Toyota Auris z nowym silnikiem 1.2 turbo
Kolejny producent dołącza do grona marek zamieniających w czyn ideę downsizingu. Już w lipcu, pod maską zmodernizowanej Toyoty Auris, zadebiutuje nowy, doładowany silnik o pojemności 1,2 l.
Opracowana od podstaw jednostka napędowa o pojemności 1197 cm3 rozwija moc 116 KM i moment obrotowy 185 Nm (w zakresie już od 1500 do 4000 obr./min). W przypadku Aurisa przyśpieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,1 sekundy, a elastyczność na V biegu, mierzona czasem rozpędzania od 80 do 120 km/h, wynosi tylko 13,7 s.
Auris wyposażony w nowy silnik osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Nowy motor pochwalić się też może niskim zużyciem paliwa. Auris 1,2 Turbo zużywa w cyklu mieszanym tylko 4,7 l/100 km.
Dobre osiągi to zasługa nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, jak chociażby system sterowania czasem otwarcia zaworów VVT-iW (Variable Valve Timing - inteligent Wide). Steruje on otwarciem zarówno zaworów dolotowych, jak i wylotowych. Ma też dodatkową właściwość opóźniania zamykania zaworu dolotowego, dzięki czemu silnik może pracować zarówno w cyklu Otto, jak i Atkinsona.
Drugi z nich jest używany przy krańcowo niskim obciążeniu, kiedy zawór dolotowy pozostaje otwarty przez pewien czas, po tym jak rozpoczął się suw sprężania, pozwalając, by część porcji powietrza została wypchnięta z powrotem do układu wylotowego. W wyniku tego efektywny suw sprężania zostaje skrócony. Zmniejszone są straty zasysania powietrza, ponieważ nacisk na tłok jest mniejszy, a przepustnica może być otwarta szerzej.
Stosunkowo wysoki moment obrotowy zapewniają turbosprężarka o małej bezwładności, system VVT-iW oraz bezpośredni wtrysk paliwa D-4T. Odpowiednie zsynchronizowanie tych elementów pozwoliło uzyskać świetną reakcję na gaz. W nowej jednostce praktycznie nie występuje zjawisko turbodziury.