Dobre i złe silniki trzycylindrowe

1.0 EcoBoost Forda (pośrodku) to jeden z najbardziej udanych silników 3-cylindrowych. Z lewej - 1.0 MPI/TSI grupy VW, z prawej - 1.0 VVT-i Toyoty - oba również godne polecenia.
1.0 EcoBoost Forda (pośrodku) to jeden z najbardziej udanych silników 3-cylindrowych. Z lewej - 1.0 MPI/TSI grupy VW, z prawej - 1.0 VVT-i Toyoty - oba również godne polecenia.Motor

    DOBRE I ZŁE WERSJE POPULARNYCH SILNIKÓW 3-CYLINDROWYCH

    1.1 CRDi (Hyundai/Kia)

    • Plusy to rozrząd napędzany łańcuchem, symboliczne spalanie i turbosprężarka o zmiennej geometrii (w wersji 75 KM), która zapewnia dobrą reakcję na gaz. Silnik ma jednak przeciętną kulturę pracy.
    • Historię auta warto prześwietlić. Silnik 1.1 CRDi często wybierały floty intensywnie eksploatujące pojazdy.
    • Zawodne elementy to turbo i zawory EGR. 
    Hyundai i20 II
    Hyundai i20 IIMotor

    0.9 TCe (Renault)

    • Podczas codziennej jazdy dokucza niedostatek momentu obrotowego poniżej 1700 obr./min.
    • Zużycie paliwa jest wyraźnie skorelowane ze stylem jazdy - w cyklu miejskim może wynosić zarówno 6, jak i 9 l/100 km.
    • Słabym elementem napędu są skrzynie biegów - mało precyzyjne i z niezbyt trwałymi łożyskami.
    Renault Clio IV
    Renault Clio IVMotor

    1.2 VTi/PureTech (PSA) - POLECAMY

    • Uchodzi za najlepszy z 3-cylindrowych silników, łączy ekonomię z dynamiką i kulturą pracy.
    • Dotychczasowe problemy z silnikiem ograniczały się do osprzętu - turbosprężarki, świec czy błędów zgłaszanych przez elektronikę.
    Peugeot 308 II
    Peugeot 308 IIMotor

    0.6-1.0 (Smart)

    • Smart I był oferowany z podatnymi na przegrzanie benzynowymi jednostkami 0.6/0.7 turbo, które po ok. 120 tys. km wymagają kapitalnego remontu (ok. 3000 zł).
    • Dwukrotnie większe przebiegi osiąga turbodiesel 0.8 cdi. Był on również montowany do Smarta II, który otrzymał solidniejsze silniki benzynowe 1.0 (w wersjach 61/71 KM bez doładowania; 84, 98 i 102 KM z turbosprężarką). Jeżeli coś się psuje, to głównie osprzęt - układ chłodzenia czy system EGR.
    Smart
    SmartMotor

    1.0 MPI/TSI (grupa VW) - POLECAMY

    • Na razie nie ma doniesień o usterkach czy nadmiernym spalaniu oleju (przebiegi 1.0 TSI zbliżają się do 100 tys. km, a 1.0 MPI - przekroczyły 200 tys. km).
    • Najsłabszym elementem napędu okazały się skrzynie łączone z silnikiem 1.0 MPI - nierzadko naprawy wykonywano już w okresie gwarancyjnym.
    Volkswagen Up!
    Volkswagen Up!Motor

    1.0 Ecotec (Opel) - ODRADZAMY

    • Najmniejszy silnik Opla ma podatny na rozciąganie łańcuch rozrządu.
    • Niska kultura pracy, a spalanie niczym w żwawszym 1.2 - zakup wersji 1.0 nie ma więc sensu, jeżeli cena auta nie jest okazyjna.
    • Silnika nie należy mylić z 1.0 Turbo (90-115 KM; od 2014 r.) - rzadkim na rynku wtórnym.
    Opel Agila
    Opel AgilaMotor

    1.5 TwinPower Turbo (BMW)

    • Benzynowe silniki B38 z początku produkcji miały problem panewkami - wymieniano je w ramach akcji serwisowej lub montowano... nowy silnik.
    • Pojawiają się pierwsze doniesienia o zużyciu oleju.
    • W dieslach B37 możliwe są problemy z układem recyrkulacji spalin.
    BMW serii 2 Active Tourer
    BMW serii 2 Active TourerMotor

    1.0 (Hyundai/Kia)

    • Silnik należący do rodziny Kappa II ma rozrząd napędzany łańcuchem i nie sprawia większych problemów.
    • Wibracje i natężenie hałasu udało się utrzymać na bardzo przyzwoitym poziomie.
    Kia Picanto II
    Kia Picanto IIMotor

    1.2 (Nissan)

    • Silnik HR12 miał dwie wersje - wolnossącą z pośrednim wtryskiem (80 KM, 110 Nm) oraz 1.2 DIG-S z kompresorem i bezpośrednim wtryskiem (98 KM, 142 Nm).
    • Obie wersje są trwałe. Kierowcy najczęściej narzekają na szybko zużywające się sprzęgło.
    Nissan Micra K13
    Nissan Micra K13Motor

    1.0 EcoBoost (Ford) - POLECAMY

    • Dostępny od 2012 r. silnik dobrze zniósł próbę czasu - mechanicy mają pozytywne zdanie o jednostce, co potwierdzają przebiegi coraz częściej przekraczające 200 tys. km.
    • Problematyczny jest układ chłodzenia - zdarzało się, że wycieki doprowadzały do przegrzania i poważnego uszkodzenia jednostki. Podatny na pękanie przewód cieczy został poprawiony w 2013 r., a w wyprodukowanych autach poddany akcji serwisowej.
    Ford Focus III
    Ford Focus IIIMotor

    1.2/1.4 TDI (grupa VW)

    • Silnik 1.4 TDI powstał w wyniku odcięcia jednego cylindra od cenionego za trwałość i niskie zużycie paliwa 1.9 TDI.
    • 3 cylindry w połączeniu z pompowtryskiwaczami ograniczają kulturę pracy (hałas i wibracje). Spora turbodziura.
    • 1.4 TDI nie ma dwumasowego koła zamachowego, ale wersje o mocy 80 i 90 KM otrzymywały turbo o zmiennej geometrii.
    • Przy wysokich przebiegach mogą pojawić się luzy na wale korbowym.
    • Z dystansem należy podejść do Audi A2 i VW Lupo z silnikiem 1.2 TDI PD. Został zbudowany, by uzyskać rekordowo niskie zużycie paliwa (3 l/100 km). Zarówno auta, jak i silnik mają specyficzną konstrukcję, co może utrudniać naprawy (trudniej np. o używane części).
    • Standardową konstrukcję mają natomiast modele z jednostką 1.2 TDI CR (dostępną od 2009 r. w Fabii, Ibizie, Polo, Roomsterze). Silnik (podobnie jak 1.4 TDI CR; od 2014 r.) powstał w wyniku pozbawienia cylindra trwałego diesla 1.6 TDI CR.
    Volkswagen Fox
    Volkswagen FoxMotor

    1.2 HTP (grupa VW) - ODRADZAMY

    • Największym problemem jest podatny na rozciąganie łańcuch rozrządu.
    • Po 200 tys. km może wzrosnąć spalanie oleju.
    • Dynamiką i kulturą pracy odstaje od 1.4 16V, a mniej paliwa zużywa tylko przy bardzo delikatnym traktowaniu pedału gazu.
    • Przed zakupem auta warto sprawdzić kompresję. Niska może być skutkiem wypalenia gniazd zaworowych (konieczna naprawa głowicy) - awaria dotyka też aut bez instalacji LPG.
    Skoda Fabia I
    Skoda Fabia IMotor

    1.0 VVT-i (Toyota) - POLECAMY

    • Opracowany przez Toyotę silnik z łańcuchem rozrządu oraz hydrauliczną kompensacją luzów zaworowych pracuje z charakterystycznym warkotem i wibracjami, ale jest bardzo oszczędny i niezawodny.
    • Przy wyższych przebiegach możliwe są wycieki z okolic pompy płynu chłodzącego.
    • Największym mankamentem zespołu napędowego są skrzynie - manualne zgrzytają, zautomatyzowane są powolne, sposób ich działania przyspiesza zużycie tarczy sprzęgła, a siłowniki obsługujące skrzynię mogą ulec awarii.
    Toyota iQ
    Toyota iQMotor