Premiera volvo XC90

XC90 - pierwszy pojazd Volvo typu SUV - miał wczoraj swoją światową premierę na salonie samochodowym w Detroit. Ten siedmioosobowy pojazd zbudowano na platformie samochodu osobowego z wykorzystaniem tej samej bazy technicznej jak w przypadku modeli S80, V70 i S60 (jego długość to 4,80 metra - jest więc zaledwie o 87 mm dłuższy od V70). Oznacza to - co podkreślają przedstawiciele Volvo - że komfort jazdy i trzymanie się drogi, bezpieczeństwo i, co ważne, poziom emisji spalin - są takie, jak w samochodzie osobowym. Tutaj foto-galeria nowego volvo.

XC90 to pojazd przeznaczony do jazdy po wszystkich drogach - niezależnie od ich nawierzchni i warunków pogodowych. Pomimo, że auto nie jest szczególnie przystosowane do jazdy terenowej, połączenie napędu na cztery koła ze sterowaniem elektronicznym oraz prześwitem poprzecznym wynoszącym 218 mm, stwarza odpowiednie warunki do kontynuowania jazdy, gdy warunki staną się trudne.

Volvo XC90 charakteryzuje się wieloma innowacyjnymi rozwiązaniami technicznymi, które zapobiegać będą wypadkom grożącym wywróceniem pojazdu do góry kołami. W celu zredukowania ryzyka wywrotek, XC90 wyposażono w aktywny układ stabilizacji (RSC), co oznacza układ stabilizacji przechyłowej. W układzie tym zastosowano czujnik żyroskopowy, który rejestruje dynamikę i kąt przechyłu samochodu. Wykorzystując te informacje, czujnik błyskawicznie wylicza kąt graniczny, a także zagrożenie wywrotką. Jeżeli obliczony kąt jest tak duży, że zachodzi bezpośrednie niebezpieczeństwo przewrócenia auta, następuje aktywacja układu DSTC (dynamicznej stabilizacji toru jazdy) i układu przeciwpoślizgowego. DSTC reaguje zmniejszeniem mocy silnika oraz przyhamowaniem jednego lub więcej kół - zależnie od potrzeby - do czasu ustabilizowania się toru jazdy. Przy skrajnych manewrach pozwala to ograniczyć niebezpieczeństwo przewrócenia samochodu. RSC jest jedynym na rynku aktywnym układem stabilizacji ruchu samochodu, w którym mierzony jest kąt przechyłu pojazdu. Jeżeli dojdzie do przewrócenia XC na dach, do akcji wkraczają układy bezpieczeństwa biernego.

Reklama

Celem ich jest ograniczenie groźby kontaktu głów osób jadących samochodem z elementami dachu i boków auta. Konstrukcja dachu została wzmocniona elementami z wytrzymałej stopowej stali borowej, wytrzymałość której jest cztery do pięciu razy większa niż zwykłej stali.

Wszystkie fotele wyposażono w napinacze pasów bezpieczeństwa, które bezpiecznie przytrzymują człowieka zajmującego miejsce w fotelu. Aby uchronić głowę przed uderzeniem w boczne części samochodu, XC90 wyposażone jest w opracowaną przez Volvo kurtynę powietrzną (IC). Kurtyna ta zapobiega również wyrzuceniu osób z samochodu w wyniku zderzenia. Wszystkie trzy rzędy foteli 7-osobowej wersji Volvo XC90 są zabezpieczone nadmuchiwaną kurtyną IC.

Volvo jest pierwszym europejskim producentem samochodów, który w wyposażeniu dodatkowym samochodu oferuje ... noktowizję. Zastosowana w nowym XC90 technika podczerwieni pozwala kierowcy widzieć 5 razy dalej niż przy użyciu konwencjonalnych świateł mijania. Celem jest tutaj zwiększenie bezpieczeństwa aktywnego w czasie jazdy po ciemku i umożliwienie kierowcy znacznie wcześniejsze niż normalnie dostrzeżenie na drodze ludzi i zwierząt.

Ważnym składnikiem recepty na przyjemność bezpiecznego prowadzenia XC90 jest układ AWD ze sterowaniem elektronicznym. Podobnie jak poprzednie modele Volvo wyposażone w AWD, układ napędu na cztery koła zastosowany w XC90 działa całkowicie niezależnie od woli kierowcy, a więc rozdział mocy pomiędzy przednie i tylne koła odbywa się automatycznie tak, aby zapewnić najlepszą możliwą przyczepność na każdej nawierzchni.

