Renault Laguna 2.0 dCi - test długodystansowy

Podsumowanie testu na dystansie 50 tys. kilometrów.

Auto Moto

Dobiegł końca test Renault Laguny Grandtour 2.0 dCi (150 KM) na dystansie 50 tys. km. Autem pokonaliśmy 49 618 km i w tym czasie nie uległo ono awarii, która by je unieruchomiła. Zepsuły się jedynie drobiazgi (patrz ramka "Funkcjonalność" - poniżej).

W ASO byliśmy trzy razy. Dwie wizyty dotyczyły sezonowej wymiany opon. Trzecia - przeglądu gwarancyjnego. W Lagunie odbywają się one rzadko - co 30 tys. km lub co 2 lata. W tym przypadku zadecydował przebieg. Za przegląd zapłaciliśmy 2400 zł, w tym 1050 zł za obowiązkowe czynności serwisowe. Pozostałe 1350 zł wydaliśmy na klocki hamulcowe, prostowanie skrzywionej felgi i komplet piór wycieraczek.

Warto bliżej przyjrzeć się zużyciu paliwa. W całym teście średnie zużycie wyniosło 7,4 l/100 km. To aż o 2,2 l więcej od obiecywanego przez producenta. Należy jednak pamiętać, że Laguną - najczęściej dynamicznie - jeździło kilkunastu kierowców, a auto często podróżowało obciążone. Przy spokojnej jeździe zużycie paliwa można łatwo obniżyć. Jakiś czas temu, w naszym porównaniu 9 aut klasy średniej Laguna z tym samym silnikiem zużyła 6,2 l/100 km.

Funkcjonalność

Laguna Grandtour ma 510-litrowy bagażnik. Duży, ale konkurencja oferuje więcej (np. Passat: 603 l). Za to po stronie plusów Renault zapisaliśmy nieskomplikowaną obsługę (np. proste składanie siedzeń) oraz regularny kształt przestrzeni ładunkowej. Uwaga! Podczas testu spadła linka cięgna z rączki do składania siedzeń, odpadła także zaślepka haczyka mocowania siatki oddzielającej bagażnik od kabiny. Wniosek? Z tym autem należy obchodzić się delikatnie.

Uszkodzeniu uległ system składania siedzeń.Auto Moto
Odpadła zaślepka zaczepu siatki bagażnika.Auto Moto

Systemy multimedialne

Nawigacja TomTom

Renault Laguna w testowanej wersji Bose Edition jest standardowo wyposażone w opracowana z firmą TomTom, zintegrowaną nawigację. Sterujemy nią przyciskami i dżojstikiem, które zamontowano na konsoli między fotelami. Znalezienie jakichkolwiek ustawień i funkcji nie stwarza żadnych problemów - obsługa jest prosta i logiczna.

Audio i Bluetooth

Ustawianie radia, sterowanie podłączonym iPodem, MP3 czy telefonem (połączonym przez Bluetooth) - nawet po długim czasie spędzonym w aucie tych czynności nie wykonuje się intuicyjnie.

Silink - pomiary na hamowni

Minimalne różnice

Moc i moment silnika zbadaliśmy na hamowni przy przebiegu 47 345 km. Wyniki, które udało nam się uzyskać, tylko minimalnie ustępowały tym podawanym przez producenta. Odchylenia mieściły się w granicach tolerancji.

Silnik: turbodiesel, R4, 16V, 1995 cm3, Common RailDane fabryczne: moc 150 KM/4000/min, maks. moment obr. 340 Nm/2000/minDane z hamowni: moc 147 KM/3992/min, maks. moment obr. 327 Nm/2550/min

Przyspieszenia/hamowania

Na koniec gorzej

W większości przypadków wyniki na końcu testu były gorsze od tych początkowych. Za każdym razem jednak do 100 km/h Laguna przyspieszała lepiej niż podaje producent (10,0 s).

 
pomiary na początku testu
pomiary na końcu testu
0-20/40 km/h
1,0/2,3 s
1,0/2,4 s
0-60/80 km/h
4,1/6,3 s
4,1/6,4 s
0-100 km/h
9,2 s
9,7 s
0-120/140 km/h
13,4/18,4 s
13,7/19,7 s
60-100 km/h (IV/V b.)
7,2/12,2 s
7,3/11,9 s
80-120 km/h (V/VI b.)
10,1/13,7 s
10,4/14,1 s
100-0 km/h (zimne)
38,8 m
39,8 m
100-0 km/h (rozgrz.)
38,6 m
40,1 m

Zużycie paliwa

Dobre wyniki

W ruchu miejskim Laguna zużywała nam 8-8,5, a w trasie 6,5-7,6 l ON na 100 km. Średni wynik z całego dystansu wyniósł 7,4 l/100 km. Przyzwoite osiągnięcie, jak na auto tej klasy z tak mocnym silnikiem. Tym bardziej że nikt go nie oszczędzał.

Prowadzenie

System 4Control

Testowany egzemplarz wyposażony był w opcjonalny system czterech kół skrętnych (4Control). Podczas pomiarów tak wyposażone auto pokonało slalom z prędkością 62,3 km/h - wyższą o 2,7 km/h od egzemplarza bez systemu 4Control.

Komfort jazdy

Komfort resorowania i głośność w kabinie

17-calowe felgi z oponami w rozmiarze 215/50 znacznie ograniczają jakość niwelowania nierówności. Zawieszenie Laguny najgorzej radzi sobie z wystającymi studzienkami i torowiskami. Ponadto zawieszenie na wybojach dość mocno hałasuje. Na szczęście cicho pracuje silnik, co pozwala na rozmowę w kabinie nawet, gdy znacznie przekraczamy 140 km/h. Co ciekawe, pod koniec testu przy wyższych prędkościach w aucie zrobiło się ciszej.

 
pomiary na początku testu
pomiary na końcu testu
głośność w kabinie przy 50 km/h
59,2 dB
60,0 dB
głośność w kabinie przy 100 km/h
66,6 dB
65,1 dB
głośność w kabinie przy 130 km/h
69,5 dB
68,8 dB

Renault Laguna 2.0 dCi - podsumowanie

Przebieg: 49 968 kmPrzebieg w teście: 49 618 kmŚrednie zużycie paliwa w teście: 7,4 l/100 kmŚrednie zużycie paliwa według producenta: 5,2 l/100 kmKoszt paliwa: 20 373 złInne koszty: 7350 zł

Renault Laguna 2.0 dCi: plusy

  • dynamiczny silnik,
  • duża sieć autoryzowanych serwisów,
  • długie okresy pomiędzy przeglądami (30 tys. km lub 2 lata)

Renault Laguna 2.0 dCi: minusy

  • niski komfort resorowania,
  • wysoka cena materiałów eksploatacyjnych w ASO,
  • znaczna utrata wartości

Ceny egzemplarza testowego

nowego/początek testu: 108 240 złużywanego/koniec testu: ok. 69 000 zł

Koszt pokonania 1 kilometra

bez utraty wartości: 0,56 złz utratą wartości: 1,34 zł

Naszym zdaniem

Laguna pokonała 50 tys. km bez awarii, ale niektóre materiały we wnętrzu noszą już ślady zużycia. Ceny przeglądów w ASO stoją na poziomie porównywalnym do konkurencji, jednak elementy eksploatacyjne, np. pióra wycieraczek, są tam drogie. Mimo wysokiej utraty wartości dobrze wypadł koszt pokonania 1 km. Dla porównania, w Skodzie Octavii II 1.4 TSI wyniósł 1,20 zł.

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas