3 gwiazdki Euro NCAP dla "trojaczków" z Kolina
Zmodernizowane modele Citroen C1, Peugeot 107 oraz Toyota Aygo uzyskały w testach zderzeniowych Euro NCAP jedynie 3 gwiazdki.
W roku 2005 produkowane w tym samym zakładzie w czeskim Kolinie auta były już testowane przez Euro NCAP. W zakresie ochrony dorosłych pasażerów zdobyły wówczas ocenę 4-gwiazdkową.
Tym razem organizacja Euro NCAP przeprowadziła testy zderzeniowe wersji po niedawnym faceliftingu, uwzględniając zaostrzone kryteria oceny:
- bezpieczeństwo dorosłych pasażerów: 68%
- bezpieczeństwo przewożonych dzieci: 73%
- bezpieczeństwo pieszych przy zderzeniu z autem: 53%
- ocena aktywnych/pasywnych systemów bezpieczeństwa: 71%
- ocena łączna: 3 gwiazdki
Testy Euro NCAP wykazały, że w trakcie zderzenia czołowego najbardziej narażone na obrażenia są nogi kierowcy. Zderzenie boczne grozi urazem klatki piersiowej, a w tył samochodu - uszkodzeniami karku.
W odpowiedzi na wyniki testów Toyota i PSA zapowiedzieli, że do lipca przyszłego roku w skład wyposażenia standardowego aut we wszystkich krajach europejskich wejdą boczne poduszki powietrzne i kurtyny, system stabilizacji toru jazdy ESC oraz Isofix.
Elementy te należały jednak do wyposażenia testowanej przez Euro NCAP Toyoty Aygo. - Bez tych dodatków wynik testów byłby prawdopodobnie jeszcze gorszy - mówi dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.
msob