Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium - test

Użytkowy rodowód jest w Tourneo Courier nieodczuwalny. To wyjątkowo funkcjonalny minivan. Aż dziw, że Ford nie boi się konkurencji z B-Maxem.

<b>Courier – najmniejszy Ford z linii Tourneo w wersji osobowej ma seryjnie drzwi przesuwne po obu stronach.</b>
<b>Courier – najmniejszy Ford z linii Tourneo w wersji osobowej ma seryjnie drzwi przesuwne po obu stronach.</b>Motor

Nowa rodzina Tourneo ma trzech przedstawicieli: duży mikrobus Custom, średniej wielkości Connect (konkurujący z Berlingo, Caddy czy Kangoo) i od tego roku najmniejszy model Courier o długości 4,16 m. Jego przestronność, gama silników i wyposażenie sprawiają, że jego konkurentami będą mikrovany, takie jak Opel Meriva czy Nissan Note. A przede wszystkim - inne Fordy, w tym B-Max i C-Max.

Tourneo Courier zwraca uwagę nietypowymi proporcjami: jak na tak krótki pojazd, jest dosyć szeroki. Dodajmy do tego wysokość 175 cm, a okaże się, że długie nadwozie wcale nie jest potrzebne. Na wysoko umieszczonych fotelach siedzi się nadzwyczaj wygodnie. Z przodu, wzorem innych kombivanów, umieszczono półkę pod sufitem, z tyłu pasażerowie mają do dyspozycji praktyczne rozkładane stoliki.

Idealny dla rodziny

Topowa wersja Titanium ma seryjnie tempomat sterowany z kierownicy i klimatyzację automatyczną. Nawigacja z kamerą cofania to wydatek ponad 3 tys. zł. Nadal krytykujemy zawiłe sterowanie ekranem i nieprzejrzyste komunikaty.Motor

Przesuwne drzwi z obu stron nadwozia docenią zwłaszcza rodzice małych dzieci - zapinanie pasów w foteliku jest znacznie łatwiejsze, gdy ma się do nich dostęp od przodu. Tylna kanapa dzieli się w proporcji 1/3:2/3, jednak nie chowa się w podłodze. Zamiast tego można postawić ją w pionowej pozycji. Zaletą tego rozwiązania jest uzyskanie płaskiej powierzchni, wadą - krótsza powierzchnia ładunkowa, która po złożeniu kanapy ma tylko 112 cm (ale za to 99 cm szerokości w najwęższym miejscu). Kanapę łatwo złożyć do pionu, trudniej rozłożyć z powrotem - wymaga to sporo siły i sięgnięcia do niezbyt wygodnie umieszczonej dźwigni.

Małe silniki turbodoładowane ostatecznie wypierają jednostki wolnossące. W Tourneo Courier jedyna jednostka benzynowa to 3-cylindrowy 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM. Nie można o niej mówić inaczej niż pozytywnie: pracuje wyjątkowo cicho nawet przy wyższych prędkościach, żwawo nabiera mocy już od 1600 obr./min i przy stałej prędkości 90-100 km/h zużywa ok. 5,2-5,5 l/100 km.

Szóstka niepotrzebna

W miejskich korkach spalanie wzrasta do 8,5 l/100 km. Courier nie potrzebuje 6. biegu - nawet przy 120 km/h w kabinie nie panuje hałas, mimo sporej przecież wysokości. Wyjątkowo przyjemnie i precyzyjnie pracuje skrzynia biegów.

Testowana wersja Titanium (66 543 zł) ma już klimatyzację automatyczną, tempomat, obręcze 16-calowe i radio MyConnection z systemem Bluetooth. Dopłacając za kolejne pakiety "multimedialne" można dodać do tego m.in. wyświetlacz 5,3-calowy z kamerą cofania i systemem nawigacji (taki zestaw kosztuje 3321 zł).

Cenę skonfigurowano tak, żeby wybór między typowo osobowym B-Maxem 1.0 Titanium a Tourneo Courier był tylko kwestią gustu (B-Max kosztuje 65 950 zł). Wybieramy Tourneo - jest bardziej wszechstronne.

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium (czytaj test)

Courier – najmniejszy Ford z linii Tourneo w wersji osobowej ma seryjnie drzwi przesuwne po obu stronach.Motor
Jak na pojazd o długości 4,16 m, Tourneo Courier jest bardzo przestronny. Drzwi odsuwają się tworząc otwór o wystarczającej szerokości 58 cm.Motor
Wyświetlacz komputera jest mały, ale w miarę czytelny. Ze wskaźnika temperatury cieczy bardzo trudno odczytać wartość podczas jazdy.Motor
Topowa wersja Titanium ma seryjnie tempomat sterowany z kierownicy i klimatyzację automatyczną. Nawigacja z kamerą cofania to wydatek ponad 3 tys. zł. Nadal krytykujemy zawiłe sterowanie ekranem i nieprzejrzyste komunikaty.Motor
Spora wysokość sprawia, że przy prędkościach autostradowych Tourneo Courier sporo pali. Jednak przy 100 km/h jest oszczędny.Motor

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium - podsumowanie

Nadzwyczaj praktyczny pojazd ze świetnym silnikiem. Jego cena nie należy jednak do najatrakcyjniejszych.

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium: plusy

  • przestronne wnętrze,
  • wygodne drzwi przesuwne,
  • cicha praca silnika,
  • umiarkowane zużycie paliwa,
  • precyzyjna skrzynia biegów

Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium: minusy

  • dosyć wysoka cena,
  • spalanie i hałas bardzo rosną przy prędkościach autostradowych,
  • skomplikowana obsługa ekranu centralnego

Sprawdzamy w praktyce przedział bagażowy Forda Tourneo Courier

Długość przestrzeni ładunkowej to 112 cm. Pojemność (przy 2 miejscach) – 1656 litrów.Motor

Duży wózek dziecięcy to żaden problem. Paczka styropianu (100 x 50 x 50 cm) zmieściła się w pionie. Telewizor Sony 60 cali wymagał położenia tylnego oparcia, ale na długość było jeszcze trochę miejsca. Typowy rower górski wymagał demontażu przedniego koła.

Wózek

WózekMotor

Styropian

StyropianMotor

TV 60 cali

TV 60 caliMotor

Rower górski

Rower górskiMotor
Rower górskiMotor
 
Ford Tourneo Courier
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
100 KM/6000
Maks. moment obrotowy
170 Nm/1400
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze went./bębny
Długość/szerokość/wysokość
416/176/172 cm
Rozstaw osi
249 cm
Średnica zawracania
10,5 m
Masa/ładowność
1185/580 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
708/1656 l
Poj. zbiornika paliwa
48 l
Opony
195/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
173 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,3 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,0 s →
Elastyczność 60-100 km/h
10,1 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h
16,2 s (5. bieg) →
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,9 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,2 dB →
Rzeczywista prędkość*
97 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,2/4,7/5,2
Teoretyczny zasięg
904 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,5/5,6/6,4
Rzeczywisty zasięg
734 km
Cena wersji podstawowej**
57 072 zł
Cena
66 543 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas