Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi - test

Coraz więcej ludzi kupuje SUV-y nie po to, by brodzić w błocie, lecz by codziennie bezpiecznie odwozić nimi dzieci do szkoły. Zatem hybrydowa odmiana Mitsubishi Outlandera powinna być najlepsza w jego gamie. Sprawdźmy, jaka jest naprawdę.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi - test
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi - testMotor

Ewolucja SUV-ów trwa. Jeszcze dwie dekady temu nieliczne auta tego typu miały niezłe własności terenowe. Nierzadko były zbudowane na ramie i oferowały stały napęd obu osi, a często także reduktor.

Jednak odkąd takie samochody stały się modne, zmienił się ich charakter. Dzisiejsze SUV-y to zwykłe auta rodzinne, które dzięki prostemu napędowi 4x4 radzą sobie z przejazdem nieodśnieżoną drogą, a za sprawą zwiększonego prześwitu nie boją się wysokich krawężników. A przy tym, z siedzeniami wysoko nad ziemią, pozwalają poczuć się bezpieczniej niż w "zwykłym" aucie klasy średniej. Dobrym przykładem jest Mitsubishi Outlander.

Ale czy dotyczy to także jego hybrydowej odmiany? Teoretycznie, skoro SUV-y większość czasu spędzają w mieście, może się ona okazać najlepszą w gamie. Jak jest w rzeczywistości?

Wymaga wyrzeczeń

Outlander to jedna z ciekawszych propozycji na rynku średniej wielkości SUV-ów. Jego duże, zgrabne (choć nierzucające się w oczy) nadwozie kryje nieźle wykonane, siedmioosobowe wnętrze oraz spory bagażnik.

Estetyczny, porządnie wykończony i łatwy w obsłudze kokpit hybrydowego Outlandera. Od tych w „zwykłych” odmianach odróżnia go joystick służący do wyboru trybu jazdy i brak obrotomierza.Motor

W hybrydowym Outlanderze trzeba pożegnać część tych atrybutów - m.in. siedem miejsc. Choć większość nabywców i tak nie korzysta z trzeciego rzędu siedzeń, wielu woli mieć możliwość zabrania na pokład dodatkowych dwóch osób, niż jej nie mieć. W PHEV-ie jej nie ma. Za to dwa pierwsze rzędy wygodnie mieszczą pięć wysokich osób.

Drugim "poszkodowanym" jest bagażnik. W 5-osobowym Outlanderze ma on pojemność 550 l, w 7-osobowej wersji ze złożonym trzecim rzędem siedzeń - 490 l. Outlander PHEV mieści jeszcze mniej, bo 451 l bagażu. To jednak wciąż pojemność zupełnie wystarczająca w codziennym użytkowaniu.

Cicho i szybko...

Po zajęciu miejsca za kierownicą PHEV-a w oczy rzucają się tylko dwa elementy nieznane kierowcom innych Outlanderów - zamiast obrotomierza zamontowano tu wskaźnik zużycia energii, a w miejscu dźwigni zmiany biegów znalazł się nieduży joystick służący do wyboru trybu jazdy.

Uruchomienie pojazdu nie mąci ciszy w kabinie. Wystarczy wybrać tryb D i można bezszelestnie odjechać. Delikatnie operując prawą nogą, da się rozpędzić do ponad 120 km/h, wykorzystując wyłącznie silniki elektryczne.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi (czytaj test)

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle NaviMotor
...który zabiera nieco przestrzeni nad głowami, ale mimo to i w pierwszym, i w drugim rzędzie siedzeń miejsca jest pod dostatkiem – w każdym kierunku.Motor
Fotele są wygodne i zapewniają wystarczające podparcie w zakrętach. Testowana wersja seryjnie oferuje nie tylko skórzaną tapicerkę, ale i szklany dach...Motor
Estetyczny, porządnie wykończony i łatwy w obsłudze kokpit hybrydowego Outlandera. Od tych w „zwykłych” odmianach odróżnia go joystick służący do wyboru trybu jazdy i brak obrotomierza.Motor
...jest schowek, np. na kable do ładowania baterii.Motor
Bagażnik jest mniejszy niż w „zwyczajnym” Outlanderze, ale wciąż mieści niezłe 451 l. Szkoda, że jego podłoga jest pochylona (pakunki mogą wypaść po otwarcie pokrywy).Motor
Pod podłogą bagażnika...Motor
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle NaviMotor
Skuteczność hamowania PHEV-a zależy od... stanu baterii. Gdy są one w pełni naładowane, droga zatrzymania wydłuża się z ok. 38 m do ponad 40 m.Motor

Jeśli kierowca nie wciska mocno pedału gazu, we wnętrzu PHEV-a jest wyjątkowo cicho. Dzięki poprawionemu wyciszeniu komory silnika i wydechu nie słychać benzynowej jednostki, włączającej się, by podładować baterie, gdy zaczyna w nich brakować energii.

Jest też tryb Charge, który pozwala doładować akumulatory przy pomocy silnika spalinowego (pełne naładowanie w ten sposób trwa, w zależności od warunków drogowych, 0,5-1,5 godziny). Jako że podczas tej operacji zużycie paliwa rośnie nawet o połowę, nie jest to jednak zbyt opłacalne.

Podczas dynamicznej jazdy zespół napędowy zachowuje się zupełnie inaczej. Dwa silniki elektryczne (ten z przodu przekazuje moc na przednie koła, tylny napędza drugą oś) tylko wspomagają wtedy jednostkę spalinową. Ta z kolei współpracuje z bezstopniową skrzynią biegów, co oznacza, że przy mocnym przyspieszaniu "zawiesza się" na wysokich obrotach i głośno wyje.

Osiągi przebijają dane katalogowe (podczas pomiarów auto rozpędzało się do 100 km/h o 0,8 s szybciej niż obiecuje producent), a podczas jazdy samochód wydaje się jeszcze szybszy. To zasługa błyskawicznej reakcji na dodanie gazu. Silniki elektryczne rozpędzają PHEV-a już w momencie naciskania prawego pedału - nie trzeba czekać na redukcję jak w typowych autach. Dopiero po chwili na obroty "wkręca się" jednostka 2.0 MIVEC i przyspieszenie staje się jeszcze bardziej odczuwalne.

...ale czy tanio?

Gdy jeździ się spokojnie, na w pełni naładowanych bateriach można pokonać aż 50 km. Za całkowite napełnienie akumulatorów (mieszczą 12 kWh energii) płaci się ok. 7 zł - i mniej więcej tyle kosztuje przejechanie pierwszych 50 km po odłączeniu auta od gniazdka. Żeby równie tanio podróżować autem spalinowym, musiałoby ono zużywać 2,6-2,7 l paliwa na 100 km.

Dopiero po wyczerpaniu baterii zużycie paliwa rośnie - w mieście do ok. 6 l, w trasie sięga 7,5 l/100 km. Ale tylko przy średnich prędkościach, gdy często wykorzystuje się silniki elektryczne. Na drodze ekspresowej na 100 km potrzeba już 8,5, a na autostradzie - 10,5 l paliwa.

Zatem aby jazda PHEV-em się opłacała, trzeba unikać wysokich prędkości i codziennie ładować baterie. A wcześniej sporo zainwestować w zakup. Za bogato wyposażoną (nie topową) testowaną odmianę trzeba zapłacić ponad 190 tys. zł. Rodziny chcące kupić praktycznego SUV-a znajdą lepsze propozycje - mniej niż PHEV kosztują nie tylko wysokoprężne wersje Outlandera, ale nawet Pajero z 200-konnym dieslem i automatem. Za to szukający auta hybrydowego nie mają co liczyć na lepszy wybór - to obecnie zdecydowanie najbardziej funkcjonalna hybryda w tej cenie.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi - podsumowanie

Outlander PHEV jest jednym z najlepszych aut hybrydowych na rynku. Spośród hybryd wyróżnia się dużym wnętrzem i bagażnikiem, a za sprawą sporego prześwitu i napędu 4x4 potrafi pokonać niezbyt trudne przeszkody terenowe. Ale czy jest najlepszą wersją Outlandera? Tylko jeśli ktoś chce bogatego wyposażenia i rzadko wyjeżdża z miasta. Pozostali powinni wybrać tańszego diesla.

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • przestronna kabina,
  • bardzo dobra ergonomia i łatwość obsługi,
  • świetne wyciszenie kabiny,
  • elektrycznie obsługiwana pokrywa bagażnika

Minusy:

  • brak trzeciego rzędu siedzeń

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi: układ napędowy

Plusy

  • spory zasięg "na prądzie",
  • możliwość wpływania na intensywność odzyskiwania energii,
  • dobre osiągi,
  • szybka reakcja na gaz

Minusy:

  • duże zużycie paliwa powyżej 120 km/h

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi: właściwości jezdne

Plusy:

  • komfortowe zawieszenie,
  • pewne zachowanie w zakrętach,
  • duża stabilność przy wysokich prędkościach,
  • prześwit jak w pozostałych wersjach Outlandera

Minusy:

  • przeczulony układ ESP

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Navi: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bogate wyposażenie,
  • multimedia zintegrowane z układem napędowym,
  • elektryczne ogrzewanie i klimatyzacja (obsługa np. smartfonem) pozwalają zdalnie ogrzać/schłodzić wnętrze

Minusy:

  • wysoka cena zakupu

Wyróżniki Outlandera PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle)

Widziany z zewnątrz, hybrydowy Outlander wyróżnia się właściwie tylko detalami - minimalnie zmieniono krój grilla i wlotu powietrza, dolną część zderzaków i progi polakierowano w kolorze nadwozia (w pozostałych Outlanderach są czarne), a tylne światła mają jednolicie białe klosze. We wnętrzu największe zmiany to joystick do wyboru trybu jazdy, brak trzeciego rzędu siedzeń i mniejszy bagażnik.

Tym wyróżnia się wnętrze PHEV-a

Łopatki pozwalają regulować siłę hamowania silnikiem (w sześciostopniowej skali).Motor
To nie obrotomierz. Niebieskie pole oznacza odzysk energii, zielone – jazdę „na prądzie”, a wskazówka na białym świadczy o pracy silnika spalinowego.Motor
Tryb Charge ładuje baterie bez podłączania do gniazdka (silnikiem), Save – pozwala zachować zgromadzoną energię na później.Motor

Jazda Outlanderem PHEV

Łopatkami reguluje się siłę hamowania silnikiem – B5 oznacza największą...Motor
...a w B0 auto jedzie jak na „luzie”. Przytrzymanie prawej łopatki włącza tryb D.Motor
Komputer podaje zasięg w trybie elektrycznym (góra) i łączny (dolne wskazanie).Motor
Niebieskie koło pokazuje aktualny zasięg „na prądzie”, zielone – łączny.Motor
Efektowne grafiki na ekranie nawigacji obrazują aktualny przepływ energii.Motor
System prezentuje też mnóstwo innych parametrów przy pomocy wykresów itp.Motor

Ładowanie Outlandera PHEV

Ładowanie ze zwykłego gniazdka 220 V (jak na zdjęciu) trwa około 6-7 godzin, ale gdy wykorzysta się przewód szybkiego ładowania, wystarczy godzina.Motor
Komputer informuje, kiedy baterie będą pełne.Motor
Gniazda ładowania ukryto pod klapką po prawej stronie auta.Motor
 
Mitsubishi Outlander PHEV
Silnik
benzynowy + elektr.
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna (benz.)
121 KM/4500
Moc maksymalna (elektr. przedni)
82 KM
Moc maksymalna (elektr. tylny)
82 KM
Maks. moment obr. (benz.)
190 Nm/4500
Maks. moment obr. (elektr. przedni)
137 Nm
Maks. moment obr. (elektr. tylny)
195 Nm
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
bezstopniowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
466/180/168 cm
Rozstaw osi
267 cm
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1810/500 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
451/1460 l
Poj. zbiornika paliwa
45 l (Pb 95)
Opony
225/55 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,0 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
27,8 s →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,3 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,1 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,5 dB
Rzeczywista prędkość*
94 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,2
Zużycie paliwa 
Średnie zużycie wg producenta w l/100 km**
1,9
Teoretyczny zasięg
2370 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,2/7,4/6,8
Rzeczywisty zasięg
660 km
Cena wersji podstawowej***
176 990 zł
Cena
190 990 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
** tryb szeregowy (silnik spalinowy ładuje baterie), w trybie równoległym (oba silniki napędzają auto) śr. zużycie to 5,8 l/100 km, a zasięg – 824 km;
***z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas