Używana Mazda 5 CR (2005-2010)
W teorii Mazda 5 to najlepszy minivan na rynku. Ma japońskie pochodzenie‚ przesuwne drzwi i bogate wyposażenie seryjne. Praktyka jednak w tym przypadku rozmija się z teorią.
Bardzo bliski seryjnej produkcji koncept MX-Flexa z 2004 r. zapowiadał‚ że nowy minivan Mazdy pójdzie w zupełnie innym kierunku niż poprzedzający go model Premacy. Chodziło oczywiście o przesuwne drzwi z obu stron nadwozia - 10 lat temu tego rozwiązania nie oferował żaden kompaktowy minivan.
Gotową do sprzedaży Mazdę 5 pokazano w 2005 r. Zbudowano ją na platformie Forda oznaczonej C1‚ czyli tej samej‚ z której korzysta konkurencyjny Focus C-Max. Oprócz płyty podłogowej‚ Mazdę 5 i C-Maxa łączą też silniki benzynowe 1.8 i 2.0.
Są podobne‚ ale nie identyczne
Najważniejsze pytanie brzmi: czy Mazda 5 faktycznie jest tak funkcjonalna‚ jak obiecuje? Na pewno 70-centymetrowy otwór‚ który powstaje po maksymalnym odsunięciu drzwi‚ zasługuje na uznanie. Podłoga w tylnej części pojazdu jest równa z progiem‚ położona nieco wyżej niż z przodu‚ co też ułatwia wsiadanie. Do przesuwania drzwi nie trzeba nadmiernej siły.
Rodzina 4+2
Fotele II rzędu odchylają się‚ żeby pasażerowie mogli dostać się do trzeciego‚ mającego postać niewielkiej kanapy mieszczącej dwie osoby. Przeznaczonej raczej dla dzieci‚ ponieważ dorosłe osoby siedzą tam z kolanami pod brodą. Z drugiej strony - wożenie dzieci na tych miejscach też jest dyskusyjne‚ ponieważ są najbardziej narażone na obrażenia w przypadku uderzenia z tyłu.
W drugim rzędzie środkowe miejsce ma mniejszą szerokość niż dwa zewnętrzne. Realną zdolność przewozową Mazdy 5 trzeba ocenić jako 4 dorosłych i 2 dzieci.
Jeśli chodzi o przewóz bagażu: fotele III rzędu chowają się na płasko w podłodze bagażnika (każdy można złożyć oddzielnie)‚ a pod fotelami II rzędu umieszczono schowki. Schowek na drobiazgi znajdziemy też pod podłogą bagażnika.
Najczęstsze skargi na wnętrze dotyczą słabego wyciszenia. Niedokładny montaż uszczelek powoduje‚ że powyżej 90 km/h w kabinie słychać trudny do zniesienia szum. Można poradzić sobie z tym we własnym zakresie‚ regulując położenie drzwi przesuwnych na prowadnicy.
Co jeszcze hałasuje?
Zawieszenie - w nim najczęściej "poddają się" tylne amortyzatory. Oraz tylne opony‚ które nierównomiernie się zużywają (ząbkują) i zaczynają szumieć. Niektórzy narzekają też na fatalną jakość wygłuszenia ściany grodziowej po stronie silnika.
Podstawowe źródło napędu Mazdy 5 to benzynowy silnik 1.8 MZR. W Europie mocniejsza odmiana miała dwa litry i opcjonalną skrzynię automatyczną. Amerykańskie Mazdy 5 korzystają z silnika 2.3 (4-cylindrowego). Wszystkie te silniki mają łańcuch rozrządu. 2.3 najlepiej znosi zasilanie gazem - w 1.8 i 2.0 jest to możliwe‚ ale trzeba się liczyć z koniecznością regulacji zaworów po ok. 50 tys. km na LPG. Butlę najczęściej montuje się w miejscu powstałym po wyjęciu trzeciego rzędu siedzeń.
Diesle: za i przeciw
Najpopularniejsze w "piątce" są diesle. Oba mają pojemność 2‚0 i pasek rozrządu napędzający pojedynczy wałek‚ oraz wtrysk common rail. Mocniejsza odmiana 143 KM - także filtr cząstek stałych. Diesle budzą kontrowersje: jedni są zadowoleni z niskiego spalania‚ drudzy narzekają na skokowe przyspieszenie w jeździe miejskiej.
Jest też grupa zrozpaczonych‚ którym ten silnik zatarł się przez wadę smarowania - problem jest opisywany na forach Mazdy (mazdaspeed.pl).
Warto też zaznaczyć‚ że diesel prowadzi się inaczej niż wersje benzynowe‚ bo ma hydrauliczne wspomaganie kierownicy. W odmianie benzynowej jest ono elektryczne.
Diesle występowały tylko z manualną skrzynią biegów. Od liftingu (2008 r.) miała 6 przełożeń. Diesla polecamy tylko tym‚ którzy będą jeździć nim w trasie‚ w przeciwnym razie nieusuwalnym problemem będzie rozcieńczanie oleju przez paliwo‚ pojawiające się w trakcie wypalania zawartości filtra sadzy.
Czego nie kupować?
Wczesne egzemplarze rdzewieją - z zewnątrz widać bąble na tylnych nadkolach‚ ale zdarza się‚ że rdzawe wykwity widać też na podłodze. Po każdej zimie rdza przyspiesza. Odradzamy też samochody tańsze niż 20 tys. zł. W Niemczech średnia cena Mazdy 5 z roku 2006 to 6500 euro‚ czyli 27 000 zł. W Polsce - 22 000 zł. Uczulamy na ten fakt‚ ponieważ "piątki" nie oferowano w Polsce i (prawie) wszystkie auta są sprowadzone.
Minivan ma być praktyczny i to założenie Mazda 5 spełnia. Ale trzeba być świadomym jej słabości - korozji‚ nietrwałego tylnego zawieszenia czy usterek silników Diesla. Na szczęście dotyczą one głównie aut sprzed liftingu. Podstawowy problem to sytuacja rynkowa: w ofercie są tylko auta sprowadzone‚ w stanie nieznanym‚ kupione na handel.
2004: model koncepcyjny MX-Flexa
2005: pierwsza generacja Mazdy 5
2007: pod koniec roku lifting (na rok modelowy 2008)‚ dodanie seryjnej skrzyni 6-biegowej
2010: druga generacja Mazdy 5
2015: zakończenie produkcji‚ następcy nie będzie
+ przesuwne drzwi podnoszą praktyczność;
+ benzynowe wersje są niezawodne;
+ fotele trzeciego rzędu po schowaniu nie ograniczają pojemności bagażnika;
+ stabilne prowadzenie jak na tak wysokie auto;
+ staranne wykończenie.
- wysoki poziom hałasu;
- za słabe zabezpieczenie antykorozyjne;
- wczesne diesle miewają poważne i kosztowne w usuwaniu przypadłości;
- środkowe miejsce w drugim rzędzie jest zbyt wąskie.
- Korozja: zaczyna się na tylnych nadkolach‚ potem przenosi się na całą tylną część pojazdu‚ w ekstremalnym przypadku także na podłogę;
- Nietrwałe tylne zawieszenie: niepokojąco często trzeba wymieniać amortyzatory.
- Nierównomierne zużycie tylnych opon‚ tzw. ząbkowanie.
- Usterki silników Diesla: najpoważniejsza z nich to niedrożne sitko pompy oleju. Grozi zatarciem. Powtarzają się nieszczelności podkładek pod wtryskiwaczami‚ a po dużym przebiegu wyciera się wałek rozrządu.
- Huk w kabinie: drzwi nie przylegają do nadwozia. Uszkadza się też wygłuszenie grodzi.