Używana Skoda Fabia I (1999-2007)

Używaną Fabię I można polecać w ciemno. Z uwagą należy jedynie wybierać odpowiednią wersję silnikową.

Po faceliftingu w 2004 roku samochód otrzymał nowe reflektory oraz nowe zderzaki.
Po faceliftingu w 2004 roku samochód otrzymał nowe reflektory oraz nowe zderzaki.Motor

Konkurencja w klasie używanych aut miejskich jest bardzo duża, ale jeśli ktoś ma wyjątkowo wysokie wymagania, wybór zawęzi się do kilku modeli. W tej doborowej grupie z pewnością znajduje się Skoda Fabia I. Jest starannie wykonana i funkcjonalna. Ma bardzo szeroką gamę silnikową i świetne zaplecze serwisowe. Dodatkową zaletą jest duża popularność na rynku wtórnym.

W porównaniu z poprzedniczką, Felicią, Fabia to zupełnie inna bajka. Uwagę zwraca staranne dopasowanie poszczególnych elementów nadwozia oraz duża sztywność. Nawet po najechaniu jednym kołem na wysoki krawężnik drzwi otwierają się bez najmniejszych problemów.

Powłoka lakiernicza jest niezła, ale ma dwa słabe punkty: w większości egzemplarzy wyciera się lakier pod uszczelkami drzwi, a w niektórych - głównie w kombi - koroduje tylna klapa. Na szczęście element ten można łatwo naprawić lub wymienić.

Pierwsza w salonach pojawiła się wersja hatchback. Kilka miesięcy później do gamy dołączyło kombi, a w 2001 roku wersja sedan. Samochód był modernizowany jeden raz - w 2004 roku.

Wnętrze jest wykonane starannie. Deska rozdzielcza nie skrzypi, ponieważ jest pojedynczym elementem wykonanym z miękkiego tworzywa. Na zdjęciu deska rozdzielcza Fabii po liftingu.Motor

WnętrzeWnętrze Fabii jest wystarczająco przestronne i starannie wykończone. Na jakość i materiały użyte do wykończenia wnętrza nie można narzekać. Cała górna część deski rozdzielczej jest wykonana z miękkiego materiału. Jakość tapicerek rośnie wraz z kolejnymi poziomami wyposażenia.

Poszczególne wersje wyposażenia Fabii oznaczono jako Classic, Comfort i Elegance. Standardowo każda z nich ma poduszkę powietrzną kierowcy, napinacze przednich pasów bezpieczeństwa o regulowanej wysokości, zaczepy mocowań ISOFIX, trzecie światło STOP, regulację lusterek zewnętrznych z miejsca kierowcy, immobiliser, wspomaganie kierownicy, obrotomierz, ogrzewaną tylną szybę z wycieraczką i spryskiwaczem, dzieloną tylną kanapę i instalację radiową z czterema głośnikami w drzwiach.

W modelu Comfort obok dwóch airbagów i wyposażenia przedstawionego powyżej znajdziemy także światła przeciwmgielne, fotel kierowcy o ustawianej wysokości, sterowane elektrycznie szyby drzwi przednich, gniazdo elektryczne w bagażniku, centralny zamek itp.

Z topowym Elegance związane są takie udogodnienia, jak: klimatyzacja, dodatkowe schowki i uchwyty na napoje, elektryczne szyby wszystkich drzwi, podgrzewane przednie siedzenia oraz czternastocalowe felgi ze stopów lekkich. Za dopłatą oferowano boczne poduszki powietrzne oraz układy kontroli trakcji.

Atutem Fabii jest wspomaganie kierownicy montowane standardowo we wszystkich modelach.

Silniki benzynowePodstawową jednostką napędową Fabii jest silnik benzynowy o pojemności 1397 cm3 i mocy 60 lub 68 KM. To stara jednostka, pamiętająca jeszcze czasy nie tylko modelu Favorit, ale także znacznie starszych modeli z silnikiem z tyłu. Trzeba jednak podkreślić, że przetrwała próbę czasu ze względu na fakt, że w chwili swojego debiutu była wyjątkowo nowoczesna, wykonana ze stopów lekkich, ekonomiczna, dość trwała i wystarczająco dynamiczna. Dziś jej główną zaletą jest niski koszt serwisowania.

Kolejny silnik 1.4 to już szesnastozaworowa konstrukcja Volkswagena. Występuje on w dwóch wersjach mocy: 75 oraz 101 KM. Należy traktować go jako jednostkę optymalną pod względem relacji osiągów do zużycia paliwa.

Najlepsze osiągi w benzynowej gamie gwarantuje elastyczny, trwały silnik 2.0 8V o mocy 115 KM. Idealnie nadaje się na dalsze trasy. W mieście zbyt dużo pali. Nieźle współpracuje z instalacjami gazowymi. W Polsce jest to jednak jednostka mało popularna.

Rolę najbardziej ekonomicznego silnika benzynowego pełni trzycylindrowy silnik 1.2 z sześcio- lub dwunastozaworową głowicą i łańcuchem rozrządu. Niestety pracuje niezbyt kulturalnie, a w trasie brakuje mu mocy. Oznaczenie HTP (High Torque Power) odnosi się raczej do wysokiego wskaźnika momentu z litra pojemności niż faktycznej elastyczności, która jest mizerna. Jednostka ta nie grzeszy także trwałością.

Silniki wysokoprężneWszystkie diesle pochodzą z zaplecza VW. Najtrwalszym z nich jest wolnossący 1.9 SDI. Polecamy go zarówno do miasta, jak też na dalsze trasy, choć oczywiście trzeba przyzwyczaić się do podróży prawym pasem. Z drugiej jednak strony -?jak już się rozpędzi, bez problemu utrzymuje prędkość rzędu 110-130 km/h, co wystarcza do sprawnego pokonywania autostrad podczas wakacyjnych wyjazdów.

Bardziej żwawy i równie ekonomiczny jest turbodoładowany silnik 1.4 TDI, ale pod względem kosztów serwisowania okazuje się wyraźnie droższy. Także charakterystyczny dźwięk trzech cylindrów nie wszystkim musi się podobać.

Najlepszą propozycją w gamie jest jednostka 1.9 TDI, która występuje w różnych wersjach. Najbardziej popularna jest odmiana o mocy 101 KM (bardzo ekonomiczna, ma przy tym dobre osiągi). Przy odrobinie szczęścia można trafić na mocniejszą (130 KM), którą ze względu na sportowe zacięcie oznaczono jako RS.

PodsumowaniePierwsza generacja Skody Fabii jest  autem wyjątkowo popularnym. Przekłada się to pozytywnie zarówno na jakość oferty rynkowej, jak też na zaopatrzenie w tanie części zamienne. Polecamy popularne wersje silnikowe 1.4 16V, 1.4 TDI, 1.9 SDI oraz 1.9 TDI. Żadna z nich  nie powinna sprawiać przykrych niespodzianek użytkownikom, choć opinią niezniszczalnej cieszy się tylko jedna z nich: wolnossąca wersja wysokoprężna - 1.9 SDI.

Skoda Fabia (1999-2007)

Używana Skoda Fabia I (1999-2007) - czytaj artykuł

Bagażnik hatchbacka ma pojemność 260 l i regularne kształty.Motor
Wnętrze jest wykonane starannie. Deska rozdzielcza nie skrzypi, ponieważ jest pojedynczym elementem wykonanym z miękkiego tworzywa. Na zdjęciu deska rozdzielcza Fabii po liftingu.Motor
Skoda Fabia to doskonała propozycja na rynku wtórnym. Ceny egzemplarzy po liftingu rozpoczynają się od ok. 15 tys. zł.Motor
Hatchback mierzy 396 cm długości, rozstaw osi wynosi 264 cm. Auto było produkowane wyłącznie jako pięciodrzwiowe.Motor
Po liftingu w 2004 roku samochód otrzymał nowe reflektory oraz nowe zderzaki. Zmiany nie były zatem rewolucyjne.Motor
Zużycie silentbloków w przednich wahaczach. Są tanie, ale ich wymiana – kłopotliwa.Motor
Deska rozdzielcza sprzed liftingu.Motor
Kombi: pojemność kufra 425 l. Po złożeniu foteli: 1225 litrów.Motor
Kombi ma identyczny rozstaw osi i długość jak sedan. Ze względu na relingi dachowe jest jednak o 1 cm wyższe (ma 145 cm).Motor
Sedan: bagażnik ma pojemność 440 l. Można złożyć tylne oparcia.Motor
Fotele są wygodne, niestety obicie łatwo się zużywa.Motor
Sedan ma identyczny rozstaw osi, ale jest dłuższy od hatchbacka o 26 cm (422 cm). Atutem jest pojemny bagażnik (440 l).Motor
W silnikach 1.9 TDI zużywają się przepływomierze. Objawem są pogorszone osiągi.Motor
W silnikach 1.2 zużywają się cewki zapłonowe. Objawem jest nierównomierna praca.Motor

Skoda Fabia: historia modelu

1999:  prezentacja modelu w wersji hatchback.2000:  prezentacja odmiany kombi.2001:  gamę uzupełnia sedan.2003:  prezentacja wersji RS.2004:  lifting modelu, odświeżenie gamy silnikowej. Wersję 1.9 SDI całkowicie zastępuje wprowadzony rok wcześniej 1.4 TDI.2007:  prezentacja nowej generacji modelu.

Skoda Fabia: typowe usterki

  • Awaria włącznika świateł stopu - psuje się praktycznie w każdym egzemplarzu po przebiegu 100 tys. km.
  • Silniki 1.4 MPi są podatne na przegrzewanie. Winą jest zużycie uszczelnień tulei cylindrowych, przez które "ucieka" płyn chłodzący (częsty problem po wymianie uszczelki pod głowicą).
  • Drobne nieszczelności układów napędowych.
  • Usterki łańcuchowego rozrządu w silnikach 1.2. Teoretycznie jest bezproblemowy, w praktyce sprawia kłopoty.

Skoda Fabia: plusy

  • Polecamy silniki SDI oraz TDI. Są oszczędne i trwałe.
  • Samochód bardzo pewnie się prowadzi.

Skoda Fabia: minusy

  • Nieszczelne uszczelki drzwi oraz wytarty lakier pod nimi.
  • Po kilku latach matowieją reflektory przednie.

Skoda Fabia: nadwozie i wnętrzeNadwozie jest prawidłowo zabezpieczone przed korozją. Użytkownicy żalą się jedynie na przeciętną jakość powłoki lakierniczej (wyciera się pod uszczelkami drzwi).Skoda Fabia: silnikiSzeroka gama jednostek napędowych. Każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Ze względu na wzorowe zaplecze serwisowe z żadną wersją nie będzie większych problemów.Skoda Fabia: zawieszenieOcenę obniża przekombinowana konstrukcja wahaczy przednich (utrudniona wymiana silentbloków). Wszystkie pozostałe elementy są trwałe i tanie w serwisowaniu.Skoda Fabia: koszty serwisowaniaKoszty serwisowania należą do najniższych na rynku. Wynika to z bardzo szerokiej sieci warsztatów, które konkurują ze sobą, a także z dużej podaży części zamiennych.

Wersja
1.2 HTP
1.2 HTP
1.4 MPI
1.4 16V
2.0
1.4 TDI
1.9 SDI
1.9 TDI
1.9 TDI
Silnik
benz.
benz.
benz.
benz.
benz.
t. diesel
diesel
t. diesel
t. diesel
Pojemność skokowa
1198 cm3
1198 cm3
1397 cm3
1390 cm3
1984 cm3
1422 cm3
1896 cm3
1896 cm3
1896 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/6
R3/12
R4/8
R4/16
R4/8
R3/6
R4/8
R4/8
R4/8
Moc maksymalna
54 KM
64 KM
68 KM
101 KM
115 KM
75 KM
64 KM
101 KM
130 KM
Maks. moment obrotowy
106 Nm
112 Nm
120 Nm
126 Nm
170 Nm
195 Nm
125 Nm
240 Nm
310 Nm
Osiągi
 
Prędkość maksymalna
151 km/h
160 km/h
162 km/h
185 km/h
195 km/h
168 km/h
154 km/h
185 km/h
204 km/h
Przysp. 0-100 km/h
18,4 s
15,9 s
15,4 s
11,5 s
9,9 s
14,2 s
18,6 s
11,5 s
9,6 s
Średnie zużycie paliwa
(l/100 km)
5,9
5,9
7,0
7,1
7,8
4,4
4,8
4,9
5,6

Jacek Ambrozik

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas