Renault Laguna 2.0 dCi - test długodystansowy
Podsumowanie testu na dystansie 50 tys. kilometrów.
Dobiegł końca test Renault Laguny Grandtour 2.0 dCi (150 KM) na dystansie 50 tys. km. Autem pokonaliśmy 49 618 km i w tym czasie nie uległo ono awarii, która by je unieruchomiła. Zepsuły się jedynie drobiazgi (patrz ramka "Funkcjonalność" - poniżej).
W ASO byliśmy trzy razy. Dwie wizyty dotyczyły sezonowej wymiany opon. Trzecia - przeglądu gwarancyjnego. W Lagunie odbywają się one rzadko - co 30 tys. km lub co 2 lata. W tym przypadku zadecydował przebieg. Za przegląd zapłaciliśmy 2400 zł, w tym 1050 zł za obowiązkowe czynności serwisowe. Pozostałe 1350 zł wydaliśmy na klocki hamulcowe, prostowanie skrzywionej felgi i komplet piór wycieraczek.
Warto bliżej przyjrzeć się zużyciu paliwa. W całym teście średnie zużycie wyniosło 7,4 l/100 km. To aż o 2,2 l więcej od obiecywanego przez producenta. Należy jednak pamiętać, że Laguną - najczęściej dynamicznie - jeździło kilkunastu kierowców, a auto często podróżowało obciążone. Przy spokojnej jeździe zużycie paliwa można łatwo obniżyć. Jakiś czas temu, w naszym porównaniu 9 aut klasy średniej Laguna z tym samym silnikiem zużyła 6,2 l/100 km.
Funkcjonalność
Laguna Grandtour ma 510-litrowy bagażnik. Duży, ale konkurencja oferuje więcej (np. Passat: 603 l). Za to po stronie plusów Renault zapisaliśmy nieskomplikowaną obsługę (np. proste składanie siedzeń) oraz regularny kształt przestrzeni ładunkowej. Uwaga! Podczas testu spadła linka cięgna z rączki do składania siedzeń, odpadła także zaślepka haczyka mocowania siatki oddzielającej bagażnik od kabiny. Wniosek? Z tym autem należy obchodzić się delikatnie.
Systemy multimedialne
Nawigacja TomTom
Renault Laguna w testowanej wersji Bose Edition jest standardowo wyposażone w opracowana z firmą TomTom, zintegrowaną nawigację. Sterujemy nią przyciskami i dżojstikiem, które zamontowano na konsoli między fotelami. Znalezienie jakichkolwiek ustawień i funkcji nie stwarza żadnych problemów - obsługa jest prosta i logiczna.
Audio i Bluetooth
Ustawianie radia, sterowanie podłączonym iPodem, MP3 czy telefonem (połączonym przez Bluetooth) - nawet po długim czasie spędzonym w aucie tych czynności nie wykonuje się intuicyjnie.
Silink - pomiary na hamowni
Minimalne różnice
Moc i moment silnika zbadaliśmy na hamowni przy przebiegu 47 345 km. Wyniki, które udało nam się uzyskać, tylko minimalnie ustępowały tym podawanym przez producenta. Odchylenia mieściły się w granicach tolerancji.
Silnik: turbodiesel, R4, 16V, 1995 cm3, Common RailDane fabryczne: moc 150 KM/4000/min, maks. moment obr. 340 Nm/2000/minDane z hamowni: moc 147 KM/3992/min, maks. moment obr. 327 Nm/2550/min
Przyspieszenia/hamowania
Na koniec gorzej
W większości przypadków wyniki na końcu testu były gorsze od tych początkowych. Za każdym razem jednak do 100 km/h Laguna przyspieszała lepiej niż podaje producent (10,0 s).
pomiary na początku testu | pomiary na końcu testu | |
0-20/40 km/h | 1,0/2,3 s | 1,0/2,4 s |
0-60/80 km/h | 4,1/6,3 s | 4,1/6,4 s |
0-100 km/h | 9,2 s | 9,7 s |
0-120/140 km/h | 13,4/18,4 s | 13,7/19,7 s |
60-100 km/h (IV/V b.) | 7,2/12,2 s | 7,3/11,9 s |
80-120 km/h (V/VI b.) | 10,1/13,7 s | 10,4/14,1 s |
100-0 km/h (zimne) | 38,8 m | 39,8 m |
100-0 km/h (rozgrz.) | 38,6 m | 40,1 m |
Zużycie paliwa
Dobre wyniki
W ruchu miejskim Laguna zużywała nam 8-8,5, a w trasie 6,5-7,6 l ON na 100 km. Średni wynik z całego dystansu wyniósł 7,4 l/100 km. Przyzwoite osiągnięcie, jak na auto tej klasy z tak mocnym silnikiem. Tym bardziej że nikt go nie oszczędzał.
Prowadzenie
System 4Control
Testowany egzemplarz wyposażony był w opcjonalny system czterech kół skrętnych (4Control). Podczas pomiarów tak wyposażone auto pokonało slalom z prędkością 62,3 km/h - wyższą o 2,7 km/h od egzemplarza bez systemu 4Control.
Komfort jazdy
Komfort resorowania i głośność w kabinie
17-calowe felgi z oponami w rozmiarze 215/50 znacznie ograniczają jakość niwelowania nierówności. Zawieszenie Laguny najgorzej radzi sobie z wystającymi studzienkami i torowiskami. Ponadto zawieszenie na wybojach dość mocno hałasuje. Na szczęście cicho pracuje silnik, co pozwala na rozmowę w kabinie nawet, gdy znacznie przekraczamy 140 km/h. Co ciekawe, pod koniec testu przy wyższych prędkościach w aucie zrobiło się ciszej.
pomiary na początku testu | pomiary na końcu testu | |
głośność w kabinie przy 50 km/h | 59,2 dB | 60,0 dB |
głośność w kabinie przy 100 km/h | 66,6 dB | 65,1 dB |
głośność w kabinie przy 130 km/h | 69,5 dB | 68,8 dB |
Renault Laguna 2.0 dCi - podsumowanie
Przebieg: 49 968 kmPrzebieg w teście: 49 618 kmŚrednie zużycie paliwa w teście: 7,4 l/100 kmŚrednie zużycie paliwa według producenta: 5,2 l/100 kmKoszt paliwa: 20 373 złInne koszty: 7350 zł
Renault Laguna 2.0 dCi: plusy
- dynamiczny silnik,
- duża sieć autoryzowanych serwisów,
- długie okresy pomiędzy przeglądami (30 tys. km lub 2 lata)
Renault Laguna 2.0 dCi: minusy
- niski komfort resorowania,
- wysoka cena materiałów eksploatacyjnych w ASO,
- znaczna utrata wartości
Ceny egzemplarza testowego
nowego/początek testu: 108 240 złużywanego/koniec testu: ok. 69 000 zł
Koszt pokonania 1 kilometra
bez utraty wartości: 0,56 złz utratą wartości: 1,34 zł
Naszym zdaniem
Laguna pokonała 50 tys. km bez awarii, ale niektóre materiały we wnętrzu noszą już ślady zużycia. Ceny przeglądów w ASO stoją na poziomie porównywalnym do konkurencji, jednak elementy eksploatacyjne, np. pióra wycieraczek, są tam drogie. Mimo wysokiej utraty wartości dobrze wypadł koszt pokonania 1 km. Dla porównania, w Skodzie Octavii II 1.4 TSI wyniósł 1,20 zł.