Elektronicznie sterowany układ AWD jest inteligentny. Obserwuje styk pojazdu z nawierzchnią drogi i ocenia sygnały, które kierowca otrzymuje za pośrednictwem kierownicy, pedału hamulca i pedału przyspieszenia. Informacje te pomagają określić czy - i jeżeli tak - to jaka jest potrzebna reakcja układu. Przy normalnej jeździe po suchej nawierzchni prawie cała moc dostarczana jest do kół przednich. Jeżeli ze zmianą nawierzchni przednie koła zaczynają się ślizgać, moc zostanie proporcjonalnie przekazana na koła tylnej osi. Dzięki sterowaniu elektronicznemu, włączanie układu AWD następuje niezwykle szybko - już po jednej siódmej obrotu koła, co eliminuje poślizg koła i zapewnia niezawodną przyczepność do nawierzchni.

Volvo XC90 oferowane jest z trzema silnikami do wyboru. Wszystkie te jednostki napędowe wykonane są ze stopów lekkich. Rzędowy 6-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 2,9 litra, wyposażony w dwie turbosprężarki. Rozwija moc 272 KM (200 kW), a jego moment obrotowy wynosi co najmniej 380 Nm już przy 1800 obr/ min.

Rzędowy 5-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 2,5 litra z niskim turbodoładowaniem. Jego moc wynosi 210 KM (154 kW) i moment obrotowy 320 Nm od 1500 obr/ min.

I wreszcie rzędowy 5-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 2,4 litra z turbodoładowaniem i wtryskiem kolektorowym (common rail). Silnik rozwija moc 163 KM (120 kW) i moment obrotowy 340 Nm od 1750 obr/ min.

Warto podkreślić, że silniki benzynowe spełniają wymagania normy Euro 4, która ma wejść w życie w roku 2005.

Nowe volvo jest bardzo bogato wyposażone. Jednym z przykładów niech będzie to, że XC90 ma system Dolby Prologic II., który tworzy optymalne warunki odbioru radiowego - nawet dla pasażerów siedzących z tyłu, zaś charakterystyka dźwięku jest zarówno szersza jak i bardziej naturalna. Volvo XC90 można zamówić w wyposażeniem obejmującym 13 głośników, z których jeden to 8-calowy, 140-watowy aktywny głośnik super niskotonowy, zapewniający świetną jakość basów.

Osoby podróżujące na tylnych miejscach mają swój własny pulpit sterujący systemu audio, który jest wygodnie umieszczony w słupku tylnym. Mogą podłączyć tu swoje własne słuchawki i korzystać z innego urządzenia audio i nie są ograniczeni do słuchania tego, co przychodzi poprzez głośniki pojazdu. Oznacza to, że rodzice i dzieci mogą w tym samym czasie słuchać czegoś innego, zgodne z upodobaniem.

XC90 oferuje również ... obrazy. Auto może być wyposażone w odtwarzacz DVD z zamocowanym w suficie ekranem o szerokości 7 cali - widocznym dla pasażerów miejsc znajdujących się w drugim i trzecim rzędzie. Ekran opuszczany jest za pomocą specjalnego mechanizmu przegubowego. Działanie urządzenia jest zdalnie sterowane. Odtwarzacz DVD może odtwarzać również zwykłe płyty kompaktowe.

Satelitarny układ nawigacyjny RTI (wyposażenie dodatkowe) stanowi ważny element wyposażenia informatycznego nowego volvo. We wgłębieniu górnej części zestawu wskaźników umieszczono monitor 6,5 calowy, który wysuwa się po uruchomieniu przycisku na kierownicy.

Ekran układu nawigacyjnego uczestniczy również w interaktywnych funkcjach XC90. Poprzez integralny telefon GSM kierowca może zalogować się w internecie i odbierać oraz wysyłać pocztę elektroniczną.

Interaktywne funkcje Volvo obejmują również rejestrator głosu, gdzie kierowca wykorzystuje głośno mówiący zestaw telefonu komórkowego do nagrywania i odsłuchiwania krótkich informacji.

Nic tylko kupować...

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: kierowca | kierowcy | silnik | układ | Pojazd | Volvo | Volvo XC90
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy