Mają 10 lat i mało palą. Auta, które nie zrujnują portfela na Orlenie
Niemiecki automobilklub ADAC podsumował 20 lat badań dotyczących zużycia paliwa i emisji spalin poszczególnych modeli samochodów. W ramach tzw. Eco Testu ADAC niemieccy specjaliści przetestowali do tej pory ponad 2500 pojazdów. Warto pochylić się nad wynikami, bo w dobie wysokiej inflacji posiadanie oszczędnego samochodu może być zbawienne dla rodzinnego budżetu.
Eco Testy przeprowadzane są od 20 lat w centrum technologicznym ADAC w niemieckim Landsberg am Lech. Samochody badane są na specjalnym stanowisku testowym (hamownia), ale - w przeciwieństwie do cyklu pomiarowego WLTP - test przeprowadzany przez ADAC imituje też jazdę w warunkach autostradowych. Aparatura pomiarowa dokładnie bada emisję CO2, tlenków azotu czy cząstek stałych. Z perspektywy przeciętnego kierowcy ważniejsze są jednak wyniki zużycia paliwa.
Które z samochodów z ostatnich dwudziestu lat pochwalić się mogą najniższym spalaniem?
Zanim skupimy się na wynikach warto zdawać sobie sprawę, jak gigantyczne zmiany zaszły w konstrukcji pojazdów przez ostatnie dwadzieścia lat.
Jeszcze w 2003 roku średnia masa testowanych przez ADAC pojazdów wynosiła 1414 kg, a przeciętny samochód napędzany był silnikiem o mocy 130 KM.
Dziś, gdy na rynku spotkamy liczną reprezentację aut elektrycznych, średnia masa testowanego pojazdy wynosi już 1711 kg, a średnia moc - uwaga - 208 KM.
Niekwestionowanym liderem tego zestawienia jest Toyota, która od wielu lat rozwija technologię napędu hybrydowego. W pierwszej piątce najoszczędniejszych zdaniem ADAC samochodów z silnikami benzynowymi znajdziemy aż cztery hybrydy japońskiego producenta.
- Toyota Prius 1.8 Hybrid (3. generacja, rocznik 2016) - średnie zużycie paliwa: 4,1 l/100 km
- Toyota Corolla 1.8 Hybrid (rocznik 2019) - średnie zużycie paliwa: 4,6 l/100 km
- Suzuki Celerio 1.0 Eco+ (rocznik 2016) - średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
- Toyota Prius 1.8 Hybrid (4. Generacja, rocznik 2019) - średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
- Toyota Yaris 1.5 Hybrid (roczniki 2016,2018) - średnie zużycie paliwa: 4,8 l/100 km
Wyniki pomiarów ADAC potwierdzają, że ponad 17 milionów samochodów hybrydowych sprzedanych przez Toyotę nie jest przypadkiem. Jedynie leciutkie Suzuki Celerio było w stanie nawiązać walkę z autami hybrydowymi, ale trudno porównywać niewielki pojazd segmentu A do Priusa czy Corolli.
Ciekawie prezentuje się też zestawienie najoszczędniejszych samochodów z silnikami wysokoprężnymi. W pierwszej piątce nie znajdziemy ani jednego samochodu "made in Germany".
- Mazda 2 SKYACTIV-D 105 (rocznik 2016) - spalanie: 4,1 l/100 km
- Hyundai i20 1.1 CRDi (rocznik 2016) - spalanie: 4,3 l/100 km
- Peugeot 208 BlueHDi 100 (rocznik 2016) - spalanie: 4,3 l/100 km
- Mazda 3 SKYACTIV-D 105 (rocznik 2017) - spalanie: 4,5 l/100 km
- Ford Fiesta 1.5 TDCi (rocznik 2018) - spalanie: 4,5 l/100 km
Problemy niemieckich producentów w nadążeniu za światową czołówką zdradza również zestawienie pięciu najoszczędniejszych samochodów elektrycznych. Jedynym niemieckim elektrykiem w czołówce, który był w stanie nawiązać walkę z koreańską konkurencją, jest mikroskopijny Volkswagen e-up!
- Hyundai IONIQ Elektro 28 kWh (rocznik 2017) - zużycie energii: 14,7 kWh/100 km
- Hyundai IONIQ 6 77,4 kWh 2WD (rocznik 2023) - zużycie energii: 15,5 kWh/100 km
- Hyundai IONIQ Elektro 38,3 kWh (rocznik 2020) - zużycie energii: 16,3 kWh/100 km
- Hyundai Kona Elektro 64 kWh (rocznik 2021) - zużycie energii: 16,7 kWh/100 km
- VW e-up! (rocznik 2020) - zużycie energii: 16,7 kWh/100 km
W piątce najoszczędniejszych aut z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi królują pojazdy w wieku 5-8 lat, które na rynku wtórnym wciąż wyceniane są często na ponad 50 tys. zł. Na szczęście, osoby dysponujące skromniejszym budżetem również znajdą w ogłoszeniach coś dla siebie.
Dobrym przykładem jest np. Renault Clio rocznik 2002 z wysokoprężnym silnikiem 1,5 l dCi, które w teście ADAC osiągnęło spalanie 4,5 l/100 km. Oczywiście znalezienie takiego samochodu w dobrym stanie nie będzie łatwe, ale jednostka 1,5 dCi przez długi czas pozostawała w ofercie Renault, a jej młodsze odmiany uchodzą już za całkiem trwałe.
Niezłym wyborem zdaje się też np. Opel Corsa 1,3 l CDTI. Auto z 2006 roku uzyskało w teście ADAC średni wynik na poziomie 4,9 l/100 km. Niewielki apetyt tej jednostki napędowej potwierdza też wynik Lancii Ypsilon 1,3 jtd Multijet 16V, która już w 2003 roku uzyskała średni rezultat na poziomie 4,8 l/100 km, czy Fiata Pandy 1.3 JTD Multijet 16V (średni wynik 4,6 l/100 w 2004 roku).
Szukając oszczędnego auta warto też zwrócić uwagę chociażby na Peugeota 207 z wysokoprężnym 1,6 l HDI o mocy 90 KM (średnie spalanie 4,3 l/100 w teście z 2006 roku) czy np. Volvo V50 1.6D DRIVe 109 KM (średnie zużycie w teście 4,7 l/100 km w 2009 roku). Niewielkim spalaniem i kosztami eksploatacji pochwalić się też może Toyota Yaris 1,4 l D-4D (4,7 l /100 km wg testu z 2006 roku).
Zwolennicy samochodów benzynowych powinni za to zwrócić uwagę np. na:
- Mitsubishi Space Star 1.0 ClearTec - średnie spalanie w teście 4,4 l/100 km w 2013 roku
- Suzuki Alto 1.0 Comfort - średnie spalanie w teście 5,2 l/100 km w 2009 roku
- Volkswagena up! 1.0 - średnie spalanie w teście 5,2 l/100 km w 2011 roku
- Fiata 500 0,9l 8V TwinAir start&stop - średnie spalanie w teście 5,2 l/100 km w 2011 roku.