Brytyjczycy wybrali najlepszą markę. Nie zgadniesz, kto wygrał!
Skoda, Suzuki i Kia. Te trzy marki uzyskały najlepsze wyniki w badaniu satysfakcji brytyjskich klientów przeprowadzonym niedawno przez J.D. Power.
W ankiecie składającej się z kilkudziesięciu pytań dotyczących codziennej eksploatacji pojazdu wzięło udział przeszło 13 tysięcy brytyjskich kierowców. Pytania podzielone były na kilka kategorii dotyczących m.in. poszczególnych układów samochodu (napędowy, hamulcowy, zawieszenie itd.) oraz eksploatacji innych elementów wyposażenia, jak np. systemy multimedialne. W badaniu brali udział właściciele aut, których wiek nie przekraczał 36 miesięcy.
Za najmniej usterkową markę Brytyjczycy uznali Skodę. W samochodach z Mlada Boleslav zanotowano statystycznie 62 problemy na 100 wyprodukowanych aut. Za czeską marką - z wynikiem 79 usterek na 100 pojazdów - uplasowało się Suzuki. Ostatnie miejsce na podium przypadło Kii. W autach koreańskiego producenta zanotowano statystycznie 80 problemów na 100 wyprodukowanych egzemplarzy. W pierwszej piątce znalazły się jeszcze kolejno: 4. Vauxhall (Opel) i 5. Peugeot. Do czołowej dziesiątki weszły również: 6. Volkswagen, 7. Ford, 8. Seat, 9. Toyota i 10. Nissan. Średnia dla całego badania wyniosła 113 problemów na 100 samochodów.
Co ciekawe, aż dwa z ostatnich trzech miejsc listy, zajmują marki premium. Za trzecią - najbardziej usterkową - markę uznano... Audi. W samochodach z Ingolstadt notowano średnio aż 170 problemów na 100 wyprodukowanych aut. Drugie miejsce od końca zajęła Dacia (174 usterki na 100 aut). Niechlubnym rekordzistą - z wynikiem 197 problemów na 100 wyprodukowanych pojazdów - została marka Land Rover.
Dalekie miejsca marek premium łatwo wytłumaczyć. Większość ze zgłaszanych problemów dotyczyła błahostek, jak np. problemy z działaniem systemu multimedialnego czy komunikacji bluetooth. W pojazdach marek premium, które - z reguły - pochwalić się mogą lepszym wyposażeniem, większa liczba tego typu "usterek" jest więc zjawiskiem naturalnym. Poważne zastrzeżenia dotyczące pracy kluczowych dla mobilności elementów (układ napędowy, hamulce itd.) dotyczyły jedynie niewielkiego procenta pojazdów. W tym kontekście niezbyt dobrze wypada Dacia. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że na brytyjskim rynku pojazdy rumuńskiej marki sprzedawane są najczęściej z kompletnym wyposażeniem opcjonalnym.
Badania pozwoliło też wyłonić liderów w poszczególnych segmentach rynku. Najlepszym samochodem miejskim uznano Kię Picanto. Najmniej usterkowym autem klasy B okrzyknięto Skodę Fabię. Najlepszym kompaktem została Toyota Auris, a najmniej problematycznym kompaktowym SUVem - Skoda Yeti. W kategorii samochodów premium zwyciężył Mercedes klasy E. Najlepszym autem segmentu D uznano Vauxhalla (Opla) Insignię. W kategorii niedużych MPV zwyciężył Ford B-MAX.
Paweł Rygas