Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4-i Tekna - test

Nissan Qashqai odniósł ogromny sukces. Nic zatem dziwnego, że projektanci nowego X-Traila mocno się na niego zapatrzyli. Ale czy nie za bardzo?

<b>21 cm prześwitu i sprawny napęd 4x4 (z automatycznie dołączanym tyłem) pozwalają bez obaw korzystać z dróg gruntowych.</b>
<b>21 cm prześwitu i sprawny napęd 4x4 (z automatycznie dołączanym tyłem) pozwalają bez obaw korzystać z dróg gruntowych.</b>Motor

Pierwszy Nissan Qashqai cieszył się tak dużym uznaniem, że projektując jego następcę Nissan nie zdecydował się na żadną rewolucję. Po prostu unowocześnił nadwozie i dostosował wnętrze oraz gamę silnikową do wciąż rosnących wymagań klientów.

Sytuacja większego X-Traila wyglądała nieco inaczej - ten samochód nigdy nie był takim przebojem jak Qashqai. Pewnie dlatego Japończycy nie bali się zupełnie zmienić jego natury. Poprzednik miał kanciastą sylwetkę, sugerującą wybitnie terenowy charakter, nowe auto nie zachowało nic z tego stylu. Teraz X-Trail wygląda po prostu jak powiększony Qashqai. Znacznie powiększony - jego nadwozie jest o całe 26 cm dłuższe i o ponad 10 cm wyższe.

Inny, ale czy lepszy?

Jednak w stosunku do poprzedniej generacji najnowszy model wcale tak nie urósł. Długość i wysokość pozostały niemal niezmienione, nowy X-Trail jest jednak o 3 cm szerszy, a jego osie rozsunięto o niecałe 8 cm dalej od siebie.

Te ostatnie zmiany przyniosły wymierne skutki. Zwłaszcza w szerszej o 3 cm tylnej części kabiny, gdzie przestrzeń na kolana wzrosła aż o 7 cm i jest obecnie jedną z największych w klasie. Jadący z przodu docenią zwiększoną o 3 cm ilość miejsca nad głowami.

Kokpit jest elegancki i łatwy w obsłudze, ale z powodu przewagi czarnych tworzyw wykończeniowych prezentuje się dość ponuro. Niezbyt dużą kierownicę obszyto miękką, przyjemną w dotyku skórą.Motor

Nowością jest trzeci rząd siedzeń (nowe auto w pewnym sensie zastępuje 7-osobowego Qashqaia+2). Rozwiązanie to pomniejsza bagażnik z niezłych 550 do ledwie wystarczających 445 litrów. Dobrze, że jest to płatna opcja w każdym X-Trailu (dopłata 4000 zł) - dzięki temu można wybrać bogatą wersję wyposażeniową, nie rezygnując z dużej przestrzeni bagażowej.

W trzecim rzędzie wygodnie usiądą tylko niewysokie osoby, za to dwa pierwsze bez problemu zmieszczą piątkę dorosłych (i rosłych) podróżnych.

Nowy X-Trail stracił jeden z wyróżników poprzednika - szuflady wysuwane spod podłogi bagażnika. Zmniejszały one co prawda wysokość przestrzeni do wykorzystania, ale niesamowicie ułatwiały rozmieszczenie różnych drobiazgów i dostęp do nich.

Jeden za wszystkich

Jeśli chodzi o silniki, X-Trail wykonał krok wstecz. Poprzednika można było kupić z dieslem 2.0 o mocy 150 lub 173 KM, w przypadku nowego trudno nawet mówić o gamie silnikowej - do napędu przewidziano na razie tylko 1,6-litrowego turbodiesla o mocy 130 KM. Znana z Qashqaia i kilku modeli Renault jednostka ma jedną, ale dość poważną wadę - brak chęci do pracy poniżej 2000 obr./min. Silnik bez problemów napędza auto, ale z kilkoma osobami "na pokładzie" Nissan staje się ociężały - w miarę szybka jazda wymaga częstego zapędzania wskazówki obrotomierza pod czerwone pole. A i tak dynamikę można wtedy nazwać co najwyżej wystarczającą.

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4-i Tekna

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4-i Tekna (czytaj test)

Tryb 2WD oznacza przedni napęd, AUTO uruchamia automatyczne dołączanie tylnej osi. Trzeci tryb blokuje napęd 4x4 przy niedużych prędkościach.Motor
Za to pod jego podłogą jest miejsce na roletę i – co zaskakujące w aucie z trzema rzędami siedzeń – koło zapasowe.Motor
21 cm prześwitu i sprawny napęd 4x4 (z automatycznie dołączanym tyłem) pozwalają bez obaw korzystać z dróg gruntowych.Motor
Parkowanie tym pokaźnym SUV-em ułatwia system kamer 360º, stanowiący wraz z nawigacją wyposażenie seryjne wersji Tekna.Motor
W trzecim rzędzie jest mniej miejsca niż na kanapie Fiata 500. W miarę wygodnie usiądą tu tylko niewysokie dzieci.Motor
Nie tylko z powodu ciasnoty, ale także skromnych rozmiarów siedzeń: oparcie podpiera tylko dolną część pleców, resztę – zagłówek.Motor
Szklany dach (seryjny w Tekna) ogranicza przestrzeń w kabinie. Kanapę można przesunąć o 20 cm w przód.Motor
W nowym X-Trailu siedzi się niżej niż dotąd. Dlatego jadący z przodu mają o 3 cm więcej miejsca nad głowami.Motor
Silnik 1.6 dCi zabiera się do roboty dopiero przy 2000 obr./min. Okazuje się też stosunkowo głośny.Motor
Obsługę komputera pokładowego ułatwia kolorowy ekran. Na zdjęciu – możliwość wyboru barwy symbolu auta, które jest wyświetlane przy niektórych wskazaniach, np. kompasu.Motor
Kokpit jest elegancki i łatwy w obsłudze, ale z powodu przewagi czarnych tworzyw wykończeniowych prezentuje się dość ponuro. Niezbyt dużą kierownicę obszyto miękką, przyjemną w dotyku skórą.Motor
W 7-osobowej konfiguracji bagażnik jest symboliczny.Motor
W wersji Tekna seryjne są 19-calowe koła.Motor

Komfort jest niezły - nawet w testowanym aucie z kołami 19'' zawieszenie sprawnie niweluje nierówności. Tylko na największych wyrwach podróżni czują wstrząsy i słyszą stuki z okolic kół. Duże przechyły i spora podsterowność utrudniają dynamiczną jazdę, ale przy rozsądnych prędkościach auto prowadzi się pewnie i przewidywalnie.

W trasie, gdy jedzie się spokojnie, ten spory SUV na każde 100 km zadowala się 6 l ON - to bardzo dobry wynik. W mieście zużycie wynosi wciąż rozsądne 7,6 l/100 km. Z większym obciążeniem albo podczas dynamicznej jazdy oba wyniki rosną jednak nawet o połowę.

Cena na poziomie premium

X-Traila można kupić za 114 900 zł. Cennik zaczyna się zatem o ok. 10 tys. zł niżej niż dotychczas, z tym że teraz dostaje się za tę kwotę auto z przednim napędem (poprzednik nie występował w takiej konfiguracji). X-Trail 4x4 w wersji Acenta kosztuje 132 900 zł, a w testowanej, topowej odmianie Tekna - niemal 160 tysięcy zł.

Taką kwotę usprawiedliwia jednak i bardzo bogate wyposażenie, i jeszcze wyższe ceny topowych odmian niektórych rywali, np. Hondy CR-V. Ale z drugiej strony, za podobną kwotę można już kupić Audi Q5 ze 177-konnym dieslem - znacznie gorzej wyposażone, ale lepiej wykonane i o wiele bardziej prestiżowe...

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4-i Tekna - podsumowanie

Zaprojektowanie nowej odsłony X-Traila w stylu przebojowego Qashqaia ma sporo sensu. W najnowszym wydaniu ten SUV zyskał bardzo atrakcyjne nadwozie, świetnie wykończone wnętrze i wiele nowoczesnych systemów podnoszących bezpieczeństwo podróżnych. A że stracił przy okazji swój męski, terenowy charakter? Cóż - w dzisiejszych czasach już chyba nikt nie oczekuje tego od SUV-ów...

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4-i Tekna: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • atrakcyjny wygląd,
  • przestronna kabina,
  • możliwość dokupienia trzeciego rzędu siedzeń,
  • przesuwana kanapa,
  • dobra ergonomia

Minusy:

  • niezbyt pojemny bagażnik

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4-i Tekna: układ napędowy

Plusy:

  • zupełnie wystarczające osiągi,
  • nieduże zużycie paliwa

Minusy:

  • nie najlepsze wyciszenie,
  • trudności z rozpędzaniem załadowanego auta,
  • moc dostępna dopiero powyżej 2000 obr./min

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4-i Tekna: właściwości jezdne

Plusy:

  • niezły komfort jazdy,
  • pewne i stabilne zachowanie w zakrętach,
  • płynnie interweniujące ESP,
  • całkiem sprawny napęd 4x4

Minusy:

  • znaczne przechyły nadwozia zniechęcają do dynamicznej jazdy

Nissan X-Trail dCi 130 All Mode 4x4-i Tekna: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bardzo bogate wyposażenie seryjne,
  • obecność nowoczesnych systemów podnoszących bezpieczeństwo

Minusy:

  • wysoka cena zakupu,
  • napęd 4x4 tylko w topowych odmianach

Qashqai kontra X-Trail – różnice między obydwoma Nissanami

Nowe odsłony Qashqaia i X-Traila wyglądają niemal identycznie - przynajmniej z przodu. Także ich boczne linie są bardzo zbliżone. Łatwiej rozróżnić oba auta, gdy spojrzy się na nie z tyłu - w większym modelu klosze tylnych świateł są przezroczyste i przylegają do szyby w pokrywie bagażnika. Spora jest różnica w wymiarach. X-Trail jest aż o 26,3 cm dłuższy, o 1,4 cm szerszy i o 10,5 cm wyższy od Qashqaia. Rozstaw osi większego modelu jest o 6 cm większy. Gdy porównamy wersje pięcioosobowe, X-Trail ma o 149 l większy bagażnik, ale odmiana 7-osobowa mieści już tylko o 44 l więcej bagażu niż Qashqai.

Qashqai kontra X-Trail – różnice między obydwoma NissanamiMotor
Qashqai kontra X-Trail – różnice między obydwoma NissanamiMotor

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa

 
Nissan X-Trail
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
130 KM/4000
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
464/182/170 cm
Rozstaw osi
271 cm
Średnica zawracania
11,2 m
Masa/ładowność
1615/705 kg
Poj. bagażnika (7/5/2 os.)
135/445/1877 l
Poj. zbiornika paliwa
60 l (ON)
Opony
225/55 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
186 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,5 s →
Elastyczność 60-100 km/h
7,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
14,5 s (6. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,4 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,0 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,5 dB →
Rzeczywista prędkość*
94 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,2/4,8/5,3
Teoretyczny zasięg
1130 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,6/6,0/6,8
Rzeczywisty zasięg
880 km
Cena wersji podstawowej**
132 900 zł
Cena
159 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała, Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas