Jednostki benzynowe dobrze współpracują z bezstopniową skrzynią biegów Multidrive S. Ta przekładnia też sprawuje się bez zarzutu, jednak zdecydowanie skłania do spokojnej jazdy.

fotele przódMotor
fotele tyłMotor
545 litrów to bardzo dobry wynik. Pod podłogą schowek, po bokach – kieszonki. Kanapę można położyć na płasko.Motor

Toyota z kawałkiem BMW

Do 2015 r. wszystkie diesle w Avensisie pochodziły z koncernu Toyoty: to dwulitrowa jednostka 2.0 D-4D i mocniejsza 2.2 D-4D/D-CAT. W 2010 r. przeprowadzono modernizację silnika 2.0 D-4D, zmniejszając jego moc o 2 KM, ale eliminując ryzyko usterek.

Ciekawostka: Toyota nie stosowała DPF-u w 2.0 D-4D aż do momentu, w którym stał się obowiązkowy - można więc mieć egzemplarz z 2010 r. bez filtra cząstek stałych.

Osiągi 2.0 nie zachwycają, ale spotyka się już egzemplarze, któ re przejechały 300 000 km bez żadnej awarii. Wcześniej potrafi "poddać się" skrzynia biegów, z tym że winę ponoszą użytkownicy, sądzący że olej w skrzyni nie podlega wymianie.

2.2 D-CAT zawsze ma filtr sadzy i jak na diesla, zdecydowanie zbyt dużo pali.

W 2015 r. wprowadzono diesle BMW: na razie zbyt świeże, by je oceniać

Avensis jest nieco droższy od Mazdy, ale zdecydowanie nie osiąga poziomu cenowego Hondy. To samochód rozsądny pod każdym względem - ma także najtańsze i najłatwiej dostępne części zamienne spośród opisywanych aut.

TOYOTA AVENSIS III KOMBI: dł.: 477 cm, szer.: 181 cm, wys.: 148 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 545-1610 lMotor
 
1.6 V-MATIC
1.8 V-MATIC
2.0 V-MATIC
1.6 D-4D
2.0 D-4D
2.0 D-4D
2.2 D-CAT
Lata produkcji
od 2008 r.
od 2008 r.
od 2008 r.
od 2015 r.
2010-2015
od 2015 r.
2008-2015
Oznaczenie silnika
1ZR-FAE
2ZR-FAE
3ZR-FAE
N47 (BMW)
1AD-FTV
N47 (BMW)
2AD-FHV
Silnik
benzynowy
benzynowy
benzynowy
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
1798 cm3
1987 cm3
1598 cm3
1998 cm3
1995 cm3
2231 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
R4/16
Moc maksymalna
132 KM/6400
147 KM/6400
152 KM/6200
112 KM/4000
124 KM/3600
143 KM/4000
177 KM/3600
Maksymalny moment obrotowy
160 Nm/4400
180 Nm/4000
196 Nm/4000
270 Nm/1750
310 Nm/1800
320 Nm/1750
400 Nm/2000
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
200 km/h
205 km/h
180 km/h
200 km/h
200 km/h
220 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
9,4 s
9,0 s
11,4 s
9,7 s
9,5 s
8,5 s
Średnie zużycie paliwa
6,5 l/100 km
6,5 l/100 km
6,9 l/100 km
4,1 l/100 km
5,4 l/100 km
4,5 l/100 km
5,8 l/100 km

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): WYPOSAŻENIE

W Polsce oferowano następujące wersje wyposażenia: Luna, Sol, Sol Plus i Prestige. Od 2015 r.: Active, Premium i Prestige. Bazowa odmiana ma plastikowe kołpaki. Sol ma skórzaną kierownicę, Sol Plus - biksenony i tempomat, a Prestige - seryjny 6,5-calowy ekran w konsoli i tapicerkę ze skóry (oraz "ekoskóry"). Najrzadziej spotyka się wersję Luna.

Uruchamianie przyciskiem: Sol Plus. Poniżej guzik hamulca pomocniczego.Motor
AFS: inteligentne oświetlenie. Reflektory mogą obracać się o 5-15 stopni.Motor

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): HISTORIA MODELU

2008: premiera rynkowa Avensisa III

2010: rozpoczęcie sprzedaży

2011: pierwszy lifting (jako model roku 2012), nowy diesel 2.0 D-4D

2015: kolejny lifting, diesle z BMW

Toyota Avensis po liftingu z 2015 r.Motor

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Zbyt mała sztywność nadwozia: drzwi i klapy postukują na zakrętach, czasem świeci się kontrolka otwartej klapy. Problem głównie w kombi.
NADWOZIE POWINNO BYĆ SZTYWNIEJSZE: w autach o większym przebiegu zdarza się postukiwanie na zakrętach.Motor
  • Nie działa elektryczny hamulec pomocniczy. Winna jest wilgoć dostająca się do modułu.
  • Zgrzytają biegi w dieslach: po dużym przebiegu i najczęściej jeśli ktoś nie wymieniał oleju w skrzyni biegów.
  • Ściąganie na prawo. Kwestia póki co nierozwiązana.
SILNIK D-CAT: problematyczny bywa skomplikowany system oczyszczania spalin z filtrem cząstek stałych.Motor

INNE, MNIEJ POWSZECHNE USTERKI

  • stukające klocki hamulcowe w zaciskach
  • awarie koła pasowego alternatora i rozciągnięcie łańcucha rozrządu w silnikach Variomatic
  • powierzchowna korozja

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): INNA WERSJA

TOYOTA AVENSIS III (2008-) SEDAN: dł.: 470 cm, szer.: 181 cm, wys.: 148 cm, rozstaw osi: 270 cm, pojemność bagażnika: 510 lMotor

UŻYWANA TOYOTA AVENSIS III (2008-): OCENA

4/5

Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 40/2017

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas