Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium - test
Użytkowy rodowód jest w Tourneo Courier nieodczuwalny. To wyjątkowo funkcjonalny minivan. Aż dziw, że Ford nie boi się konkurencji z B-Maxem.
Nowa rodzina Tourneo ma trzech przedstawicieli: duży mikrobus Custom, średniej wielkości Connect (konkurujący z Berlingo, Caddy czy Kangoo) i od tego roku najmniejszy model Courier o długości 4,16 m. Jego przestronność, gama silników i wyposażenie sprawiają, że jego konkurentami będą mikrovany, takie jak Opel Meriva czy Nissan Note. A przede wszystkim - inne Fordy, w tym B-Max i C-Max.
Tourneo Courier zwraca uwagę nietypowymi proporcjami: jak na tak krótki pojazd, jest dosyć szeroki. Dodajmy do tego wysokość 175 cm, a okaże się, że długie nadwozie wcale nie jest potrzebne. Na wysoko umieszczonych fotelach siedzi się nadzwyczaj wygodnie. Z przodu, wzorem innych kombivanów, umieszczono półkę pod sufitem, z tyłu pasażerowie mają do dyspozycji praktyczne rozkładane stoliki.
Idealny dla rodziny
Przesuwne drzwi z obu stron nadwozia docenią zwłaszcza rodzice małych dzieci - zapinanie pasów w foteliku jest znacznie łatwiejsze, gdy ma się do nich dostęp od przodu. Tylna kanapa dzieli się w proporcji 1/3:2/3, jednak nie chowa się w podłodze. Zamiast tego można postawić ją w pionowej pozycji. Zaletą tego rozwiązania jest uzyskanie płaskiej powierzchni, wadą - krótsza powierzchnia ładunkowa, która po złożeniu kanapy ma tylko 112 cm (ale za to 99 cm szerokości w najwęższym miejscu). Kanapę łatwo złożyć do pionu, trudniej rozłożyć z powrotem - wymaga to sporo siły i sięgnięcia do niezbyt wygodnie umieszczonej dźwigni.
Małe silniki turbodoładowane ostatecznie wypierają jednostki wolnossące. W Tourneo Courier jedyna jednostka benzynowa to 3-cylindrowy 1.0 EcoBoost o mocy 100 KM. Nie można o niej mówić inaczej niż pozytywnie: pracuje wyjątkowo cicho nawet przy wyższych prędkościach, żwawo nabiera mocy już od 1600 obr./min i przy stałej prędkości 90-100 km/h zużywa ok. 5,2-5,5 l/100 km.
Szóstka niepotrzebna
W miejskich korkach spalanie wzrasta do 8,5 l/100 km. Courier nie potrzebuje 6. biegu - nawet przy 120 km/h w kabinie nie panuje hałas, mimo sporej przecież wysokości. Wyjątkowo przyjemnie i precyzyjnie pracuje skrzynia biegów.
Testowana wersja Titanium (66 543 zł) ma już klimatyzację automatyczną, tempomat, obręcze 16-calowe i radio MyConnection z systemem Bluetooth. Dopłacając za kolejne pakiety "multimedialne" można dodać do tego m.in. wyświetlacz 5,3-calowy z kamerą cofania i systemem nawigacji (taki zestaw kosztuje 3321 zł).
Cenę skonfigurowano tak, żeby wybór między typowo osobowym B-Maxem 1.0 Titanium a Tourneo Courier był tylko kwestią gustu (B-Max kosztuje 65 950 zł). Wybieramy Tourneo - jest bardziej wszechstronne.
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium (czytaj test)
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium - podsumowanie
Nadzwyczaj praktyczny pojazd ze świetnym silnikiem. Jego cena nie należy jednak do najatrakcyjniejszych.
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium: plusy
- przestronne wnętrze,
- wygodne drzwi przesuwne,
- cicha praca silnika,
- umiarkowane zużycie paliwa,
- precyzyjna skrzynia biegów
Ford Tourneo Courier 1.0 EcoBoost Titanium: minusy
- dosyć wysoka cena,
- spalanie i hałas bardzo rosną przy prędkościach autostradowych,
- skomplikowana obsługa ekranu centralnego
Sprawdzamy w praktyce przedział bagażowy Forda Tourneo Courier
Duży wózek dziecięcy to żaden problem. Paczka styropianu (100 x 50 x 50 cm) zmieściła się w pionie. Telewizor Sony 60 cali wymagał położenia tylnego oparcia, ale na długość było jeszcze trochę miejsca. Typowy rower górski wymagał demontażu przedniego koła.
Wózek
Styropian
TV 60 cali
Rower górski
Ford Tourneo Courier | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 999 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R3/12 |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 100 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 170 Nm/1400 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/5-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcze went./bębny |
Długość/szerokość/wysokość | 416/176/172 cm |
Rozstaw osi | 249 cm |
Średnica zawracania | 10,5 m |
Masa/ładowność | 1185/580 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 708/1656 l |
Poj. zbiornika paliwa | 48 l |
Opony | 195/55 R16 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 173 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,3 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,0 s → |
Elastyczność 60-100 km/h | 10,1 s (4. bieg) → |
Elastyczność 80-120 km/h | 16,2 s (5. bieg) → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,0 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,9 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 67,2 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 97 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 2,6 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 6,2/4,7/5,2 |
Teoretyczny zasięg | 904 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,5/5,6/6,4 |
Rzeczywisty zasięg | 734 km |
Cena wersji podstawowej** | 57 072 zł |
Cena | 66 543 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Robert Brykała